BilBasen Forum

Sebastian  Knudsen

Sebastian Knudsen
bruger siden
03-10-2015

29-11-2016 kl. 23:32

Hej alle nu står jeg i en lorte situation!
Her er et forsøg på at gøre en lang historie kort.

- I slutningen af Maj købte jeg en Renault Clio som jeg havde været lun på i lang tid. Slutsædlen var underskrevt og forhandleren sagde at bilen skulle være klar lige før sommerferien da det var en nyproduceret bil der skulle ud af fabrikken først. (der blev ikke skrevet dato i slutsedlen).
I sommerferien bliver jeg ringet op af forhandleren som fortæller at productionen er stoppet uden han ved hvorfor. - Han forventer nu at bilen skulle være klar i slut august/ start september. Høre intet fra ham derefter, jeg tager derop igen og hører hvorfor jeg ikke har hørt fra dem. Han fortæller at han skulle til at ringe til mig for at fortælle at prodctionen var stoppet og at der kommer en ny model ud, som de gerne vil give mig til samme pris med samme udstyr. Fedt tænker jeg og underskriver en ny slutsedel, hvor der igen ingen dato er på for leveringen. Men han forsikre mig om at den kommer inden for november/december.

3 Uger efter ser jeg at renault kører et tilbud på nettop denne bil med mere udstyr til billigere pris end den jeg originalt købte. Jeg tager derfor derop for at høre om der er mulighed for at jeg får det. - Det fortæller sælgeren mig at det er. Jeg spørg om vi skal underskrive en ny slutseddel, men det mener han ikke er nødvendigt.. Fint tænker jeg.

Her i tirsdags ringer han til mig og fortæller mig at den er klar idag. SÅ ENDELIG SKAL JEG HENTE MIN BIL!!! - Når jeg så kommer derop, så er det f*****g ikke den de havde tilbud på med mere udstyr. Jeg vliver selvfølgelig sur og meget skuffet. Jeg nægter at tage imod bilen, da det ikke var det vi havde aftalt. Han viser mig slutseddlen og fortælller at det er den bil jeg har bestilt på slutseddlen.... Jeg fortæller ham om vores aftale, men han snakker uden om hver gang ( han benægter ikke) men vil ikke indrømme det.

Jeg tog ikke bilen, hvorefter hans bosss ringer til mig og siger at jeg endten skal tage bilen ellers er der retsag.... Hvad gør jeg så her? for jeg ved at jeg taber retssagen da jeg har underskrevet en slutseddel. Men hvad med vores mundtlige aftale han ikke vil indrømme? Har på dette link fundet ud af at vores mundtlige aftale er lige så bindende som slutseddlen, men det kan jeg på ingen måde bevise.... http://ejura.dk/aftaleret/er-en-mundtlig-aftale-lige-saa-bindende-som-en-skriftlig-faa-svaret-her/

Hvad gør jeg så herfra? - Utroligt hvordan de behandler kunderne.....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

30-11-2016 kl. 09:47

Juridisk står du - som du allerede ved - meget dårligt. Eftersom du ikke kan dokumentere den mundligte aftale, er det den skriftlige, der gælder.

Forhandlerens problem er formentlig, at de har bestilt en bil efter dine specifikationer fra fabrikken - og den kan de ikke umiddelbart ændre til det nye udstyrsniveau, når først den er produceret.

Fejlen var derfor, at sælgeren i første omgang lovede dig at du kunne ændre bestillingen - selv om slutresultatet for dig ville være blevet det samme.

Tag et møde med sælgeren og hans chef og se, om I kan nå et passende kompromis - enten i form af at et afslag eller evt. eftermontering af noget af udstyret (hvis det er muligt).

Alternativet er at annullere bestillingen, men når bilen er bestilt fra fabrikken og nu står hos forhandleren, vil han kunne påberåbe sig et tab, som du skal dække med op til 10% af købssummen (han skal kunne dokumentere tabets omfang). Det er næppe heller i din interesse.

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

30-11-2016 kl. 19:33

Kontakt FDM (evt. andet forbruger vejledning)...
Som du selv skriver har i jo en aftale, selvom den er mundtlig! (og den gælder lige så vel som skriftlige)
Det er ganske vist svært at bevise, men spørgsmålet er jo også om sælgeren har tænkt sig at lyve i retten, hvis de truer med at ville i retten.
Jeg vil tro at det er de færreste der vil begå mened, for sin arbejdsgiver for at spare nogle relativ få tusinde kroner....

Så tal med FDM etc. og se hvad de siger til det....

Ps.
Og så husk lige at få tingene på skrift en anden gang.. ;-)