Nyeste biler:
01:20
Skoda Octavia, 1998 - Kr. 17.500
00:29
BMW 520d, 2011 - Kr. 459.000
00:08
Mazda MX-5, 1995 - Kr. 42.999
23:25
Ford Fiesta, 2009 - Kr. 72.000
Annonce

BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Bliver din Skoda moppet?

Lene Jensen

Lene Jensen
bruger siden
16-05-2011

08-07-2011 kl. 21:23

I dag kom jeg kørende i en almindelig overhaling i min Fabia med 120 på motorvejen i andet spor og bagved kommer en hidsig Mercedes med 180 km/t og dytter og blinker, fordi jeg ikke straks fortager en opbremsning og viger ind til højre for tossen. Jeg havde IKKE trukket ud foran Mercedesen, der var laaangt væk og kørte langt ud over det tilladte. Jeg vælger selvfølgelig, at ignorere ham/hende fuldstændigt og gennemføre min retmæssige overhaling. Var disse chikanerier mon sket, hvis jeg havde kørt i min Citroën, Suzuki eller min VW? De er jo også almindelige husholdningsbiler og har ret til at færdes på gader og stræder på lige fod med Mercedeser, Audier og BMW’er? Men jeg oplever flere mopperier, når jeg kører i Fabiaen end når jeg kører i Citroënen. Hvorfor gør jeg det? Har I det sådan, jer BMW-, Mercedes-, eller sågar VW- ejere, at når I ser en Skoda, så skal der dyttes, presses og blinkes mere end hvis I møder andre køretøjer?

Dette indlæg blev 08-07-2011 21:26 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

mikkel Green

mikkel Green
bruger siden
08-03-2007

08-07-2011 kl. 21:26

Kører selv en Fabia og oplever aldrig nogen chikanerier. Måske du bare skulle give den lidt mere kul, hvis du vælger at overhale. At ligge i ydersporet og overhale med 120, kan hurtigt komme til at tage tid, hvis du havner ved siden af de forkerte. Træd lidt mere på speederen i de 10-15 sekunder du bruger på at overhale, så hører du nok ingen klager. Tror nemlig ikke det er bil mærket de er utilfredse med:-P

Jesper Jensen

Jesper Jensen
bruger siden
26-01-2005

08-07-2011 kl. 21:37

Nu skriver du ikke om hastighedsgrænsen var 110 eller 130. Hvis den var 130 så kan jeg satame godt forstå, at der bliver blinket og dyttet.

steen 5

steen 5
bruger siden
30-07-2007

08-07-2011 kl. 21:54

Den slags tåber bliver hidsige uanset hvem der "spærer" for dem.

Nick M

Nick M
bruger siden
06-03-2011

08-07-2011 kl. 22:55

Det eneste de får ud af det, er at nogle folk er langsommere til at overhale. Jeg slipper selv speederen hvis de ligger helt oppe i røven på mig, selvom jeg kører det man må. Hold afstand, og alting glider. Om maks hastigheden er 130 er underordnet - det er ikke en min. hastighed. Så overhal du bare som du plejer - og tag det med et smil. Det er deres blodtryk der skyder i vejret :-)

Kristian J

Kristian J
bruger siden
05-12-2008

08-07-2011 kl. 22:55

Jeg har haft en lignende oplevelse med en Mercedes (en S63 AMG - hurtig satan), som også kørte ekstremt stærkt. Derfor gik der jo ikke lang tid, fra jeg rykkede ud for at overhale, til han pludselig lå oppe i røven på mig. Jeg gik en smule i panik da de der zenonlygter lyste op i bakspejlet, hvorfor jeg hurtigt droppede min overhaling og rykkede ind igen. Så fik jeg også en tur med hornet og et ondt blik, da tåben hakkede speederen i bund og rykkede forbi.

Men min overhaling foregik ved 130 km/t i en Kia Sportage, som jo trods alt er lidt større end en Fabia. Så jeg tror ikke man skal føle sig specielt meget ramt som Skoda (Fabia) ejer. Kia er dog sikkert heller ikke velanset hos Mercedes-folk.

