Nyeste biler:
23:38
Mercedes C270, 2004 - Kr. 95.000
23:28
Volvo S80, 1999 - Kr. 21.900
23:28
Toyota Avensis, 2011 - Kr. 205.000
23:22
Volvo S80, 2011 - Kr. 290.000
Annonce

BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Tandrem - Garanti ?

Kristian P

Kristian P
bruger siden
24-03-2006

13-10-2006 kl. 13:49

Rigtig interessant problemstilling! Har desværre ikke selv disse erfaringer, men håber meget vi hører fra andre der har!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

13-10-2006 kl. 14:24

Køb en bil med kædetræk isdetfor tandrem, mange biler fra nissan, toyota og VW (V5 og V6)kører med kæde samt ALLE biler fra BWM og Mercedes

Profil slettet

Profil slettet

13-10-2006 kl. 15:22

Søren, emnet er oprettet for at få nogle synspunkter og meninger omkring biler med tandremme og det problemstillinger der p.t. er fx med FDM sagen og evt. konskvenser for forbrugere fremover hvis den ikke bliver omstøt senere osv.

Beklager den lidt hårde tone i mit svar men dit svar er ikke ret brugbart i denne tråd især fordi der ikke ligefrem er tagselv valgbord hvad mærker og versioner af forskellige biler at vælge imellem med kædetræk. (især ikke dem der ikke lige er V6 eller de dyreste) - men klart muligheden er der dog rent procentsmæssigt er der langt flere biler med tandrem end uden derfor er det / bør det være interssant med synspunkter omkring emnets problemstilling (er) :)

Søren Pind

Søren Pind
bruger siden
06-01-2004

13-10-2006 kl. 17:53

OK det kan du have ret i , er dog bare træt af biler m. tandrem , har haft et par 406V6 hvor det koster 15.000 at skifte tandrem, hvilket er urimeligt i forhold til disse bilers brugt værdi, så kører kun bmw nu, de er sgu billige i service, så mit motto er hellere end ældre bmw end en ny standard bil m. tandrem (har dog p.t. en golf V6 2.8 4 motion også uden tandrem) pragtfuld bil

Kim Jensen

Kim Jensen
bruger siden
15-09-2004

13-10-2006 kl. 19:29

Nu kan en kæde jo altså også godt sprænge, det er måske ikke ligeså tit at det sker, men tilgengæld kan man ikke umiddelbart sikre sig imod det da det at skifte kæde som oftest er temmelig besværligt for at sige det mildt.
Når det så er sagt, så føler jeg mig dog også mere sikker med kæde end med en tandrem.

Tommy Duelund

Tommy Duelund
bruger siden
29-10-2003

14-10-2006 kl. 08:12

Hej.

Hvis man ikke har særligt kendskab til biler, er det faktisk ret enkelt.

Glem alt om intervaller og sig til værkstedet, at de skal skifte det der er nødvendigt når bilen bliver skrevet op til service.

Mærkeværksteder (især mindre, der også tænker på deres kunder og ikke kun på penge) ved hvad din bil trænger til hvornår. Vi vil iøvrigt gøre alt for, at ens mærke ikke får dårlig omtale, plus, at der også er noget der hedder faglig stolthed.

Nu ved jeg om nogen hvilke problemer der har været.

Da vi indså problemet hos os dengang, halverede vi udskiftningsintervallet på remmen og så var alle glade.

/Tommy

Ole Kock

Ole Kock
bruger siden
06-01-2004

14-10-2006 kl. 08:34

Det handler jo også om at man er bevidst om at der er en tandrem på bilen, og at den skal skiftes..
Der er alt for mange som ikke får set selve instruktionsbogen igennem, når man får en ny vogn.
På de fleste biler er der et km tal for udskiftning af remmen, men der er så sandelig også en løbstid..
Feks 100000 km eller 4 år. Hvad der kommer først..
Hvis man altid skifter til det billigste værksted kan man ikke forvente at mekanikeren kan "Følge" med i bilens historie, men udelukkende får serviceret bilen efter aftale..
Det må være ens egen bevisthed som spiller ind der.
Hvis bilen er serviceret efter alle forskrifter, og den alligevel springer, bør det pågældende værksted stå til ansvar... men hva så hvis bilen er serviceret forskellige steder??.

