BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Erfaringer med tuning?

Thomas Kromann

Thomas Kromann
bruger siden
30-01-2010

15-03-2010 kl. 10:26

Hej bilvenner, Jeg overvejer at lade min næsten nye dieselbil tune hos Scan Tune for at opnå bedre moment og brændstofforbrug. Er der nogen som har erfaring (gode / dårlige) med denne eller andre specialister? Det er vigtigt, at bilen stadig lever op til miljøkrav og at tuningen ikke kan spores ved serviceeftersyn. Mvh Thomas

Dette indlæg blev 17-03-2010 11:48 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K K

K K
bruger siden
26-10-2005

21-03-2010 kl. 10:21

Hej Thomas
Ja, jeg har rigtigt gode erfaringer med Per Mai, Scantune:
Har indenfor de sidste 3 år fået softwareopdateret! 3bmw:1 stk 116i(E87,min hustrus), 2 stk 530i(E-60) Ligeledes har min bror valgt at få opdateret sin dieselbmw(E90) hos Scantune med et godt resultat.

Mit motiv var et ønsket om et optimeret brændstofforbrug. At dét så har givet et øget moment, er en overflødig sidegevinst til biler med dé antal medfødte hk/vores fartgrænser.

Jeg valgte Scantune, fordi indehaveren Per Mai anvendes som motorsagkyndig specialist på landets største avis,JP, og fordi der var tale om kostbare biler, hvis fabriksgaranti på ingen måde skulle kompromitteres af en chiptuning.

Lad mig i den forbindelse advare dig om risikoen ved chiptuning. Det gøres der faktisk også opmærksom på på scantune's website.

Jvf JP i sidste uge, kan der komme et lovkrav om udstyr, der kan spore chiptuning i synshallerne aht reg.afgift.efterkrav, når motorydelsen forøges. Dette udstyr anvendes allerede i Tyskland, og er prissat til 30-40.000kr, så mon ikke det indføres i DK?

Har netop anskaffet mig en 330d touring(E90), der skal forbi Scantune til en softwareoptimering;-)Har fuld tillid til dette firma!!!

Held og lykke
Mvh Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Kloster

Thomas Kloster
bruger siden
16-01-2004

21-03-2010 kl. 10:32

Hej Thomas
Jeg har fået min SkodaFabia 1,9 TDI softwear-tunet hos Scan tune.
Jeg har efterfølgende kørt 100.000 km i bilen uden problemer - overhovedet.
Det virker i øvrigt som et sted, hvor der er 110% styr på tingene.
Det kan varmt anbefales.

Mvh. Thomas

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Steen Schmidt

Steen Schmidt
bruger siden
31-01-2010

28-03-2010 kl. 12:56

Tuningen vil ikke leve op til miljøkravene efterfølgende, hvilket også er årsagen til at det er ulovligt, og årsagen til at der snart anskaffes udstyr til at spore denne slags tuning ifbm. bl.a. syn.

Om du opnår bedre brændstofforbrug afhænger især af om du udnytter de ekstra kræfter eller ej - men det er i mine øjne blot en ringe undskyldning for at tune sin bil ulovligt. Hvorfor ikke blot betale merprisen for en lovlig bil med flere kræfter? Og spar mig lige for dén med at det er for dyrt - det er der en god grund til at det er.

Mvh
Steen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Nielsen

Martin Nielsen
bruger siden
11-12-2004

31-03-2010 kl. 00:13

Hvorfor det er dyrt at købe med større motor, er jo primært pga de sindsyge afgifter vi har herhjemme. Hvis afgifterne ikke var 180% ville flere købe den bil de vil have fordi det interessere dem.

Desuden er det sundere for motoren med en motoroptimering. Med mindre den bliver voldtunet. Optimeringen sker jo efter motorens stand og formåen. Så lige netop den motor er optimalt udnyttet. Det sker jo ikke fra fabrikkerne.
Sammenlign det lidt med når du går til frisøren, så klipper de jo også efter din hovedfacon og hårmængde, så det passer optimalt på dig.
Og det med at den forurener mere, ja det er vist i bagatelafdelingen.