Det der med, at man jo bare må give lidt ekstra gas ved overhaling godtager jeg ikke. Det er ulovligt og bør i princippet ikke være nødvendigt. Det kan ikke være rigtigt at man skal tilpasse sin fart efter hvordan andre har lyst til at køre.

(Men man skal selvfølgelig heller ikke overhale ved hastigheder UNDER fartgrænsen)

Nick M

Nick M
bruger siden
06-03-2011

08-07-2011 kl. 23:02

Krede r skrev:
Jeg har haft en lignende oplevelse med en Mercedes (en S63 AMG - hurtig satan), som også kørte ekstremt stærkt. Derfor gik der jo ikke lang tid, fra jeg rykkede ud for at overhale, til han pludselig lå oppe i røven på mig. Jeg gik en smule i panik da de der zenonlygter lyste op i bakspejlet, hvorfor jeg hurtigt droppede min overhaling og rykkede ind igen. Så fik jeg også en tur med hornet og et ondt blik, da tåben hakkede speederen i bund og rykkede forbi.

Men min overhaling foregik ved 130 km/t i en Kia Sportage, som jo trods alt er lidt større end en Fabia. Så jeg tror ikke man skal føle sig specielt meget ramt som Skoda (Fabia) ejer. Kia er dog sikkert heller ikke velanset hos Mercedes-folk.

Det der med, at man jo bare må give lidt ekstra gas ved overhaling godtager jeg ikke. Det er ulovligt og bør i princippet ikke være nødvendigt. Det kan ikke være rigtigt at man skal tilpasse sin fart efter hvordan andre har lyst til at køre.

(Men man skal selvfølgelig heller ikke overhale ved hastigheder UNDER fartgrænsen)

Så en person der kører under 110/130 må ikke overhale langsomtkørende køretøjer? :-) Hmmm....

kim k

kim k
bruger siden
28-08-2006

08-07-2011 kl. 23:02

Jeg tror ikke det skyldes din bil.

Igår kom jeg kørende på nordjyske motorvej hvor der er 130kmt, jeg kørte 130 som man må i indersporet.
I yderbanen kommer der en helt ny BMW 7-serie med omkring 150kmt som over haler mig, i røven af denne store BMW ligger en ældre VW Bora Tdi som ligger med 2-3meter afstand til BMW´en. Det skal siges at BMW´en er i færd med at overhale mig samt 4-5 andre biler som også kører de 130kmt, men den lille diesel VW presser alligevel på selvom der ikke er plads til BMW´en at trække ind, og som jo desuden allerede kører med en go hurtig hastighed i sin overhaling.

Det mest komiske var da BMW´en endelig kunne trække ind havde den gamle VW ikke det store motor overskud og trak kun ganske langsomt forbi :o)

Så nej jeg er sikker på det ikke skyldes din Skoda, men mere fjolset der kom bagfra.

J L

J L
bruger siden
16-07-2003

10-07-2011 kl. 14:31

Halløjsa..
Jeg har også en Fabia men oplever sjældent blink og dyt...tilgengæld sidder folk og tager sig til hovedet/ryster på hovedet når de overhaler mig men måske er det fordi jeg konsekvent kører 90km/t på motorvej og det maks tilladte på motortrafikvej osv osv...
Og når de så kommer med 110-120 stykker i indersporet så skal de lige pludselig bremse ned til 90...
Men jeg nægter at lade andre diktere min kørestil og i sidste ende så er det de aber der ikke kører ordentligt som enten selv kommer til skade eller river os andre med i faldet....

Henrik Birgren

Henrik Birgren
bruger siden
09-01-2005

10-07-2011 kl. 14:37

Kan egentlig godt forstå at folk ryster lidt på hovedet hvis du konsekvent kører 90 km/t på motorvej. Undlader du så at overhale campingvogne, langsomtkørende lastbiler osv - eller foretager du også overhalingen med 90 km/t???? I så fald forstår jeg ikke pointen med at søge ind på motorvejen?