Profil slettet

Profil slettet

14-10-2006 kl. 09:17

Tommy - det du skriver er at man for at være sikre halverer den såkaldte (efter 1 sag i sø og handelsretten) anbefalede interval tid, på hvornår remmen skal skiftes. Som forbruger gør det naturligvis en forskel, at man for at være sikker skal skifte den efter 50.000 km fx og ikke 100.000 fordi det er ikke den biiligeste ting at skifte. Men jeg mangler lidt en holdning til producent ansvar på dette område. Burde dem der producerer disse ting ikke vide hvor meget de min burde kunne holde til i km / år og bruge dette som garanti ? Min pointe er med dette, jeg har meget svært ved at se hvor troværdigheden er henne her, da det kommer til at åbne et slaraffenland for ligeglade værksteder der kan påstå hvad som helst, ingen har jo ansvaret andre end køberen (p.t.) men hvorfor skriver man så et anbefalet antal km i servicebogen?

Generelt set syntes jeg det er en problemstilling at dem der sælger bilerne og dem der producerer dem ikke har noget ansvar for at vide hvor min og max går på dele som fx tandrem, da det har så store konsekvenser for fx motor m.m., hvis det går galt. Spørgsmål til Tommy, hvad så hvis remmen går før det nu hos jer halverede interval (jeg tænker i første omgang på nyere biler med stadig garanti)?

Ole tror du har misset min pointe eller måske ikke lige er konkret inde i sagen hos FDM. Der er det endda meget konkret at bilmærke Y (for ikke at hænge nogen ud) skal have skiftet tandrem inden xx km / år - det står i servicebogen. Dem FDM har rejst sagen på baggrund af, har kørt til et autoriseret værksted (der hvor bilerne er købt) til service. Alligevel går remmen i stykker før det der står i servicebøgerne og nu menes der så det ikke er en garanti men en anbefaling til hvornår de skal skiftes (hvis dette er korrekt så fortæl mig hvornår I tror værkstederne kigger på remmen - det kan jo ikke være korrekt den skal tjekkes hver gang).

Ansvaret er skubbet pænt overpå forbrugerne, der jo kun kan støtte sig til hvad der står i servicebogen (anbefalet eller ej) er vi som almindelige forbrugere jo ikke mekanikere - deri ligger min pointe.

Personligt ved jeg fra min egen nuværende bil, at der står at den skal skiftes allerede efter 60.000 km i service oversigten hos forhandleren (hvad årsagen er til de har valgt dette km tal har jeg p.t. ingen ide om) men hvad hvis den ryger ved 50.000 km - hvor der stadig er garanti på bilen,så har jeg som forbruger da ingen mulighed for at vide noget om hvornår det er korrekt at tjekke tandremmen udover det anbefalede hos pågælende autoriserede værksted / det producten har oplyst.

Men alligevel er der nu med første dom i sagen udsigt til aat ingen forhandlere / producenter vil skulle tage ansvaret - fordi det er skubbet over på forbrugeren ved at kalde det anbefalet interval (som jeg meget gerne som forbruger vil overholde)men igen ikke kan bruge til noget, da jeg ikke aner om man skal vente til det antal anbefalede km / år (det service eftersyn der kommer i forbindelse med det) eller om den skal tjekkes hvor mange gange før???? (som også er en ekstra omkostning) Burde de værksteder der er autoriserede ikke i samarbede med producenterne vide hvornår disse ting skal tjekkes og skiftes - for ikke at påligne udnødige omkostninger til forbrugerne, som i den grad ikke har viden til det. (objektivt set)?

Claus Andreasen

Claus Andreasen
bruger siden
04-06-2006

14-10-2006 kl. 11:50

Nu er det jo ikke alle biler det koster 30-40.000kr hvis remmen knækker.
Min Mazda MX5, hvis remmen knækker, ja så stopper motoren blot og man skal montere en ny rem. Ved at det samme er gældende på visse fiat modeller med mere.

Ole Kock

Ole Kock
bruger siden
06-01-2004

14-10-2006 kl. 14:21

Du har fuldstændig ret i at det bliver hængt op på forbrugeren.
Normalt skal en tandrem tjekkes i mellem eftersynene.. men kun objektivt. altså om der er revnedannelser osv.
Der er flere bilfabrikanter som har taget konsekvensen af at disse tandremme er for dårlige og er begyndt at lave motorer med kæde i stedet.
I sidste ende drejer alt dette sig jo om penge, og i mange tilfælde er det forbrugeren det går ud over.
Man bør kunne få en garanti fra forhandler på at motoren ikke springer i luften, og det må da også være teknisk muligt i disse dage. Maskinforsikring mm.
I bund og grund skal det jo ikke være sådan at man pr definition skal være bange for at købe en bil med tandrem..

