BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Sådan, så blev elbils afgiften sat i bero.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

18-04-2017 kl. 16:02

Det var da på tide, der var nogen der fik en god ide på Borgen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

18-04-2017 kl. 16:37

Hvad har god idéer med afgiftssænkning på el-biler at gøre?



En kulfyret bil med miljøbelastende batterier gør totalt set ikke meget godt for miljøet - så hvorfor skal den subsidieres?

Jeg vil tro, at man kunne få væsentligt større miljøgevinster for de samme penge - f.eks. ved investering i sol- eller vindkraft. Når vi har fået fuld dækning med alternativ energi, er el-bilerne med lidt held blevet udviklet til et stade, hvor de reelt kan erstatte en bil med forbrændingsmotor - og prisen er faldet til samme niveau, så subsidier ikke længere er nødvendige.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Foss

Johannes Foss
bruger siden
11-04-2017

18-04-2017 kl. 17:18

Eneste fede ved El-biler er den voldsomme accelerration :-)

Alt andet er bare lir og populisme, både når man ser en politiker kører
i dem eller uge 29 i Skagen. (Teslaer)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

18-04-2017 kl. 17:26

Hvorfor tror du bilen er kulfyrret?

Under 1/3 af Danmarks energiforbrug kom sidste år fra kul, og hvis elbilerne kan lade om natten hvor det øvrige forbrug er lavt vil det kunne udligne nogen af de store udsving der er i elprisen samt kunne understøtte endnu mere vedvarende energi. Som det er i dag kan kraftværkerne ikke undværres som resservelast.

Alt ny teknologi kræver støttekroner, hvis Danmark ikke bidrager tager det blot længere tid før elbilerne er 100% konkurrencedygtige med forbrændingsmotoren.

Kan du i øvrigt bevise batterierne er miljøbellastende? Jeg kunne forstille mig en genanvendelsesgrad på tæt på 100% så de bellaster kun en gang.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

18-04-2017 kl. 17:29

Øh, hvis man gerne vil miljø så er elbil da fremtiden.

Hvis du investerer i Sol og vindkraft, så er det også smart at have noget at bruge eks. vindkraft til.

Hvad tror du der sker med den elkraft der bliver produceret i natte timerne?
Jo den giver vi til Tyskland, Sverige og Norge. Fordi elprisen kl sort nat er nærmest lig nul. Der er jo intet forbrug.

Derfor er det skide smart, at have en flok elbiler der lader hver nat, på det strøm vi alligevel ikke får en klap for.

Du er ikke klar over at el er nærmest gratis om natten, fordi elnettet og forsyningsvirksomhederne ikke er klar til du kan få differentieret pris i døgnet timer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

18-04-2017 kl. 18:50

https://www.wired.com/2016/03/teslas-electric-cars-might-not-green-think/



Ja, vi har en overproduktion af el om natten - forudsat at vinden blæser. Det er bare ikke nødvendigvis der, bilerne skal lades (alene), da den korte rækkevidde betyder, at de skal lades også om dagen, hvis de skal bruges til mere end småture. Skal de kun køre småture, er miljøgevinsten beskeden på driften, men miljøbelastning ved produktion og bortskaffelse er den samme.

Pt. er der stort set ingen, der kan genanvende lithiumbatterier, men der er stor belastning af miljøet ved produktionen.

Samlet set er fordelene ved den ufærdige teknologi små og står på ingen måde mål med subsidieringen. Vi kan få langt mere "miljø" for de samme penge på andre områder, men der er stemmer og "hype" i elbiler, hvorfor denne symbolpolitik gennemføres.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

18-04-2017 kl. 22:37

Altså fruen kører aldrig over 150 km på en dag.
Sjældent er vi tæt på, og de gange er for at besøge familie i nogle timer. Der kunne vi sikkert godt købe 7 kw, hvis det var det der manglede.

Jeg selv kører af og til en tur på 200 km, og har så 1-2 timers arbejde på stedet, med strøm. Så jeg kunne som også sagtens nøjes med el.

Vi kører samlet 45.000 om året.

de 3 ture om året hvor vi kører langt, kan vi vist godt holde ind og drikke kaffe i 30 minutter en gang eller 2.

Desværre faldt valget i efteråret ikke ud til Tesla, men en ganske almindelig benzin Mercer. Mistede modet.

Og med dagens afgift ændring, så er jeg egentlig glad for det.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Tobi as

Tobi as
bruger siden
30-01-2012

18-04-2017 kl. 23:23

Elbiler er forældet teknologi!


