Nyeste biler:
02:45
Audi A4, 2009 - Kr. 215.000
00:25
Seat Altea, 2005 - Kr. 84.999
23:32
Peugeot 206, 2007 - Kr. 39.800
23:27
Volvo S80, 1999 - Kr. 56.900
Annonce

BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Hastighedsgrænser

Torben K

Torben K
bruger siden
02-11-2007

25-06-2008 kl. 20:13

Vedr. hastighedsgrænser på motorvej Nu er der kommet en rapport der viser at 130 km/h giver flere dræbte. Men jeg savner stadigvæk at høre hvad er årsagen til ulykken sker. Det kan godt være at hastigheden var årsag til at de blev slået i hjel men hvad er årsagen til at ulykken opstår. Er det uopmærksomhed, fordi folk falder i søvn køre uden sele eller de køre for tæt på. Jeg har stadigvæk den mening at farten kan slå i hjel når ulykken sker men årsagen til at ulykken sker mangler jeg stadigvæk at få en nærmere forklaring på. Mvh Torben

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jacob Weile

Jacob Weile
bruger siden
15-01-2006

25-06-2008 kl. 20:28

Vejene er ikke lavet til de høje hastigheder og mange tager chancer som er dybt unødvendige. Hold op med at snakke i mobiltelefoner. Stop de latterlige overhalinger for at komme 2 minutter før frem.

søren steen andersen

søren steen andersen
bruger siden
30-03-2005

25-06-2008 kl. 20:55

Der er en ting at sige: Hold til højre, når du har overhalet!

Lars P

Lars P
bruger siden
12-04-2005

25-06-2008 kl. 21:36

Jacob og steen, jeg kan ikke se relevansen i det?

Torben henviser til en rapport som konkluderer at hastighed på motorvej har øget antallet af trafikdræbte - et antal som forøvrigt er forsvindede lille på de danske motorveje. Jeg vil også gerne have indsigt i årsags kilden. Vi kan alle antage hvad der er årsagen, men jeg er ret overbevist om at det faktum at folk ikke trækker ind til højre (hvilket også gør mig sur på morgenturen) ikke er umiddelbar årsag til dødsulykker.

Lad os opstille et par årsagstyper som er generelle:

- Manglende afstand
- Søvnig fører
- Narko/alkohol
- Agressiv/regressiv adfærd
- Mobilsamtaler under kørsel
- Færdelsloven brudt (undtaget hastighedsforseelser)

Indirekte årsager

- Usikre køretøjer
- Defekt køretøj
- Vejens tilstand og forløb
- Trafikmængde
- Sele ikke anvendt

Jeg kunne tænke mig at se en pareto analyse, der beskriver hvorledes disse og andre årsager har haft indflydelse på hvorvidt ulykken har haftdødelig udgang. Man må da formode at der sker utroligt mange ulykker med 130 km/t som ikke har en dødelig udgang.

Ja det er et spændende emne, som vi desværre sjældent hører om - det er ofte populær historier som vi får uden en årsag. Jeg er selvfølgelig sikker på at Farten skal holdes nede på det niveau vi har nu, da summen af ulykker med personskade ganske sikkert ville udvikle sig eksplosivt.

Andreas S

Andreas S
bruger siden
22-02-2006

25-06-2008 kl. 23:07

Helt enig med Torben og Lars. Desværre kan man ikke snakke trafik i Danmark uden at have partipolitiske faner og fordomme i fuldt flor.

Det ville være dejligt med en rapport der kunne andet end at liste antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken - vi mangler mere fokus på årsager til ulykkerne. Der har været mange korstog mod privatbilisme men jeg er næsten sikker på, at fokus på hastighed alene slår mange ihjel. Bare i løbet af de sidste to år har der været mange dødsulykker på grund af spøgelsesbilister men intet er sket. Der har ikke været nogen debat om bedre køreundervisning, ældre menneskers mulighed for at beholde kørekortet eller sågar vejenes udformning. Fra politisk side er der ingen interesse i årsagerne. De vil kun snakke hastighed, bompenge og til nød alkohol.