Og i øvrigt, går du aldrig efter en god deal, hvor du føler du får meget for pengene?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Steen Schmidt

Steen Schmidt
bruger siden
31-01-2010

31-03-2010 kl. 00:25

Som skrevet forventede jeg at den med at "det er for dyrt pga afgifterne" ville komme på banen. Men det passer ikke. Vores priser før afgifter er nogle af de laveste i verden (regn selv efter, det er lidt kompliceret, men det kan snildt gøres). Og afgifterne bruges faktisk til at finansiere vores trafik, så betalte vi ikke de høje afgifter, ville brugspriserne på vores veje stige, ligesom skatterne ville.

Og nej, jeg går ikke efter en god deal når det er ulovligt og på bekostning af andres helbred. Undersøgelser viser med al tydelighed at motorer der er chiptunet forurener ekstremt meget. Ofte disabler chiptunere simpelthen store dele af motorstyringen, for at tuningen i det hele taget virker. Især på dieselbiler hæver det partikeludslippet markant.

Ammestuehistorierne om at det forbedrer brændstoføkonomien, og i det hele taget bare er bedre for motorerne, er ren fantasi. Tro mig - alle motorer måles igennem ab fabrik, og alle moderne motorstyringer er i øvrigt selvlærende under kørsel. Hvis fabrikkerne kunne få flere kræfter "gratis" ud af motorerne, så ville de gøre det. Tænk på hvor hårdt de konkurrerer om brændstoføkonomi og effekt - tror du seriøst de ville sige nej til bedre brændstoføkonomi og +40% effekt hvis det kunne lade sig gøre uden videre omkostninger? Motorne overholder *ikke* miljøkravene efter chiptuning, og jeg har endnu til gode at opleve en der har bedre brændstoføkonomi. Til gengæld er det 100% sikkert at hele drivlinien belastes rigtigt meget mere end den er designet til.

Mvh
Steen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Lassen

Henrik Lassen
bruger siden
14-07-2006

31-03-2010 kl. 16:01

Hej Thomas.
Jeg har haft gode erfaringer med Landberg.dk
Jeg købte en powerboks til min Astra 1,9CDTI, og det virker super godt. Boksen har flere forskellige indstillinger, og jeg har brugt det "mellemste niveau", og bilen har ikke fået nogle "nykker" af det...
Kan kun anbefales.
Mvh. Henrik

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Kirk

Thomas Kirk
bruger siden
13-01-2006

31-03-2010 kl. 23:57

En ting ved tuning er den ekstra effekt man kan få og som også er direkte målbar på et rullefelt.

Men hvordan er det med brændstoføkonomien? mange, måske mest dem der sælger tuning!, snakker om at brændstoføkonomien ikke lider under en tuning.
Er der nogen der har konkrete målinger fra hverdagen på en bil før og efter en tuning?



Steen mht. afgifter. Jeg kan ikke se hvor det kommer ind i billedet hvad en bil koster før afgift, det er jo ikke et tal vi kan relatere til og det har som sådan heller ikke nogen betydning.

Med alle de afgifter vi betaler for biler og for at kører i dem skulle jeg nu nok mene at der i det mindste kunne være nogen ordentlige veje at kører på, men det er der ikke. Præcis hvordan pengene bliver brugt i den offentlige administration vil jeg ikke gøre mig klog på.

Dette indlæg blev 31-03-2010 23:59 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Nielsen

Martin Nielsen
bruger siden
11-12-2004

31-03-2010 kl. 23:59

Det med at bilerne i DK bliver købt til en lavere pris før afgifter, er stoppet for nogle år siden. Kan ikke lige huske præsis hvor længe siden.
Derfor steg bilpriserne jo også ret så meget på et tidspunkt. Der er ingen rabatter for DK mere.