Hvorfor satster man ikke mere på brintteknologien? Se dét forstår jeg ikke...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

19-04-2017 kl. 15:21

Tobi as

bruger siden
30-01-2012

skrev:
Elbiler er forældet teknologi!


Hvorfor satster man ikke mere på brintteknologien? Se dét forstår jeg ikke...

Det gør de skam også :)
Her er link til en god opsummering: http://blog.bilbasen.dk/er-brint-fremtidens-braendstof-4808/

Toyota holdt roadshow på deres Brint hybrid sidste år. Og da sagde de, at man forventer der ikke bliver solgt biler med forbrændings motor efter 2050.

Status for Danmark er:
Der er 10 brinstationer.
Hyundai sendte deres brint bil på gaden i 2013. Jeg har set dem.
Toyota sendte deres på gaden i 2015, jeg har prøvet den.
Honda skulle komme i år.
Mercedes måske i år.
Opel forventes inden 2020.

Toyota har produceret 700, og Danmark har fået tildelt 10 om året.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

19-04-2017 kl. 15:33

Lars Olsen

bruger siden
09-01-2006

skrev:
Hvorfor tror du bilen er kulfyrret?

Under 1/3 af Danmarks energiforbrug kom sidste år fra kul, og hvis elbilerne kan lade om natten hvor det øvrige forbrug er lavt vil det kunne udligne nogen af de store udsving der er i elprisen samt kunne understøtte endnu mere vedvarende energi. Som det er i dag kan kraftværkerne ikke undværres som resservelast.

Alt ny teknologi kræver støttekroner, hvis Danmark ikke bidrager tager det blot længere tid før elbilerne er 100% konkurrencedygtige med forbrændingsmotoren.

Kan du i øvrigt bevise batterierne er miljøbellastende? Jeg kunne forstille mig en genanvendelsesgrad på tæt på 100% så de bellaster kun en gang.

Der er ikke så meget genbrug endnu.

Prøv at læse disse 2 links:
https://www.tesla.com/blog/teslas-closed-loop-battery-recycling-program

https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Environmental_concerns_and_recycling.

Når der er en debat om et ene eller det andet vælger alle jo, at bruge det der passer os.

Fordele ved El og brint, er at:
Det forurener ikke i nær området.
Det bliver transporteret ud i ledninger.
Brint kan produceres på tank stationerne.
Det kan produceres med vedvarende energi. Og en del af det bliver det.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Tobi as

Tobi as
bruger siden
30-01-2012

19-04-2017 kl. 15:34

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Det gør de skam også :)
Her er link til en god opsummering: http://blog.bilbasen.dk/er-brint-fremtidens-braendstof-4808/

Toyota holdt roadshow på deres Brint hybrid sidste år. Og da sagde de, at man forventer der ikke bliver solgt biler med forbrændings motor efter 2050.

Status for Danmark er:
Der er 10 brinstationer.
Hyundai sendte deres brint bil på gaden i 2013. Jeg har set dem.
Toyota sendte deres på gaden i 2015, jeg har prøvet den.
Honda skulle komme i år.
Mercedes måske i år.
Opel forventes inden 2020.

Toyota har produceret 700, og Danmark har fået tildelt 10 om året.

Tak for linket!

Jeg ved godt, at bilproducenterne allerede er igang.
Det der var ment med mit indlæg var, at politikerne aldrig snakker om det, ej heller medierne. Jeg syntes kun man høre omtale af elbilerne.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

19-04-2017 kl. 15:38

Hvordan er det lige virkningsgraden er på sådan en brint bil.

Der skal vel el til at producere brint, og så skal det vel også flyttes rundt.

For derefter at skulle "brændes" i en brint bil. Med en eller anden virkningsgrad.
Samlede virkningsgrad for en brint bil?

Så er det også meget smart med 10 stationer i landet, så ved man da hvor man skal køre hen og tanke. Eks så kunne man forstille sig ender bor i Skagen ikke gad køre til AAL

Hvordan er den samlede virkningsgradeni en elbil?
Her kan man jo lade sine batterier et par millioner steder i landet. Der skal sådan set bare være et almindeligt udtag.

Dette indlæg blev 19-04-2017 15:42 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

19-04-2017 kl. 16:50

@ Tobias- Velbekomme. Og det er jeg helt enig med dig i.