Hvorfor kan jeg ikke finde en rapport på nettet der viser hvor mange cyklister der er døde i trafikken fordi de ikke selv overholdte færdselsreglerne? Hvorfor kan jeg ikke se hvor mange ældre biler med få eller ingen stjerner i NCAP der er involveret i uheld med dødelig udgang? Der er utrolige muligheder i at indsamle data ved færdselsuheld, men jeg tror desværre at dette går tabt da ingen reelt ønsker at få andre svar end hvad de forventer. Antallet af ulykker med dødelig udgang i Danmark er lavt - selvom det aldrig kan blive lavt nok. Derfor burde det være muligt at lave nogle detaljerede analyser over årsagerne istedet for blot, at sætte et diagram op over hastighed vs. antal dræbte.

Som forslag til enkel adfærdsregulering vil jeg foreslå følgende: Mange flere patruljebiler på vejene! Flere civile biler til at fange de værste psykopater og flere patruljevogne til at minde os andre om det vi engang har lært om at begå os i trafikken.

Lars P

Lars P
bruger siden
12-04-2005

25-06-2008 kl. 23:21

på at disse data faktisk indsamles i så stort omfang som de kan indsamles, og desuden er jeg ikke sikker på at kontrol hjælper på vores adfærd. Der sigtes ofte på farten fordi det er en relativt enkelt kilde til dræbte i trafikken, og farten dræber jo ganske rigtigt. Så lad os for alt i verden holde farten nede, men vi kan alle blive enige om at det i trafikpolitiske spørgsmål ikke må stå alene (hvilket jeg nu heller ikke tror at det gør). Jeg synes heller ikke man skal skele til om den trafikdræbte er dræbt pga fejlagtige handlinger, men nærmere på hvad der forusagede at han kunne handle sådan, ligesom man må anskue hvorfor uheldet var dødeligt. Men din pointe med €-ncap niveau i forulykkede køretøjer; trafikdrabs corelationen er en meget interessant betragtning. Den ville, alt relativt, kunne påvise hvorvidt vi køber katten i sækken når vi handler efter 5 stjernet sikkerhed!

Sidst rettet: 25/6-08

Andreas S

Andreas S
bruger siden
22-02-2006

25-06-2008 kl. 23:52

Patruljebilerne har en god præventiv effekt, ikke blot på afviklingen af trafikken men også på f.eks. indbrud i private hjem samt hærværk. Jeg er også imod kontrol, specielt overdreven kontrol, men effekten af en motorcykelbetjent på motorvejen er svær at argumentere imod. Desværre panikker mange næsten når de endelige møder en politibil eller motorcykelbetjent, og ender med at kører 105 km/t i overhalingsbanen af frygt for at overhale.

Jeg mener egentlig ikke at farten dræber - det er der intet bevis på. Men der er derimod en væsentlig risiko for at komme galt afsted hvis der er stor forskel i farten. Det kan lyde lidt søgt, men jeg mener at argumentet er fair nok fordi der så enøjet fokuseres på netop hastighed i ulykker.

Er det ikke Folksam i Sverige der analysere mange uheld? Jeg mener at kunne huske at Chrysler Voyager har klaret sig rigtig godt i virkelighedens uheld, mens det kun fik 2 stjerner i Euro-NCAP. Det giver ihvertfald stof til eftertanke. Udvikler fabrikkerne blot deres biler til at klare sig godt i Euro-NCAP?

Jacob Weile

Jacob Weile
bruger siden
15-01-2006

26-06-2008 kl. 00:12

Jeg er sikker på at en højere hastighed altid vil give flere trafikulykker.
Men alle de andre faktorer tror jeg nok at vi alle kender.
Vi ved godt hvad vi ikke må og alligevel sker der fejl og dumme valg i trafikken.
Så længe vi ikke tænker os mere om og følger reglerne så bliver det ikke bedre.

Benjamin Jensen

Benjamin Jensen
bruger siden
19-12-2005

26-06-2008 kl. 02:52

Da hastigheden blev lavet om for 2 år siden til 130 km/t på enkelte strækninger, havde politikerne ellers travlt med at lovprise sig selv for deres indsats. Året efter havde vi nemlig det laveste antal trafikdræbte i 50? år !! I år er det så steget, og så er det pludselig farten der dræber!

