BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Brugt 4x4 - Suzuki eller Nissan?

Nana Gees

Nana Gees
bruger siden
04-01-2008

22-04-2009 kl. 10:25

Jeg står og skal købe en ny(ere) bil. Valget står pt. mellem en Suzuki Grand Vitara 2,0 benzin eller en Nissan Terrano 2,7 diesel. Grunden til at det lige er disse biltyper, er at jeg kan finde dem i mit prisleje (max 130.000 kr) og at jeg har brug for en bil, som kan trække 1600 kg. effektivt (hestetrailer) og samtidig bruges som familiens eneste bil. Jeg kører ca. 10.000 km om året, så jeg kan leve med at begge biler hører til i den tørstige ende af skalaen. Der er jo for og imod på begge biler; køremæssigt foretrækker jeg Nissan mens lækkerhedsfaktoren invendigt jo klart er højest i Suzukien. Min største bekymring er nok omkring driftsikkerhed og langtidsholdbarhed. Min nuværende LandCruiser er 23 år - og jeg ville foretrække at investere i en bil, som kan holde og køre længe. Alle services er overholdt på bilerne og de har kørt nogenlunde lige langt- omkring 100.000 (nogle Suzukier dog kun 60.000 km) Terranoen er fra 2000 og ikke undervognsbehandlet - men kørt som privat personbil. Suzuki'erne er fra 2004-05 og i de fleste tilfælde heller ikke behandlede. Terrano'en er marginalt dyrere gr. en temmelig heftig ejerafgift - men min tanke er, at den måske også holder bedre i længden? Håber I kan råde!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ole Kock

Ole Kock
bruger siden
06-01-2004

24-04-2009 kl. 08:13

Hvis du har kørt i Landcruiser i 23 år bliver du ikke tilfreds med nogen af dem. Suzuki'en æder benzin, og kører ikke meget over 9-10 km/l. Den er dyr i reservedele, og er ikke særlig godt rustbeskyttet. Nissan'en er bedre økonomisk, men er også en god rustmaskine. Jeg ville i dit tilfælde kikke efter en Landcruiser som måske er lidt ældre end de modeller du beskriver, men mekanisk er de temmelig stærke, og er nok efterhånden blevet noget bedre rustmæssigt.

Nana Gees

Nana Gees
bruger siden
04-01-2008

24-04-2009 kl. 09:36

Jeg har kun kørt i Land Cruiseren i 3-4 år og lader den nu pensionere, da der er for meget rust på den (mens mekanikken er fin) + jeg har brug for en bil på hvide plader, og det tror jeg ikke jeg finder en LandCruiser til indenfor min prisramme - uanset den er noget ældre end de to. Jeg ville faktisk have troet at Suzuki'en måske var billigere i reservedele, når der nu kører så mange af dem?

niels bo larsen

niels bo larsen
bruger siden
09-01-2006

24-04-2009 kl. 20:09

jeg kører selv grand vitara på hvide plader er rigtig glad for den men skulle jeg bruge en brugt 4x4 ville jeg vælge nissan da den trækker på en helt anden måde og det ved jeg af egen erfaring da vi har en terrano og en patrol som firmabil der hvor jeg arbejder og de er utroligt billige i drift men vi behandler osse bilerne ordentligt.

Morten Voldsgaard

Morten Voldsgaard
bruger siden
24-02-2008

08-05-2009 kl. 01:20

Nu er kørestil jo meget forskellig, og jeg indrømmer at jeg køre min Nissan Terrano II godt til. Den har været på værksted jeg ved ikke hvor mange gange (er helt holdt op med at tælle) men ifølge dem, er det normalt ikke en bil der skal have meget service. Men det er de jo også forpligtet til at sige. Der står den kører 10 km/l, det kan jeg slet ikke holde, men jeg bruger også turboen meget, for ellers kommer bilen nærmest ikke fremad.
Det er ikke en bil jeg kan anbefale. Heller ikke selvom jeg tager dit prisleje og kørselsbehov i betragtning.

Ib S

Ib S
bruger siden
20-11-2003

08-05-2009 kl. 12:27

Skift din luftmængdemåler, så kan den trække.

Nana Gees

Nana Gees
bruger siden
04-01-2008

11-05-2009 kl. 08:49

Jeg tror nu jeg er ret skrap til at holde brændstofforbruget i ave - den gamle traktor kører jævnt 11 på literen både på landevej, by og når den trækker hesten.
Men værksted...det skulle den jo helst holde sig fra :-S

Profil slettet

Profil slettet

12-05-2009 kl. 17:58

Hvis det skal være 4x4 Skal det jo være en nissan terrano 2,7 diesel Og hvis det ikke behøver at være en 4x4 Så prøv Kia carnival 2,9 :D

Lars Dannemann

Lars Dannemann
bruger siden
26-02-2006

12-05-2009 kl. 21:20

Hvad med en Rav4? Købte selv en Rav4 for ca 4 mdr siden - overvejede også Suzuki´en... Fik en 2,0 4x4 årg 2000 (ny model) under 100.000 km for ca 150.000kr...

Nana Gees

Nana Gees
bruger siden
04-01-2008

14-05-2009 kl. 13:58

Min eneste anke ud over, at der selvfølgelig er dobbelt op på forsikring og afgifter - er, at de potentielle værkstedsudgifter vel også bliver stigende, når bilen er ældre og har kørt længere. -Og hvilken bil, skal så ha' carporten?! ;-)

Tommy Pedersen

Tommy Pedersen
bruger siden
13-06-2003

15-05-2009 kl. 08:03

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Daihatsu-Rocky-2,8-TD-4x4-3d_ID757100607.htm

Jeg har fået fortalt af en 4x4 mekaniker at daihatsuen nærmest er en "simpel" traktor og sjældent skaber tekniske problemer - på trods af høje km tal. tilgengæld ruster den!
Nissans topstykke er svagt i 2,8 diesel udgaven!

Om det er dyrere at have en gammel 4x4 og en "ekstra" familiebil end en nyere 4x4 ved jeg ikke!
men du kunne jo regne på total økonomien.
En del evt . brugte/nye reservedele fåes jo også meget billigt til ældre biler! Og mens den ene holder på værksted, har du jo stadig den anden at køre rundt i :-)

Chancen for at sidde fast med hesten er trods alt mindre med en 4x4 og det gælder uanset bilens alder :-)