J L

J L
bruger siden
16-07-2003

10-07-2011 kl. 14:47

Næ hvorfor skal jeg overhale en campingvogn???
Kan du venligst oplyse mig hvilket sted i færdselsloven hvor det står at jeg SKAL overhale??

Hvis folk har så forbandet travlt så kan de vel se lidt længere frem at de skal jeg trække ud og overhale??

Og nej hvis det er en meget langsom lastbil så overhaler jeg da, men ikke med mere end 110.

Dette indlæg blev 10-07-2011 14:48 redigeret af dets forfatter.

T S

T S
bruger siden
15-01-2008

10-07-2011 kl. 16:03

@ J L

Så længe du bare bliver i indersporet og aldrig bevæger dig ud i midten eller ydersporet, så er jeg også fint tilfreds.

Og så håber jeg ikke at støde på dig i københavns området :-)

Serg Handberg

Serg Handberg
bruger siden
27-11-2004

10-07-2011 kl. 16:31

Lene Jensen, har du målt hastigheden af MB med udstyret? hvad med at bremse lidt og at kigge i bakspejl inden overhaling. MB skulle bremse så du har skabt meget farlig situation på motorvej... Du skal regne med et klip i dit kørekort næste gang.

Hvor er der bare mange billister, der ikke forstår reglerne om sammenfletning og vognbaneskift – eller også overtræder de dem bare

Audi S4

Audi S4
bruger siden
30-01-2006

10-07-2011 kl. 16:53

Henrik Birgren skrev:
Kan egentlig godt forstå at folk ryster lidt på hovedet hvis du konsekvent kører 90 km/t på motorvej. Undlader du så at overhale campingvogne, langsomtkørende lastbiler osv - eller foretager du også overhalingen med 90 km/t???? I så fald forstår jeg ikke pointen med at søge ind på motorvejen?

Fuldstændig gak gak og kører på motorvej med 90 i timen. Det er lige præcist sådan lign som JL der skaber trafik prop. Kør dog på landevej i stedet.

Kristian J

Kristian J
bruger siden
05-12-2008

10-07-2011 kl. 17:13

Serg Handberg skrev:
Lene Jensen, har du målt hastigheden af MB med udstyret? hvad med at bremse lidt og at kigge i bakspejl inden overhaling. MB skulle bremse så du har skabt meget farlig situation på motorvej... Du skal regne med et klip i dit kørekort næste gang.

Hvor er der bare mange billister, der ikke forstår reglerne om sammenfletning og vognbaneskift – eller også overtræder de dem bare

Hvad har en hurtigtkørende Mercedes med reglerne om vognbaneskift at gøre? Problemet er jo netop, at man ikke altid kan vurdere hvor hurtigt bagvedkørende bevæger sig. Kører de 180 i stedet for 130 er det DEM, der er til fare for os andre, fordi vi ikke forventer, at de kører mere end 130.

Så Lene skal ikke regne med et klip, hvis hun kører ud "foran" en, som ved overhalingens start ligger langt bag ved. Hun gør i så fald intet forkert.

Martin Nielsen

Martin Nielsen
bruger siden
11-12-2004

10-07-2011 kl. 17:19

Ja, man bør bestemt heller ikke køre for langsomt på motorvejen, hvis det ikke er nødvendigt. Det skaber unødvendig gene for andre trafikanter. Og kan give unødvendige farlige situationer.

I går var jeg en tur i Jylland, og så i nat da vi kørte hjem til sjælland var der på et tidspunkt på en 130 strækning, at jeg lå ude i ydersporet med ca 130 km/t fordi der kørte et par langsommere kørende biler i indersporet, som jeg gerne ville overhale.
Og lige pludselig kører den ene bare ud i ydersporet lige foran mig så jeg måtte bremse. Han blinker dog ud. Men jeg tænker hvorfor er der ikke nogen der rent faktisk lige orienterer sig om der er plads til at lave vognbaneskift, inden de bare blinker og skifter bane. Det er en dødirriterende og meget farlig vane mange danske billister har. Det er farligt og direkte tegn på en dårlig bilist.