@Jess.
Ja. der er en lavere udnyttelsesgrad på brint. Det er så ikke lige til at finde noget troværdigt om hvor stor forskellen er.
Og jeg har ikke den fjerneste ide om hvad forskellen er :D

Det som journalisten ganske rigtigt skriver, går debaten om ren El vs Brint som en religions krig. Frem for at se det som et supplement.

El siden peger på udnyttellesesgraden og Brint siden peger på genopladnings tiden.
Det er som at diskutere benzin vs diesel.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

19-04-2017 kl. 17:34

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:


Hvordan er den samlede virkningsgradeni en elbil?
Her kan man jo lade sine batterier et par millioner steder i landet. Der skal sådan set bare være et almindeligt udtag.

Ja, et almindeligt udtag er fint - hvis man har rigtig, rigtig god tid.

I praksis er det jo ikke anvendeligt med mindre man skal overnatte.

En bil med forbrændingsmotor kan tankes på få minutter - og man kan køre videre. Det samme kan en brintbil omend teknologien her stadig er langt fra moden (som med el-bilerne).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

20-04-2017 kl. 18:29

Fordi strøm bliver lavet af en vindmølle, betyder det ikke at der ikke udledes CO2.

Møllerne laver jo ikke sig selv, og det vare nogle år før de er bare CO2 neotrale.

Jeg er ganske enig med K S i at en afgifnsænkning er en leflen for vælgerne.

Hvis man virkelig vil noget for miljøet via privatbilismen, skulle man fjerne registreringsafgiften på alle biler.
Og i stedet indfører en afgift på forbrug.
Så ville man tænke sig mere om hvordan man kører, hvor langt man kører, og i hvad man kører.

Men det tør man ikke, af hensyn til alle dem der så vil stå med en usælgelig bil.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Foss

Johannes Foss
bruger siden
11-04-2017

20-04-2017 kl. 19:25

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Fordi strøm bliver lavet af en vindmølle, betyder det ikke at der ikke udledes CO2.

Møllerne laver jo ikke sig selv, og det vare nogle år før de er bare CO2 neotrale.

Jeg er ganske enig med K S i at en afgifnsænkning er en leflen for vælgerne.

Hvis man virkelig vil noget for miljøet via privatbilismen, skulle man fjerne registreringsafgiften på alle biler.
Og i stedet indfører en afgift på forbrug.
Så ville man tænke sig mere om hvordan man kører, hvor langt man kører, og i hvad man kører.

Men det tør man ikke, af hensyn til alle dem der så vil stå med en usælgelig bil.

Hilsen Lars

En afgift på forbrug ?

Det er da meget skævt forslag, da den rige direktør kan køre alt det han vil og
den fattige Netto kassedame ikke kan køre så meget.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

20-04-2017 kl. 19:44

Johannes Foss

bruger siden
11-04-2017

skrev:
En afgift på forbrug ?

Det er da meget skævt forslag, da den rige direktør kan køre alt det han vil og
den fattige Netto kassedame ikke kan køre så meget.

Jeg kan da godt se rimeligheden at den rige direktør kan købe en Tesla til ½ pris, imens den fattige kassedame fra Netto skal betale fluld afgift af sin Suzuki Swift, Vægtafgigt/ejerafgift af samme, og over 8 kr i afgift pr l benzin, mens Teslaen kan tankes gratis mange streder.

Det kan ikke lade sig gøre at gøre alle tilfreds, og dem der prøver ender med at gøre ingen tilfreds.

Desuden handlede mit indlæg ikke om solidaritet og ligelighed, men om mest miljø for pengene.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Emil Knudsen

Emil Knudsen
bruger siden
24-03-2017

20-04-2017 kl. 20:25

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Jeg kan da godt se rimeligheden at den rige direktør kan købe en Tesla til ½ pris, imens den fattige kassedame fra Netto skal betale fluld afgift af sin Suzuki Swift, Vægtafgigt/ejerafgift af samme, og over 8 kr i afgift pr l benzin, mens Teslaen kan tankes gratis mange streder.

Det kan ikke lade sig gøre at gøre alle tilfreds, og dem der prøver ender med at gøre ingen tilfreds.

Desuden handlede mit indlæg ikke om solidaritet og ligelighed, men om mest miljø for pengene.

Hilsen Lars

Selve produktionen af en Tesla belaster nok miljøet mere end produkionen af en lille Lupo, så derfor skal der ikke mindre afgift på store El-biler som Tesla, det må være nok med at de får kørselen (strøm) gratis mange steder.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg