Nyeste biler:
11:56
Peugeot 206, 2006 - Kr. 49.900
11:54
BMW 650i, 2006 - Kr. 499.900
11:52
Mazda 6, 2005 - Kr. 79.900
11:48
Citroën C5, 2004 - Kr. 42.900
Annonce

BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Oliefilter - hvilken kvalitet?

Poul Hansen

Poul Hansen
bruger siden
27-01-2008

01-04-2009 kl. 21:29

Jeg skal snart skifte olie på min bil, og har i den forbindelse brug for et godt råd vedr. oliefilter. Min bil er en nyere benzin-bil, som skal have en god, fuldsyntetisk kvalitetsolie. Hvad det angår er jeg ikke i tvivl :-) Mit spørgsmål er vedr. oliefilteret, som selvfølgelig også skal skiftes sammen med olien. Bør jeg købe et originalt oliefilter, som er dyrest? Eller kan jeg købe et hos t.hansen eller lignende, og dermed spare nogle penge? Hvad er forskellen på de originale og de uoriginale? På forhånd tak for jeres gode råd om dette ene spørgsmål! Venlig hilsen Poul Hansen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Dennis Skotte Hansen

Dennis Skotte Hansen
bruger siden
23-10-2003

01-04-2009 kl. 22:50

Hej Poul..

Det behøver ikke være originalt filter,køb et hos et grossist firma med autodele... T.hansens kvalitet kan godt være lidt tvivlsom nogen gange..

Dennis

Kasper Stevn Nielsen

Kasper Stevn Nielsen
bruger siden
26-06-2003

02-04-2009 kl. 08:30

Hvis du er bevidst om kvaliteten på olien, hvorfor så spare på filteret?

Nå, men hvis du ikke vil købe original vil jeg anbefale at du køber det ved Mekonomen. Det har altid været kvalitetsdele når jeg har købt dele ved dem.

Kaare Frank

Kaare Frank
bruger siden
27-02-2009

02-04-2009 kl. 09:05

Du kan godt købe filtre uoriginalt i en god kvalitet (Mann,Fram etc. etc) men som Dennis siger er der osse underlødige varer på markedet.
Jeg mener,det var i "Motor" jeg engang så en test af div reservedele;bl.a. oliefiltre,hvor man havde åbnet dem;og der var væsentlig forskel på bl.a. mængden af "filtermateriale" indeni.Dvs evnen til at opsamle aflejringer-som jo er det,det hele handler om-var betydeligt ringere i de billige filtre.
Men...........som Kasper påpeger:Hvorfor spare der,når du godt ved at du ikke skal spare på kvaliteten af olien ?

ole edslev

ole edslev
bruger siden
23-03-2008

02-04-2009 kl. 09:17

Jeg har ikke mulighed for at skifte Olie, men da jeg havde købte jeg Catrol Olie og så et original filter.(Det var Volvo dengang)

Poul Hansen

Poul Hansen
bruger siden
27-01-2008

02-04-2009 kl. 23:54

Hej igen...

I skal have tak for jeres input!

Jeg vil selvfølgelig ikke gå på kompromis med kvaliteten af oliefilteret, ligesom jeg er klar over vigtigheden af at bruge en god kvalitetsolie.

Mit spørgsmål drejer sig kun om hvorvidt der er forskel på kvaliteten af de dyre (originale) og de billige (uoriginale) oliefiltre. Hvis kvaliteten er den samme, vil jeg selvfølgelig gerne spare penge :-) Hvem vil ikke det?

Idag har jeg talt med det autoriserede værksted. ligesom jeg også har talt med Mekonomen - begge steder var det deres opfattelse at der ikke var forskel på kvaliteten af de dyre og billige oliefiltre...

Så nu ved jeg faktisk ikke rigtig hvad jeg skal tro? Nå, men det er selvfølgelig heller ikke tusindvis af kroner vi taler om her, men det kunne da være interessant at kende det rigtige svar...