Jesper Jensen

Jesper Jensen
bruger siden
26-01-2005

10-07-2011 kl. 17:20

Hvis ikke man blot sådan nogenlunde kan vurdere en bagfrakommendes hastighed inden man foretager en overhaling, så burde man måske overveje helt at lade være med at foretage overhalingen!!!

Serg Handberg

Serg Handberg
bruger siden
27-11-2004

10-07-2011 kl. 17:45

Krede r skrev:

Hvad har en hurtigtkørende Mercedes med reglerne om vognbaneskift at gøre? Problemet er jo netop, at man ikke altid kan vurdere hvor hurtigt bagvedkørende bevæger sig. Kører de 180 i stedet for 130 er det DEM, der er til fare for os andre, fordi vi ikke forventer, at de kører mere end 130.

Så Lene skal ikke regne med et klip, hvis hun kører ud "foran" en, som ved overhalingens start ligger langt bag ved. Hun gør i så fald intet forkert.

dvs hvis MB kører lidt for stærkt og laver lovovertrædelse, så man kan også godt overtræde vognbaneskiftregler eller hvad?

hvis man er ikke i stand at vurdere situation i traffiken, så man skal aflevere sit kørekort på politistation.

Kristian J

Kristian J
bruger siden
05-12-2008

10-07-2011 kl. 18:01

Serg Handberg skrev:
Krede r skrev:

dvs hvis MB kører lidt for stærkt og laver lovovertrædelse, så man kan også godt overtræde vognbaneskiftregler eller hvad?

Hvorfor overtræder man "vognbaneskiftregler" ved at foretage en overhaling, der umiddelbart ikke er nogen fare ved? Faren opstår jo i mindst lige så høj grad på grund af en (for) hurtigtkørende. Folk der ikke er vant til at færdes på Autobahn er ikke altid gearet til at vurdere, hvor hurtigt medtrafikanter, der ligger langt bag ved, kører.

hvis man er ikke i stand at vurdere situation i traffiken, så man skal aflevere sit kørekort på politistation.

Hvis man ikke er i stand til at overholde fartgrænserne, så skal man aflevere kortet på stationen.

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

10-07-2011 kl. 18:06

Audi S4 skrev:
Henrik Birgren skrev:

Fuldstændig gak gak og kører på motorvej med 90 i timen. Det er lige præcist sådan lign som JL der skaber trafik prop. Kør dog på landevej i stedet.

Fuldstændig enig!
HVis man ikke nogenlunde følger den generelle hastighed er man netop til fare for alle!
JL: Det kan godt være du tror du kører sikkert med 90 og de er de "andre aber" der skaber problemet. Men du er i høj grad med til at skabe farlige situationer, hvilket du jo også har opdaget (men du giver så bare de andre skylden)
Men det er i lige så høj grad dig "der trækker andre med i faldet" fordi du ikke kører som man forventer!

Hvis man ikke er parat til at køre med motorvejshastighed 110/130 så kør på hovedvejene i stedet!!

Dette indlæg blev 10-07-2011 18:07 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

10-07-2011 kl. 19:29

hej.
sæt et skilt bag på din skoda hvor der står,v6 turbo.3,5ltr

J L

J L
bruger siden
16-07-2003

10-07-2011 kl. 19:33

Problemet er nok nærmere at dem der skulle køre Max. 110 km/t kører meget mere?

Hvis der er nogle som ligger i inderbanen og kører 90km/t og man selv kommer med 110 km/t så burde man kunne nå at se frem og trække ud så man kan overhale dem der ligger i inderbanen..

Jeg ligger jo ikke ude i ydersporet med 90?? Så hvad er problemet?

Audi S4>> Jeg er ikke det mindste overrasket over dit respons på mit indlæg..

Jeg kører også 90 på Istedrødvejen hver dag og der bliver jeg også overhalet hver dag og hver dag ser jeg også en stor flot kongeblå Superb med blå LED lygter i hjørnerne stoppe dem der overhaler - så indtil videre er det fint for mig

J L

J L
bruger siden
16-07-2003

10-07-2011 kl. 19:35

Thor S skrev:
@ J L

Så længe du bare bliver i indersporet og aldrig bevæger dig ud i midten eller ydersporet, så er jeg også fint tilfreds.