Og det med at motorerne er så optimale som muligt fra fabrikken passer da heller ikke. LANGT FRA faktisk. Især ikke Turbodiesel og turbobenziner. Det er jo for det første et spørgsmål om komprromis. fordi de er nødt til at gå med livrem og seler, så der ikke kommer for mange reklamationer. Så er det jo også et spørgsmål om politik. Og give sig selv mulighed for mersalg. Se bare hos BMW med deres lille 4-cyl diesel. 3 forskellige antal. Opel med deres 2,0 turbo med nogle forskellige versioner 175 hk i Vectra 220 hk i Insignia 200 og 240 i Astra.
VAG har også masser af eksempler på det samme.

Så der hvor kæden ryger af, er at hvis man gerne vil have lidt ekstra power er man nødt til at betale merprisen for den dyrere bil Lad os sige ca 40-50.000 kr mere. Og hvis man så gør det, er det så lige pludselig okay at forurene mere?
De fleste der gerne vil chippe deres bil, vil hellere nøjes med de ca 10.000 kr og så få de ekstra 40-50 hk, hvilket jo er forståeligt nok hvis man er bilinteresseret.
Så i mine øjne handler det bare om en grådig regering, der bruger miljøet som undskyldning som en undskyldning for at skrabe penge ind.

Jeg ved godt at afgifterne er med til at finansiere store dele til samfundet. Men det er altså på tide at systemet bliver fornyet, og tilpasset tiden. Især hvis man skal tænke på miljøet. FOr der kører sgu mange gamle biler rundt på de danske veje.

Personligt ville jeg også sagtens kunne finde på at få chippet en bil, hvis det ville give noget ordentlig effekt.
Jeg kan dog regne ud at du nok ikke ville. Og der skal selvfølgelig også være plads til den slags, ligesom der bør være plads til os andre.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mogens Andersen

Mogens Andersen
bruger siden
11-07-2006

01-04-2010 kl. 08:45

Det er tit og ofte at det er biler med tryk som omtalt i forbindelse med chiptuning, men hvad gør man med biler med sugemotor.

Jeg har en Vectra C wagon med den udmærkede motor 2,2 Direct benzin med direkte benzinindsprøjtning. Jeg har hørt både for og imod chip på denne motor, jeg regner ikke med 30 hk men blot på en en mere livlig motor. Er det penge ud af vinduet?
Har faktisk overvejet Scantune netop også fordi folks erfaringer er gode med dem.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Kalstrup

Jan Kalstrup
bruger siden
18-11-2009

02-04-2010 kl. 12:14

Her er min erfaring med tuning. Jeg har en Passat TDI 130 HK fra 2002, den har jeg for 3 år siden fået ODB tunet til 177 HK og 424 NM. Bilen har i dag kørt 208000 og der har ikke været nogen problemer med bilen. Den køre bare som en drøm. Vedrørende brændstof økonomi, kan jeg kun sige den er blevet bedre, sidste måling ved en tur til København på 800 km kørt den 17,5 km på L.

Kan kun sige du vil blive helt vildt med det ekstra moment.

MVH

Jan

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Steen Schmidt

Steen Schmidt
bruger siden
31-01-2010

02-04-2010 kl. 15:56

Thomas: Relevansen af hvad en bil koster før afgift illustrerer hvor dyre biler er i Danmark - og de er ganske billige, faktisk nogle af de billigste i verden. Afgiften ryger direkte tilbage til du og jeg, hvorfor den blot kan tages ud af regnskabet. Det er prisen *inkl* afgift du ikke kan bruge til noget, hvis du taler om hvor dyre biler er.

Mht. om vi har ordentlige veje eller ej - har du prøvet at køre i Spanien eksempelvis? Eller Italien? Eller blot Tyskland? Det koster fra 50 mill kr. at nyetablere én km almindelig vej. Dyrere veje (motorveje, tunneller o.lign) kan sagtens koste 300-1500 mill. kr. pr. km. Det er ikke småting.

Men om afgiften blev brugt til veje eller sygehuse er vel irrellevant - vi bruger det hele alle mand. Det bliver ikke lagt i en stor cigaræske og spist op af "politikerne".

Det er lidt den samme misforståelse som med TV-licensen: Det er kun en ganske lille del af den der går til TV-stationen DR. Der går store dele af licensen til teater, underholdning til vore børn og ældre, trafikradio, udarbejdelse af vejrudsigter osv osv. Men det er en anden snak.

