Nyeste biler:
13:46
Chrysler Grand Voyager, 2003 - Kr. 20.000
13:41
Renault Captur, 2013 - Kr. 204.800
13:36
BMW 320d, 2006 - Kr. 159.900
13:32
Audi S4, 2004 - Kr. 189.000
Annonce

BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Hjulstøj fra Ford Mondeo 2,0 (MK3)

H. Schwartz

H. Schwartz
bruger siden
03-04-2008

12-07-2009 kl. 21:34

Jeg er ejer af en Ford Mondeo 2,0 fra 2005 (2006-model), som nu har kørt godt 55000 km. Generelt synes jeg at støjniveauet i bilen er meget højt - og støjen stammer primært fra dæk/hjul - og subjektivt vurderet især fra højre forhjul. Mest udtalt er støjen på dårligt underlag (ru asfalt) Jeg kan udelukke at støjen stammer fra dårlige / skævslidte dæk og/eller forkert sporing, idet bilen for nylig fik foretaget en 4-hjulsudmåling, og støjen har været der med 2 helt nye sæt dæk, som jeg har haft på 2 forskellige fælge. Dækkene har været kvalitetsdæk af mærkerne Continental og Michelin i standardstørrelsen 205/55-16. Jeg mistænkte først et defekt hjulleje, men det er vel ikke normalt ved 50.000 km.? På Ford-værkstedet har man prøvet at sætte hjulet på en spinner, men kunne ikke umiddelbart konstatere noget unormalt. Hvis det støjniveau jeg har i Mondeoen med almindelige 16" fælge og dæk er normalt for bilmodellen, så tør jeg slet ikke tænke på dem, der kører rundt med 18 eller 19" fælge, og lavprofildæk !!!!! Jeg har ikke ejet bilen så længe, men allerede ved prøvekørslen hos forhandleren kunne jeg godt høre at der var en del dækstøj. På daværende tidspunkt stod bilen på 17" fælge med relativt slidte dæk - så forhandleren foreslog (hvis jeg ville købe bilen) at han uden merpris kunne montere et helt nyt sæt 16" fælge med nye Michelin dæk - idet han sagde, at støjen fra de mindre hjul (16 tommer mod 17) ville være en del mindre. Naiv som jeg var, troede jeg på dette, men støjen er helt den samme med 16" dæk. Jeg har søgt rundt omkring på nettet bl. a. i forskellige Mondeo-fora, men synes ikke umiddelbart at jeg kan se, at andre Mondeo MK3-ejere synes at deres bil støjer markant mere end andre sammenlignelige biler. Kan der være andre årsager til støjen ?? Jeg kunne godt tænke mig at høre fra dem af jer der ejer en Mondeo MK3, om i også synes at jeres Mondeo larmer en del mere fra hjul/dæk end andre sammenlignelige biler i samme klasse. På forhånd tak! Sidst rettet: 12/7-09 Sidst rettet: 12/7-09

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jess Reichstein

Jess Reichstein
bruger siden
03-12-2004

13-07-2009 kl. 00:17

Hej

Vi har en 2007'er men samme model.

Der er også mere dæksstøj end forventet.
Samtidig er der mere vindstøj end på vores tidligere Passat. Jeg mener vindstøjen kommer fra de blænd der er monteret på b og c stolpen. Dette udlægger jeg af at jeg har fået skiftet dem hos ford pga flere af dem gabte mere end andre. At skifte dem hjalp dog ikke noget, de gaber stadig mere på venstre bagdør.

Jeg tilskriver det lidt den gamlekonstruktion af vinduesrammerne. De er ikke i et stykke som eks. i Passat'er efter 1996.

Ellers kører den ganske udmærket.

Mvh
Jess

N. Meyland

N. Meyland
bruger siden
07-03-2005

13-07-2009 kl. 07:43

Jeg er den glade ejer af en Ford Mondeo 2,0 st.car fra 2004.

Vind og dækstøj er desværre Mondeo´s svaghed.

Jeg har også snakket med flere mondeo ejere som siger det samme og hos Ford siger de at der ikke er så meget at gøre ved det !

Det må jo være ringe lydisolering bag inderskærmene.

Jeg kører med 18" alufælge med lavprofildæk, så jeg er nok lidt selv ude om det !

Martin Hølmkær

Martin Hølmkær
bruger siden
18-11-2005

13-07-2009 kl. 09:48

Hej hjulstøj skulle gerne forsvinde ved at køre på et par michelin dæk af den gode slags, man kan mærke på hjulene om de er "sav takket" køre hæl og tå.

Lejer er der også skiftet på denne model...

Vindstøj kommer fra dørene men menre at du/i kan få det lavet på et Ford værksted på reklamation.

Tomas Larsen

Tomas Larsen
bruger siden
01-08-2006

13-07-2009 kl. 11:24

Jeg har en 2004 st. dog V6.
Jeg synes ikke der støj i min, faktisk er den overaskende lydløs.

H. Schwartz

H. Schwartz
bruger siden
03-04-2008

13-07-2009 kl. 17:05

Tak for jeres svar..
Jeg tror lige jeg vil få forhjulslejerne checket en ekstra gang.

Umiddelbart synes jeg ikke at vindstøjen er generende på min Mondeo - men jeg har hørt at det skulle være særlig slemt på de modeller, der blev fremstillet inden facelift i 2003/2004

Brian Rasmussen

Brian Rasmussen
bruger siden
25-01-2006

18-07-2009 kl. 22:36

Jeg har muligvis været heldig, har prøvet en del biler (er ret sensibel med støj) og faktisk var mondeoen en af de mest støjsvage. Har også kørt en del Audi A6 (både pre/post 05) men min mondeo synes faktisk mere støjsvag.(Ikke meget, men alligevel) Så det er ret overraskende for mig at høre om disse problemer.

H. Schwartz

H. Schwartz
bruger siden
03-04-2008

19-07-2009 kl. 11:12

Brian, Tak for kommentaren.
Det er nemlig det jeg synes er lidt mærkeligt, for der er flere her som mener at Mondeo´en faktisk er relativt støjsvag (selv om der er andre der mener det modsatte).

Det bestyrker mig i, at jeg vist lige skal have checket forhjulslejerne en ekstra gang - da jeg tror at problemet kan stamme herfra.

kim k

kim k
bruger siden
28-08-2006

19-07-2009 kl. 20:40

I weekenden var jeg ude at køre en tur i min svogers monde0 2.0 Ghia ´04 stc. 119.000km og inden havde jeg læst dette indlæg, og jeg må nu sige at jeg ihvertfald syntes deres bil havde en del støj og rumlen, mere end hvad men må forvente af en bil i denne klasse. Dertil skal siges de har fået nye sommer dæk (michelin) på for 2måneder siden så det skyldes ikke nedslidte dæk.

Mvh Kim

H. Schwartz

H. Schwartz
bruger siden
03-04-2008

04-08-2009 kl. 18:31

Brian...Må man spørge hvilke dæk du kører på ??
(Gerne mærke samt dimensioner). På forhånd mange tak ;-)

Annonce