BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Fartpilot og katastrofeopbremsning

Vagn Bro

Vagn Bro
bruger siden
11-08-2016

01-12-2016 kl. 14:31

Vi har lige fået en bil med fartpilot, hvor man jo sidder anderledes med fødderne.

Reagerer man så lige så hurtigt og præcist ved katastrofeopbremsning.

Er der nogen gode råd i den forbindelse?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

01-12-2016 kl. 15:08

Hold afstand.

Kommer du tættere på forankørende, så skift fodstiling og vær klar på bremsen.

Det giver dig alt andet lige en nbedre reaktion, idet du ikke først skal slippe speederen, men er direkte på bremsen.

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

02-12-2016 kl. 08:40

Enig med JR. Fartpilot betyder ikke, at man skal sidde med benene over kors !

Men iøvrigt er en af fordelene ved at bruge fartpilot, at mange små opbremsninger kan erstattes af lige at slå fartpiloten fra et kort øjeblik eller sætte den et par km/t ned.
Begge dele selvfølgelig noget, som den adaptive fartpilot netop "selv" gør.

Vagn Bro

Vagn Bro
bruger siden
11-08-2016

06-12-2016 kl. 15:40

Jeg tænker på en katastrofeopbremsning, f.eks hvis et stykke vildt pludseligt løber ud foran bilen.

Det har jeg været udefor et par gange i biler uden fartpilot. Og der reagerede benene hurtigt og præcis.

Men når man ikke sidder med foden på speederen - og selv om man ikke sidder med benene over kors, så kan man jo godt forestille sig, at foden kan have sværere ved at ramme bremsen fra en anden og friere position.

Det er det, jeg gerne vil høre om nogen har erfaring med. Eller har hørt om fra andre?

Dette indlæg blev 06-12-2016 15:41 redigeret af dets forfatter.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

06-12-2016 kl. 19:32

Du bestemmer jo selv hvor du placerer din fod i hvile.

Du kan jo vænne dig til at have den tæt på bremsen. Så snart du rører den slå fartpiloten fra.
Så der er ingen forsinkelse i bremseeffekten.

Jeg kører vel ca 70% af al kørsel på fartpilot.

Når du har sat fartpiloten, så har du også bestemt dig for hvor meget det må koste idag.
Altså sætter du den til hastighedsgrænsen, eller derover.
Ved alm kørsel bruger du væsentlig mere energi på at holde øje med farten, end du lige regner med.

Du vil opdage ting på den vej du plejer at køre, som du ikke her set før. Det har du tid til at observere nu.

Du får altså et væsentlig større metalt overskud til at "se" vildtet inden det render ind foran dig.

Vagn Bro

Vagn Bro
bruger siden
11-08-2016

07-12-2016 kl. 10:26

JR: "Ved alm kørsel bruger du væsentlig mere energi på at holde øje med farten, end du lige regner med.
Du vil opdage ting på den vej du plejer at køre, som du ikke her set før. Det har du tid til at observere nu. Du får altså et væsentlig større metalt overskud til at "se" vildtet inden det render ind foran dig".

Tak for svaret. Det giver mening, og jeg har også selv konstateret, at kørslen er mere afslappet.

Før jeg havde fartpilot, havde jeg lidt dårlig samvittighed, når jeg flyttede blikket fra trafikken til speedometret.

Men samtidig oplever jeg det også som vigtigt, at fartpiloten ikke "bestemmer" farten, når man passerer chikaner ved kørsel ind og ud af byer.

Det lod jeg den gøre i begyndelsen, men følte ofte, at 50 km/t gennem chikaner var lige i overkanten. Så der tager jeg nu bevidst over med speederen.

Dette indlæg blev 07-12-2016 10:27 redigeret af dets forfatter.