Et faktum mht. chiptuning af biler er at det er ulovligt fordi der endnu ikke foreligger dokumentation på ét eneste tuningskit for at det ikke forurener for meget. Det må forurene 20% mere end standardmotoren, og der skal blot dokumenteres ifht. 6 punkter. Hvis det var så nemt, mon så ikke der ville være et par sæt der var dokumenterede? Markedet er da stort nok i DK...

Mvh Steen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Steen Schmidt

Steen Schmidt
bruger siden
31-01-2010

02-04-2010 kl. 16:20

Du tænker på "harmoniseringen" af bilpriser før afgift indført omkring 1. oktober 2002? Det der skete var at det indenfor EU ikke længere var lovligt for bilproducenter at bestemme i hvilke lande de måtte sælge deres biler. Dette medførte en minimal prisstigning på biler i DK - typisk omkring 8-10.000,-.

Men stadig er de altså langt billige i DK, end i de fleste andre lande, før afgift. Et konkret eksempel: Skoda Superb til 480.000 i DK. Prisen på denne bil før afgift er DKK 164.233,-. I Tyskland er prisen før afgift DKK 232.878,-, og i England DKK 185.521,-. Hvis vi importerede bilen fra ny fra Tyskland, ville prisen inkl. afgift ende på lige godt 720.000,- i stedet for 480.000,-. Så jo, vi har lave bilpriser i Danmark, men høje afgifter. Afgifterne kommer jo os alle til gode, så det er jo ligemeget. Selvfølgelig er regeringen "grådig", det er bl.a. dens job at drive forretningen Danmark. Ville du hellere vælge en løsning der hed ingen afgifter på biler nu, og så blive præsenteret for en regning på 250.000,- når du eller din datter har brug for en ny hofte engang? Eller en regning på 100.000,- for hvert år dit barn skal gå i folkeskole?

Der er i øvrigt ikke kun motorstyringsprogrammering til forskel på de motorvarianter du omtaler. Overfladisk kan det godt ligne samme motor, men ofte er der forskellige dyser, lejer, ventilstyr, ventilfjedre, manifold eller andet - samt hele programmeringen ifht. forbrænding og kontrol heraf kan være ændret. Nogle af de bokse der sælges til dieselbiler gør *kun* to ting: Hæver ladetrykket på turboen og simulerer kontrolsignalet til motorstyringen, så den ikke opdager der er noget galt. That's it.

Jeg er ikke hellig på nogen måde, men hvis jeg ter mig tosset eller egoistisk, så forsøger jeg at gøre det så det kun går ud over mig selv. Derfor opponerer jeg imod at folk ikke tager fakta i betragtning når de omtaler chiptuning som harmløst. Det er det IKKE. Hvorfor går folk så langt for at skjule at en bil har været tunet? Forventer de ikke den har en laverer gensalgsværdi hvis køber opdager den har været tunet?

Mvh Steen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Flemming Johansen

Flemming Johansen
bruger siden
06-01-2004

03-04-2010 kl. 11:18

Fik her for nylig en "øjenåbner" vedrørende lastbiler. Når man kører ude i trafikken, har jeg lagt mærke til at der på stort set alle nyere lastbiler, står på siden af førerhuset, hvad forureningsnorm de kører på. En slags "reklame" fra lastvognsproducenten om, "at nu kører vi efter sidse nye rene" norm. Det jeg hørte er, at en ny ren "Euro 5" lastbil, kører typisk mindre på literen end en tilsvarende ældre svinende "Euro 4" lastbil. Det er simpelthen sådan, at for at opnå den meget rene forbrænding, udnyttes brændstoffet dårligere rent effektmæssigt!!! Det synes jeg var noget af en "øjenåbner". Med dette er der således ikke direkte sammenhæng mellem brændstofforbrug og forurening!!!!

Lyder et eller andet sted tosset...og så alligevel ikke... Vi kan således godt lave "økotuning" og gå længere på literen...men svine mere...