Tommy Duelund

Tommy Duelund
bruger siden
29-10-2003

14-10-2006 kl. 15:45

Hej igen Michael.

For først lige at besvare spørgsmålet vedr. det halverede interval:

Skiftes remmen efter 60000 km. (som det er i vores tilfælde) springer remmen ikke. Ikke hvis man som os altid også skifter vandpumpen og medløberhjulene plus evt. det nederste takthjul. Ved denne model får man samtidigt skiftet kølervæske, bilen kører uden problemer de næste 60000 km. og så er den ikke længere.

Producenten anbefaler iøvrigt også at skifte efter de 60tkm, så helt ligeglade er de altså ikke.

Jeg mener, at det, som også Ole K. antyder, er et spørgsmål om ikke at bruge det allerbilligste værksted. Men et værksted man har tillid til og et værksted der ved hvad din bil trænger til hvornår.

De dyreste steder behøves ikke være de bedste, selvom det nok burde være sådan.

Jeg er af den overbevisning, at et mindre mærkeværksted tit er dem der tager sig bedst at bilerne.

Det er selvfølgelig ikke kunden (forbrugeren) der selv skal bede om at få skiftet remmen, men værkstedet, der skal anbefale udskiftningen hvis det findes nødvendigt.

Skulle remmen mod forventning springe før tid og man har et godt fast værksted man har brugt til alle service, skulle det undre mig, om ikke forbrugeren skulle få dækket en stor del af eller hele reperationen.

/Tommy

Profil slettet

Profil slettet

14-10-2006 kl. 17:28

I de pågælende sager som mit spørgsmål tager udgangspunkt i, er det en autoriseret forhandler med et autoriseret værksted altså bør de vel om nogen have styr på den slags. Der står i deres service bog at remmen bør skiftes inden xxx km (som de ved første retsag hævder er anbefalet fair nok) men den går så før de såkaldte anbefalede km og de vil stadig ikke dække skaderne fordi det netop er anbefalet. Det er her jeg mener forhandleren / producenten spiller fallit. Fordi hvis det er fremtiden vil ret mange gå over til biler med kæder eller have en garanti / forsikring imod problemer med motoren. Men hvordan kan et autoriseret værksted ikke vide hvornår det skal tjekkes??? og når uheldet så er ude, hvorfor er der så ingen opbakning til kunderne. Simpelt fordi det handler om penge og kan man løbe fra ansvaret så gør nogen det åbenbart gerne (desværre) Hvordan kan en producent være ligeglad med den omtale - det er hele den tankegang der ligger bag der er en gåde for mig og at jeg som forbruger ikke kan vide mig sikker på et autoriseret værksted, men skal være "heldig" at lande et mindre sted hvor man går op i kunderne og den behandling de får. Det er her jeg syntes vi har et generelt problem og samfundet er på vej i mod en afgrund af ligegyldighed.
P.s. jeg har ikke selv været udsat for det, blot fulgt med i sagerne og kan kun sige de ting der fx kan læses hos FDM (selvom det kun er den ene side af sagen) samt hvad man kan finde generelt på nettet om det, giver mig en dårlig smag i munden omkring sikkerhed og ansvar for produkter.

Profil slettet

Profil slettet

14-10-2006 kl. 17:28

FDM har, som nogle sikkert ved, ført en sag imod GM samt en specifik forhandler i Danmark, på baggrund af nogle tandremme som gik i stykker før det antal km / år der står i servicebogen, som Sø og handelsretten i første omgang har dømt til at være vejledende og IKKE en garanti.
FDM prøver at få placeret et producent ansvar men lykkedes desværre ikke i første omgang.

Det stiller os brugere i en meget svær situation, hvordan og hvem skal vurdere hvornår den skal skiftes m.m. og hvad omfatter en garanti, hvis en tandrem fx ryger ved 40.000 km (indefor det antal år den pågældende garanti nu løber) og ikke dækkes, hvad skal vi så bruge en garanti til?

Dette skal ses i lyset af det koster 20-30.000 kr., når det går helt galt og tandremmen smutter.

Er der nogle der har nogle erfaringer med forhandlere der rent faktisk påtager sig ansvaret eller erfaringer med det modsatte?

Annonce