Der er simpelthen ikke nogen stemmer i Jeres ellers gode forslag. Det er virkelig ærgerligt, for når man ikke gider at delagtigøre befolkningen i trafikken, så bliver folk ligeglade.

Jeg er efterhånden så evig træt af at høre, at farten dræber. For selvfølgelig er det ikke den eneste synder til uheld. Vi ved f.eks at ud af alle dødsulykker er 1/3 alkoholpåvirkede. I en statistik som politikerne læser det, vil det blive til at det er sikrere at køre med alkohol i blodet.

Lars P

Lars P
bruger siden
12-04-2005

26-06-2008 kl. 09:08

Det er der ingen tvivl om at de gør, men igen skal der jo være en videnskabelig måling for at kunne dokumentere et niveau. Selvfølgelig vil nogle biler have en helt anden sikkerhed i trafikken, da målingen er baseret på en reguleret metode. Vedr fart: Jeg har haft denne diskussion i en anden tråd tidligere, og vil ikke selv gå i detaljer, men farten er en væsentlig indirekte årsag til at mennesker dræbes i trafikken, men årsagen til uheldets opståen skal vurederes bedre.

Martin Nielsen

Martin Nielsen
bruger siden
11-12-2004

26-06-2008 kl. 09:44

Ja det er selvfølgelig trist hvis der er mennesker der dør af de højere hastigheder. ingen tvivl om det.

Men jeg synes at man tit kommer ud for at folk har misforstået den regel med at blinke når man skifter spor på motorvejen. Det virker som om at mange tror de har ret til at skifte spor når de blinker, og så gør de det bare, med troen om at andre bare skal hode tilbage for dem.

Nu er det jo bare at reglen gælder anderledes. Jo man skal blinke når man skifter spor, men man SKAL da også sikre sig at det er forsvarligt på tidspunktet. Det er der mange der glemmer, jeg oplever det næsten dagligt. Det synes jeg måske er lidt uheldigt. For det kan da i hvert være medårsag til de mange dødsulykker.

Og som andre skriver er der altså også rigtigt mange der ikke placerer sig i rette vognbane.....

Martin Nielsen

Martin Nielsen
bruger siden
11-12-2004

26-06-2008 kl. 09:54

Hej Andreas

Jeg kan godt se hvad du mener med mere politi på vejene, og det burde faktisk virke.

Men jeg synes bare at have erfaret at når man ser en patruljevogn på motorvejen, så virker det som om at folk panikker lidt, af frygt for at blive taget på fersk gerning. Og så er det netop i de situationer at folk laver de hjernedøde manøvrer, der bliver temmeligt farlige. Og det er tit jeg oplever det.

Så jeg synes det er både godt og skidt med mere politi på vejene.

I bund og grund er det vel bare manglende diciplin at de danske billister mangler.

I sverige kører de meget pænere og med mere respekt for hinanden. Der kunne vi måske lære noget

Morten Jensen

Morten Jensen
bruger siden
09-01-2005

26-06-2008 kl. 10:37

Ifølge den artikel som lige er kommet på Bilbasen omkring den nævnte rapport, skulle gennemsnitshastigheden være steget fra 120 til 121 km/t på de strækninger, hvor hastighedsgrænsen nu er 130. På strækninger, hvor hastigheden fortsat er 110, skulle gennemsnitshastigheden modsat være faldet med 3 km/t. Det er meget muligt, at antallet af trafikdræbte er steget i perioden, men når nu der ikke er sket en generel hastighedsstigning på motorvejsnettet , må der ligge andre årsager bag. Desuden må der være en forholdsvis stor usikkerhed i målingerne. Hvorledes måles gennemsnitshastigheden? Med udgangspunkt i færdselspolitiets sporadiske hastighedskontroller?

Morten Jensen

Morten Jensen
bruger siden
09-01-2005

26-06-2008 kl. 10:43

Før i går I selvsving, burde I klikke ind på vejdirektoratet.dk......

"På 110-vejene viser undersøgelsen, at for hver gang hastigheden er faldet er der kommet færre til skade. På 130-vejene er der ikke en tilsvarende klar sammenhæng mellem stigende hastigheder og personskader, selv om tendensen går i den retning. Rapportens resultater er således forholdsvis sikre for 110 km strækningerne, mens de er mere usikre for 130 km strækningerne."