Mvh. Poul Hansen

B. Madsen

B. Madsen
bruger siden
23-09-2004

04-04-2009 kl. 15:37

Det rigtige svar kommer er:
Ligsom der er forskel på så meget andet her i livet, er der også forskel på reservedele til biler...
Når du køber Uorignale dele til din bil, er det ENESTE du skal sikre dig at de er det man kalder OE godkendte, dvs du opfylder som MINIMUM de originale´s krav
OE godkendte betyder enligt "Original Equipe" dvs som frit oversat betyder at de som skrevet før, opfylder bilfabrikkesn krav
Ligsom med dæk, der jo er "originalt monteret" er der et væld af andre dele på en bil, som selve fabrikken IKKE selv fremstille, herunder også oliefilter mv. og disse dele sælges til eftermarkedt under forskellige navne. Fram - Mann - Pyrolux og så viderer. og til an anden pris en det de originale koster
MEN....inden for det vi kalder Uorginale dele er der jo også lige noet man skal gøre sig klart, som det også nævnes kommer der en del dele fra Kina og andre plagiat-lande, og disse dele skal man BARE HOLDE sig lange fra, ofr der kan man næsten med sikkerhed regne med at kvaliteten ikke lever op til hvad man måtte forvente.
Og så lige en sidste ting....ligsom der findes Urginale dele der ikke er gode. findes der aktisk også orginal dele, hvor kvaliteten fås bedre ved at købe uorginalt, eks. Brembo Bremse dele, der kan man faktisk løse mange bremseprobleme med skæve skiver ved at vælge Brembo. og sådan vil der også være andre ting....Pære eksempelvis....findes jo masser af biler der er leveret med "taiwan pære" og de lyser ikke altid bedst...skifter man til fks. Osram eller Philips eller andet anderkendt fabrikat...ja så har man opnået en forbedring....

Profil slettet

Profil slettet

04-04-2009 kl. 18:26

Hvorfor spare 30 kr. Når du nu alligevel hælder olie i for 300... Jeg er selv mekaniker, og alle mine biler får uorginale filtre, grundet deres alder, og km tal... Hvis jeg havde en ny bil 02 og frem(ja det er altså en ny bil i min verden) ville jeg kun købe orginalt...

ole NIELSEN

ole NIELSEN
bruger siden
06-01-2004

04-04-2009 kl. 20:13

Skifter selv på min Mondeo 02 , orginal filter 67.50 kr ved ford

Lars P

Lars P
bruger siden
12-04-2005

05-04-2009 kl. 19:52

Har du undersøgt hvad et originalt koster hos den Autoriserede forhandler?

Poul Hansen

Poul Hansen
bruger siden
27-01-2008

05-04-2009 kl. 21:01

Et oliefilter hos det autoriserede værksted koster 114,- kr, hos Mekonomen 91,- og hos T. Hansen og Høyer Autodele (som mig bekendt er samme butikskæde, og har samme varer) koster det 49.-.

Det er jo ikke store beløb, der er tale om. Men jeg synes da det kunne være interessant at vide om der er forskel på kvaliteten. Hvis der ikke er forskel, kan man jo ligeså godt nappe det billige.

Som tidligere skrevet mente både medarbejderen hos det autoriserede værksted og ham hos Mekonomen ikke at der var forskel på de helt billige og de dyre filtre...

Dét Brian Madsen svarer i sit indlæg, er vi alle jo nok klar over iforvejen. Det svarer egentligt ikke rigtig på mit spørgsmål...

Jeg kan tilføje at der er tale om et oliefilter af indsatstypen.

Endnu engang tak for jeres input!

Ole Kock

Ole Kock
bruger siden
06-01-2004

05-04-2009 kl. 21:54

Mekonomen sælger Mahle filtre, som også er OE godkendte. de sidder i nogle tilfælde osse som originalmonteret.

Jørgen Nielsen

Jørgen Nielsen
bruger siden
23-09-2004

06-04-2009 kl. 14:56

køb altid orginalt filter og en god olie, det er dumme penge at spare.

allan svendsen

allan svendsen
bruger siden
07-06-2008

07-04-2009 kl. 16:13

Om du køber original eller merkonomen ( el linen ) filter vel jeg sku mene i 98% af tilfælden kan være p---- lige meget kvali messig, så spar du bare de 20kr og gi kone en bette blomst for pengen ;-) .

Eks kan man jo også læse rundt omkring med biler der har problemer med org bremser og skifter til eks brembro som nogen gange koster det samme, der høre jeg ikke nogen sige køb kun org, sku et org luftfilter også være beder end KN ?? el vel ??

Men omvendt de jeg var lærling og pengen var små handlet jeg meget Højer og det gav alså problemer nogen gange med bremser der var skæve inden man næsten kom ud af indkørslen ( ok jeg kørt også hårdt ), men også nye uorg lygter som enten slet ikke passet på bilen eller faldt af igen !!! Oliefilter skal jeg ikke kun sige om der er forskel på, og hvem måler også lige den gl olie ( hvor slidt ) når man tapper af??

Kasper S

Kasper S
bruger siden
13-05-2007

08-04-2009 kl. 14:11

Prisforskellen mellem et uoriginalt og et originalt er så lille, at jeg ikke skal risikere noget. Selvom jeg kun skifter olie på den ene af mine biler, der er 29 år gammel, får den stadig et originalt filter hver gang. Jeg ofrer måske en 20-30 kroner mere, men så har jeg behandlet motoren bedre, i min verden.

Og da bilen er sjælden, og en ny motor ikke til at opdrive, er der ro i sjælen. Og herregud, man hælder jo heller ikke olie fra Aldi på sin bil, vel? :o)

Annonce