Og så håber jeg ikke at støde på dig i københavns området :-)

Det kommer an på om du har lyst til at møde 197 cm og 136 kg? :=)

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

10-07-2011 kl. 21:51

J L skrev:
Problemet er nok nærmere at dem der skulle køre Max. 110 km/t kører meget mere

Jaamen hvorfor dog køre så stærkt, du kunne da også køre eksempelvis 70km/t på motorvejen (bare lige for at vise de andre aber, at de ikke bestemmer over dig)

Fatter ikke hvad man laver på motorvejen, hvis man ikke kører omkring 110/130...

Serg Handberg

Serg Handberg
bruger siden
27-11-2004

10-07-2011 kl. 22:11

Krede r skrev:

Hvorfor overtræder man "vognbaneskiftregler" ved at foretage en overhaling, der umiddelbart ikke er nogen fare ved?

man skal kigge i sit venstre sidespejl . Hvis der er ikke nogen i overhalingsbane, så går man i gang med overhaling.

....OG DÈR I SPEJLET VAR DENNE DYRE MERCEDES, SOM SKODA-EJER HAR IKKE RÅD TIL... OG SKODA-EJER GIDER IKKE BREMSE LIDT OG VENTER PÅ DEN DYRE SAG KØRER FORBI :-)

P.S. Man skal altid holde tilbage og giver fuldrespekt til de dyre biler.... fordi de har investreret rigtig mange penge igennem reg.afgift i vores velfærdssamfund.

Dette indlæg blev 10-07-2011 22:13 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

10-07-2011 kl. 23:15

Serg Handberg skrev:
Krede r skrev:

Hvorfor overtræder man "vognbaneskiftregler" ved at foretage en overhaling, der umiddelbart ikke er nogen fare ved?

man skal kigge i sit venstre sidespejl . Hvis der er ikke nogen i overhalingsbane, så går man i gang med overhaling.

....OG DÈR I SPEJLET VAR DENNE DYRE MERCEDES, SOM SKODA-EJER HAR IKKE RÅD TIL... OG SKODA-EJER GIDER IKKE BREMSE LIDT OG VENTER PÅ DEN DYRE SAG KØRER FORBI :-)

P.S. Man skal altid holde tilbage og giver fuldrespekt til de dyre biler.... fordi de har investreret rigtig mange penge igennem reg.afgift i vores velfærdssamfund.

Haha, dagens griner ;)

Matias B

Matias B
bruger siden
03-02-2010

11-07-2011 kl. 01:28

Til J L.

angående at køre 90 på motorvejen, så vil jeg henvise til paragraf et eller andet hvor i der står at man ikke må være til gene, med mindre at man SKAL være det.

køre du 90/100 på motorvejen, hvor man må køre 110/130, så er du til gene for trafikken, og det er faktisk et klip i kortet. plus, at man må ikke trække ud og overhale, sådan at den bagfra kommende skal bræmse, endnu et klip i kortet.

hvis man f.eks. skal ud fra en sidevej, og så ud til en landevej, så køre man jo heller ikke ud foran de andre bilister, hvis der derimod er kø, så kan man ikke komme ud, så må man godt lave noget der hedder at nødvendig til gene. men dette må man KUN gøre hvis man ikke kan undgå det.

J L

J L
bruger siden
16-07-2003

11-07-2011 kl. 07:21

T l skrev:
J L skrev:
Problemet er nok nærmere at dem der skulle køre Max. 110 km/t kører meget mere

Jaamen hvorfor dog køre så stærkt, du kunne da også køre eksempelvis 70km/t på motorvejen (bare lige for at vise de andre aber, at de ikke bestemmer over dig)

Fatter ikke hvad man laver på motorvejen, hvis man ikke kører omkring 110/130...

Jeg tror du er voldsomt uegnet til at begå dig i trafikken....