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

26-06-2008 kl. 18:39

Årsagen til langt de fleste problemer på motorvejene kan dækkes af det ene ord.

Vi er alle vildt egoiske i trafikken. Uden undtagelse !
Vi går mere op i vores ret end i vores pligt.

Så er der en masse der ikke kan finde ud af at tage ansvar for deres eget liv.

Hvis vi overholder §1 i færdsels loven, og tager hensyn så vil antallet af uheld falde markant.

Mærkeligt nok, da hastigheds begrænsninger blev indført, var det for at spare på brændstoffet under olie krisen, nu er det pga menneskeliv.

På den anden side set, kører der en anden debat parallelt. Manglen på organer. Her piver man over manglen. Må vi slå nogle flere ihjel, eller lade de syge dø?

Hvor meget er trafikken steget de sidste par år, mens vi har haft 130 km/t på motorvejene.

Jeg forsøge at holde en defensiv kørestil. = Holde afstand, lade idioterne komme forbi og se mig for .... Tage ansvar for mit eget liv.

Lars P

Lars P
bruger siden
12-04-2005

26-06-2008 kl. 21:36

Målingen foregår konstant på målepunkter som anvedes til statistik af vejdirektoratet, dette vil i praksis sige at vejdir. måler alle bilers hastigheder på en række strækninger i landet.

Lars P

Lars P
bruger siden
12-04-2005

26-06-2008 kl. 22:13

Jeg har hentet lidt stats på det:
Almindelig personbil, Dræbte, Alle uheld, 2006, fører samt passagerer.

Motorvej 11
Motortrafikvej 2
Rampe ved motorvej o.lign 1
4 spor 7
3 spor 3
2 spor 109

samme udtræk 2003:

Motorvej 30
Motortrafikvej 11
Rampe ved motorvej o.lign 1
4 spor 12
3 spor 2
2 spor 177

Det taler sit tydelige sprog, det er ikke motorvejene der er synderen, så jeg forstår ikke den store fokus på netop disse!!

Forøvrigt så er der i DTU regi forskning igang på området, menneskelig adfærd og ulykker ;-)

http://nyhedsbrev.dtf.dk/

Sidst rettet: 26/6-08

Hans Jørgen Nielsen

Hans Jørgen Nielsen
bruger siden
18-02-2006

26-06-2008 kl. 23:02

Det forekommer mig bare medierne især gentager deres slogan at "farten dræber". Da både politikere og eksempelvis Rådet for større Færdselssikkerhed gerne vil i medierne, ja så synger de de populære sange.
De elektroniske medier er hurtige og der er ikke plads til at forklare omstændighederne ved uopmærksomhed. Det er meget nemmere at gentage deres slogan og iøvrigt også nemmere for politiet at administrere.

I dagbladet Politiken findes opgørelser over alle de fatale ulykker der er sket de sidste par år. I stort set hvert tilfælde kan man læse at uopmærksomhed var årsagen. Farten, som giver virkningen med kollisioner, udgør virkningen. Imidlertid kræves der en årsag for at få en virkning. Hvad bør vi så primært bearbejde?

Leif Hausner Petersen

Leif Hausner Petersen
bruger siden
19-02-2008

27-06-2008 kl. 16:50

Som flere påpeger meget rigtigt efter min optik, så er bilisternes egoisme en væsentlig faktor, når vi taler om hastighed på motorvejenene.
Jeg kører ikke selv snoske-kørsel, men viger gerne ind til siden, for guldplade-biler, potente svenskere og tyskere, der ikke tager hensyn, og for hvem hastighedsgrænserne hører hjemme i Sibirien.
Og så har vi glemt lastbil chauffører, der dyrker jumbokørsel, med overhalinger på mellem 80-100 km/t til fare og stor gene for den øvrige trafik.
Den erfaring, har jeg fra kørsel flere gange om ugen på strækningen Vordingborg-København.
Uanset hvor vi kører ville det hjælpe en del, som Jan er inde på, at udvise gensidig respekt!!

Annonce