Hvad måler man den samlede forurening i? Co2? Nox (på diesel)? Synes jo når man typisk ser på bil-data, så jo længere den går på literen, jo lavere er Co2 udslippet...??

Har kørt med chip på min tidligere bil...og overvejer kraftigt på min "nye", så er på den måde ikke "miljøforkæmper" som en hvis herre her i debatten. Største "hurdle" for mig er faktisk synshallen. Gider ikke "balladen" med "synsfar". Er ikke bange for hverken fremtidigt salg eller teknikken. Havde på den gamle bil absolut ingen tekniske kvaler - selv efter 213.000 på tælleren - med den øgede effekt på 30% (150 til 196Hk) og moment på 42% (210 til 299Nm). Gik LIDT mindre på literen (0,5-1,0), men effekten blev også brugt.

Argumenterne er mange i denne debat og det sidste ord er næppe sagt...;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Palle Vejen

Palle Vejen
bruger siden
18-02-2015

03-06-2015 kl. 02:15

tanker om fakta og bare en gang vrøvl, steen når du siger vi har de billigste biler i verden er du da vist den eneste der tror på det!!! helt ærlig vågn nu op af dine tåger. 180% er altså 180% og alle de lande der er omkring os har altså billigere biler. deres vejafgifter er kun større ved byer (feks sverige, trængsels skat) tyskerne har mauten som faktisk koster alle andre end tyskere i vildskab for at benytte deres veje (1 kr pr km mindst). ikke nok med at de hiver ca 50 milliarder euro hjem så bruger de kun ca de 20 på vejnettet. men skidt vi betaler jo bare, til sammenligning skal en udenlandsk lastbil betale 7 kr. i døgnet for at køre rundt her i kongeriget danmark. ja derfor har vi en høj afgift men hvad er det der gør at du og jeg skal betale for udlændingens slidtage på vores veje?

Om en chiptunet bil er billigere i brændstof, kan du ikke postulere noget om da det er den enkelte person, der kører som bestemmer trykket på speederen. mest af alt vil dem der gerne trykker lidt hårdt bestemt ikke have en besparelse men kan da fortælle at jeg nu har kørt over 2 mill km og har MEGET med brændstof besparende kørsel at gøre. du kan nemt spare penge med eller uden en tuning. men nemt med en. mht lastbil som en anden nævnte. en chip der giver ca 100 hk (450-500 hk er normalt i dag), der kan det nemt give besparelse, da man ved denne forøgelse sjældent behøver at skifte ned i gear i selv større bakker. igen en forbedring HVIS man forstår at køre derefter.
til flemming, en euro 6 lastbil er det nyeste og jo de begynder at køre længere på literen, men det er teknologien og computere der står for det, motoren er stadig den samme, partiklerne er bare blevet væsentlig mindre og sikkert også mere skadelige men det er jo en helt anden sag ikke ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

carsten Thomsen

carsten Thomsen
bruger siden
06-09-2004

30-11-2016 kl. 20:11

Steen: jerg ved ikke hvem du arb. for.

Men du lyder til at have en vis vide´n.
derfor ved du også at mange bilmotorer er fuldstændig ens.

D.v.s. en 150 HK kontra en 180 HK diesel kan være fuldstændig ens, men kun motorstyring bestemmer HK.

Man betaler bare væsentlig mere for en 180 HK bil.

For "sølle" 5000 kr. kan man få den dyrere bils egenskaber, hvis man vælgfer en tuner der ved hvad han laver.

Vi taler her om tuning via motorstyring...ikke en boks til 1000 kr.
Glem dem. For så har du ret.

Snyd med afgiften...ja det kan jeg gå med til er rigtigt.
men det er en anden historie.

Længere er den ikke.

Dette indlæg blev 30-11-2016 20:13 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
30-11-2016

30-11-2016 kl. 20:15

Chiptuning er moralsk forkasteligt og ganske ulovligt, længere er den ikke.

Jeg har meldt alle indlæg i denne tråd til politiet.

Hilsen

Ordensmagten

Dette indlæg blev 30-11-2016 20:16 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg