Nyeste biler:
21:11
Saab 9-5, 2003 - Kr. 69.900
21:10
Citroën C3 Picasso, 2009 - Kr. 92.500
21:06
Fiat Panda, 2011 - Kr. 72.500
21:06
Mazda 6, 2006 - Kr. 69.900
Annonce

BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Mondeo, passat eller focus?

Lars Sørensen

Lars Sørensen
bruger siden
23-07-2009

30-07-2009 kl. 08:36

Hej, Jeg overvejer at købe en brugt st.car. Jeg er har kredset mig ind til 05-06 Mondeo/passat eller 07/08 Focus. Jeg er ved at omgøre de forventede samlede udgifter. I den forbindelse vil jeg høre, hvad jeg påregne af vedligeholdelsesudgifter pr. år for hver af de 3. I kroner og ører. Jeg har en forventning om, at mondeoen og passat må ligge på nogenlunde samme niveau - focusen en anelse lavere. Og nu når finanskrisen er her; hvad kan man forvente at få i "rabat" via god købmandskab? Hjælp mig, "bil-ugler". PFt /Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Birgren

Henrik Birgren
bruger siden
09-01-2005

30-07-2009 kl. 08:53

Umiddelbart er det dælme nogle svære spørgsmål du stiller. Focus er for det første en klasse mindre end Passat/Mondeo. Hvis du godt kan leve med det får du jo den nyeste bil i Focusen - hvilket alt andet lige også bør betyde de laveste udgifter til vedligehold. Men det er lidt svært at komme med konkrete tal på.

Focusen er kåret til årets brugtbil, og siges at være temmeligt fejlfri. Passaten er umiddelbart en kvalitetsbil, men der er altså nogle skrækhistorier om kæmpe regninger fra VW på biler der ikke har kørt så voldsomt meget - samtidig med en arrogance hvor kulance ikke anvendes fordi kunden jo netop har købt en kvalitetsbil - man kan vel sige at VW hviler lidt på laurbærerne hvis de historier man hører blandt andet herinde er korrekte.

Hvis du alene kigger på driftsudgifter skal du måske hellere kigge i retning af Corolla eller Avensis - eller købe en helt ny mindre bil. Den bliver så sikkert lidt dyrere i afskrivning og måske også mere træls at køre i til daglig.

Det er nok ikke nogen helt tossede muligheder du selv er kommet frem til - uanset hvilken du vælger. Mht rabat er det svært at sige. Lige nu er nogle biler tilpasset de nye tider, og her er det nok svært at få den store rabat. Tjek grundigt op på prisniveauet inden du handler og prøv så at presse det igennem du kan. Måske får du mere ud af at forhandle om tilbehør eller service - det koster forhandleren mindre end hvis han skal give dig et kontant afslag på bilen.

Jørgen Nielsen

Jørgen Nielsen
bruger siden
23-09-2004

30-07-2009 kl. 11:39

ja en toyota corola går man algrig fejl af og avensis er her i juli af folksam i sverige kåret til den sikreste bil foran saab og mercedes og volvo og den ruster også mindre end de øvrige, en toyota går man aldrig fejl af..

Profil slettet

Profil slettet

30-07-2009 kl. 12:12

Hold nu kæft med det Toyota...

Manden har jo nærmest fundet ud af, hvad han vil have og nævt bilerne, så er der jo ingen grund til at du/I skal finde toyota frem, det er altså ikke alle der gider køre i verdens kedeligste bilmærke... De personer jeg kender der har haft Toyota har i hvert fald ikke haft mindre driftsomkostninger end alle andre og er gået væk fra mærket igen.

Af de biler du nævner er det jo et spørgsmål om, hvor meget du har brug for pladsen, hvis pladsen i Focus er nok for dig, så køb den, for der får du jo en noget nyere bil og derfor skulle omkostninger til vedligeholdelse også gerne være noget mindre.

Jørgen Nielsen

Jørgen Nielsen
bruger siden
23-09-2004

30-07-2009 kl. 13:00

iflg FDM kundetilfredshedsundersøgelse ligger toyota nr 1 foran bmw
jeg har personligt kørt alle gængse mærker og har aldrig kørt billigere end i en TOYOTA misundelse er en grim ting..

Jørgen Nielsen

Jørgen Nielsen
bruger siden
23-09-2004

30-07-2009 kl. 13:04

kære Dennis vil du være rar at tale skrive pænt, dit sprog er under al kritik tak jørgen

Profil slettet

Profil slettet

30-07-2009 kl. 13:19

Århh hold nu op, der er da ingen misundelse, hvis der var det, så ville jeg jo nok bare selv købe en Toyota tror du ikke? Det var da dumt sagt...

Skrive pænt??? Bare fordi jeg skriver hold kæft? hvis ikke du selv siger det en gang i mellem er du vist den ene ud af en million danskere som ikke gør..

Ville du ikke selv være træt af, hvis du skrev et spørgsmål om Toyota at folk så bare skrev til dig om f.eks Peugeot... Svar på det folk spørger om og lad være med at fremhæv det du selv kører i, for andre mennesker har nok andre holdninger end dig.

Statistik som du fremhæver giver jeg ikke noget for, du kan få en statistik til at give det resultat du vil, du skal bare spørge de rigtige mennesker på den rigtige måde, så får du det resultat du gerne vil.

Jørgen Nielsen

Jørgen Nielsen
bruger siden
23-09-2004

30-07-2009 kl. 13:34

dennis du kan ikke underkende TUV, JD Powel ,svensk biulsyn, folksam fdm, norsk bilsyn og mange flere undersøgelser, toyota er bare bedst det er jo bare en konstatering mand tag det roligt..

Profil slettet

Profil slettet

30-07-2009 kl. 14:54

Først og fremmest: Undskyld til trådstarteren for at mit indlæg intet har at gøre med dit spørgsmål!

Til Jørgen Nielsen:
Du behøver altså ikke at tude over at Dennis går lidt til dig, det er virkelig trættende og provokerende når du for 117. gang ævler løs om Toyota i en tråd der intet har med mærket at gøre!

Overskriften siger klart og tydelig "Mondeo, Passat eller Focus?", og hvis du ikke evner eller magter at forholde dig til det emne, så bør du altså undlade at lave et indlæg i tråden, og så iøvrigt lade Toyota-fanatismen ligge til et emne der berettiger det.

Hvis du fortsat insisterer på at bringe Toyota på banen i sammenhænge der intet har med Toyota at gøre iøvrigt, så begynder det altså at ligne spamming, og så må man vel begynde at slette dine indlæg.

Jeg synes forøvrigt at det er ærgeligt at du gang på gang laver dette nummer, når du andre gange beviser at du sagtens kan bidrage intelligent og positivt til forummet.

Jan Sørensen

Jan Sørensen
bruger siden
23-08-2007

30-07-2009 kl. 16:53

Allan, her vil jeg give dig uret.
Jørgen har jo ret i at trist-yota ikke er kedelig og grim, men er kendt for sit flotte design, sine prisvindende motorer og dynamiske køreegenskaber. Det er da også derfor at de kåres både som skønhedsperle nr. 1 og drivers car igen og igen og igen.
:=))

Jan Sørensen

Jan Sørensen
bruger siden
23-08-2007

30-07-2009 kl. 17:12

Nej. Lidt seriøst kommer her.

Passat 2005-model er af en nyere generation bil end den gamle Mondeo model 2003-2006. Så sammenligning er ikke helt fair.
Jeg ville vælge den der er lækrest. Mondeoen vil uden tvivl være billigere. Skulle det være Mondeo, så skal det klart være 2007 modellen. Den er også ret lækker.
Focusen kan jeg bare ikke lide.

Hvis Jørgen vil have en anden undersøgelse, så kommer der lige en fra ADAC (tyske falck) med hvor tit de skal samle en bil op i % tilmeldte over årgange. Sjovt nok nævner han ikke denne undersøgelse. Find Avensis og se hvorfor :=)
http://www.adac.de/Auto_Motorrad/pannenstatistik_maengelforum/pannenstatistik_2008/tab.asp?ComponentID=250016&SourcePageID=250114

Søren H.

Søren H.
bruger siden
06-01-2004

30-07-2009 kl. 17:23

Hvis du kan leve med lidt mindre plads, så køb Focus'en og få en fremragende bil, som vil være billigere end de to andre på alle områder.

Hvis du skal op i den store klasse med Passat og Mondeo, så vil jeg mene, at du kan få den ny Mondeo til samme pris som en 05-06 Passat. I det tilfælde, vil Mondeo være et godt valg.
Hvis det står mellem Mondeo og Passat årg. 05-06, og prisen var den samme, så ville jeg vælge Passat.

Et alternativ, som du evt. kan overveje, er en Vectra ca. årg. 05. Det er altså en bil i en fornem kvalitet og rustbeskyttelsen er verdensklasse. Og så kører der heller ikke helt så mange af dem, som Mondeo og Passat.

Lars Sørensen

Lars Sørensen
bruger siden
23-07-2009

07-08-2009 kl. 22:37

Hej alle,

Tak for jeres interesse og input til det komm. bilvalg.

Jeg havde optimistisk håbet på, at der kunne udstikkes nogle (tommelfinger) regler omkring særligt vedligeholdesesudgifter - udover 05/06 kræver mere 07/08 biler.

Jeg tror, det ender med en focus udfra mit nuværende behov og den biløkonomi, jeg kan regne frem til + helt igennem subjektiv vurdering af, at det sgu nok er en god bil, der holder.

Annonce