BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Hjælp til dilemma

Simon Hansen

Simon Hansen
bruger siden
13-08-2016

15-05-2017 kl. 15:27

Hej Bilbasen
Jeg har et dilemma. Her når jeg bliver 18 til oktober, så har jeg tænkt mig at købe bil. Det bliver nok til en lettere brugt Ford Fiesta ST line, hvis nogen skulle være interesseret i dette. Min ven og jeg har derfor aftalt, at vi tager på road trip sydpå til Italien, i sommerferien 2018, og derefter finde os et hotel dernede og holde lidt ferie. Dette er en tur som vi begge ser frem til utroligt meget, og økonomisk set er vi forberedte.

Forleden spurgte han mig hvor meget jeg havde tænkt mig, at han måtte køre. Dette er et emne som jeg har frygtet en del, og dette er der flere grunde til:
-Til den tid har han kun haft kørekort i lidt over 6 måneder, og IKKE egen bil (mulig dårlig erfaring)
-Jeg passer rigtig godt på mine ting, og HADER hvis de bliver ødelagt af andre end mig (fx filer han på koblingen?)
-Jeg vil rigtig gerne selv køre så meget som muligt (Autobahn og bjergveje er jo sjove)
-Hvis han kører galt ellr lignende, så er det vel min forsikring som skal betale, og derved kan jeg risikere at betale en højere forsikringspræmie.

Derfor så vidste jeg ikke rigtig hvad jeg skulle sige til ham. Pludselig sagde han "Altså, jeg tænker jo 50/50.
Der blev jeg godt nok lidt forarget. I mit hoved havde jeg nærmere tænkt, at han kunne få lov til at køre 500-800 km, ud af 4000 km i alt. Synes ikke rigtig at han har retten til at køre så meget, som han foreslår, da det jo er min bil (har sparet op i laaaaang tid) som han ikke har lagt nogen penge i, og han betaler jo heller ikke noget af værditabet som bilen tager, på sådan en tur.

Hvad er jeres mening? Vi skulle helst begge 2 være tilfredse med løsningen.

VIGTIGE DETALJE:
Alle udgifter på turen deles (benzin, færgebillet osv).
Jeg har haft kørekort siden april, så vil have meget mere erfaring end ham.

Håber i har nogen gode forslag :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ukendt Ukendt

Ukendt Ukendt
bruger siden
16-05-2017

16-05-2017 kl. 11:41

Nu lyder det som om, at I er to gode kammerater, der er relativt unge og som gerne vil opleve en sjov drengetur sydpå. I den forbindelse er du den eneste, der har en bil, hvorfor I har valgt at benytte denne til turen. I stedet for at fokusere på, hvem der kører hvor meget, synes jeg egentlig bare I skal deles om turen. Nu er det ikke så svært at køre bil og særligt på motorvejen, såfremt I holder jer til 140 km/t.

Hvis du er bange for at han kører hurtigere end hvad du er tryg ved kan du oplyse ham om dette. Eventuelt ved at fortælle, at du gerne vil have at han holder sig til maks 140 km/t, da du gerne vil være sikker på hans kørerevner.

I forhold til din bekymring om uheld mv. kan du altid opstille hypotetiske "hvad nu hvis" spørgsmål. Har du virkelig tænkt dig, at begrunde din bekymringer med udgifter til værditab mv. For så bør du nok lade være med at bruge din bil.

Lidt firkantet sagt: Det lyder lidt som en dårlig undskyldning for at kunne få lov til at køre selv. Når du har accepteret at bruge din bil, og gerne vil tage på ferie sydpå med din kammerat bør du hellere fokusere på at nyde turen.

Simon Hansen

Simon Hansen
bruger siden
13-08-2016

16-05-2017 kl. 12:08

Jeg kan sagtens høre at det lyder lidt småligt, vedr værditab. Jeg blev sgu nok bare lidt forarget da han sagde, at et 50/50 split ville være fair, og så begyndte jeg at begrunde min forargelse. Men du har nok ret. Jeg syntes bare, at med alle de belæg som jeg har for at han ikke skal køre lige så meget som mig, så ville det måske nærmere være fair hvis han kørte 25% af kilometerne. Jeg er måske bare lidt selvisk. Men tak for dit input!