J L

J L
bruger siden
16-07-2003

11-07-2011 kl. 07:31

Matias B skrev:
Til J L.

angående at køre 90 på motorvejen, så vil jeg henvise til paragraf et eller andet hvor i der står at man ikke må være til gene, med mindre at man SKAL være det.

køre du 90/100 på motorvejen, hvor man må køre 110/130, så er du til gene for trafikken, og det er faktisk et klip i kortet. plus, at man må ikke trække ud og overhale, sådan at den bagfra kommende skal bræmse, endnu et klip i kortet.

hvis man f.eks. skal ud fra en sidevej, og så ud til en landevej, så køre man jo heller ikke ud foran de andre bilister, hvis der derimod er kø, så kan man ikke komme ud, så må man godt lave noget der hedder at nødvendig til gene. men dette må man KUN gøre hvis man ikke kan undgå det.

Matias B>> Det virker voldsomt useriøst at kunne vide at man et eller andet sted har hørt noget...Men jeg er klar over at du henviser til Færdselsloven §41 stk. 3 hvor man ikke må hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse.

Er 90km/t OVERDREVEN lav hastighed synes du?

Fordi så udgør biler med campingvogne og turistbusser nemlig en virkelig stor fare i trafikken...

Iøvrigt så synes man at kunne fornemme at ord i færdselsloven som KAN, SKAL og BØR er meget misforståede begreber i et forum som dette.

Jess Reichstein

Jess Reichstein
bruger siden
03-12-2004

11-07-2011 kl. 08:53

Hej JL

Jeg kan da se jeg er helt af sporet.

Jeg var sikker på, det var god værksteds humor, da jeg læste dit første indlæg i denne tråd.

Jess

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

11-07-2011 kl. 08:58

Jeg kan ikke lade være med at kommentere på det med at trække ud til overhaling på motorvejen. Flere siger, at der er mange, der trækker ud, selv om der reelt ikke er plads til det.

Det gør jeg måske også selv nogle gange.

Det er, når jeg efter et par kilometer i den bifrie højre bane side om side med de samme bileri venstre bane, vil overhale den forankørende og blot ønsker at komme ud på samme plads i "venstresporskøen", som jeg helt efter færdselslovens regler forlod efter at have foretaget den forrige overhaling. Men NEJ da, "ejeren" af venstrespor kører nu helt op bag den forankørende, for sådan en som mig skal da straffes for at holde til højre............................kan nogen måske se sig selv der ?

Hvis vi n u alle sammen holdt til højre UNDTAGET UNDER OVERHALING, så var det langt lettere for alle at komme til at overhale og hele trafikken ville glide bedre.

Så lær det dog !

J L

J L
bruger siden
16-07-2003

11-07-2011 kl. 09:17

Jess Reichstein skrev:
Hej JL

Jeg kan da se jeg er helt af sporet.

Jeg var sikker på, det var god værksteds humor, da jeg læste dit første indlæg i denne tråd.

Jess

Hej Jess!

Din sarkasme er en gudsbenådelse...helt i særklasse...:=)

Så længe jeg holder mig indenfor loven og ikke sidder og prædiker et ulovligt ærinde - så har jeg rimelig ro i sindet...

Audi S4

Audi S4
bruger siden
30-01-2006

11-07-2011 kl. 09:53

J L skrev:

Hvis der er nogle som ligger i inderbanen og kører 90km/t og man selv kommer med 110 km/t så burde man kunne nå at se frem og trække ud så man kan overhale dem der ligger i inderbanen..

Jeg kører også 90 på Istedrødvejen hver dag og der bliver jeg også overhalet hver dag og hver dag ser jeg også en stor flot kongeblå Superb med blå LED lygter i hjørnerne stoppe dem der overhaler - så indtil videre er det fint for mig

Hmmm... hvad forventer du når du skriver sådan noget? Tror du at du havde bestået kørerprøven, hvis det var du kørte 90 i timen?
Men ok, nu kommer det også an på hvad du kører rundt i? En stor transporter kan jeg forstå det.

Audi S4

Audi S4
bruger siden
30-01-2006

11-07-2011 kl. 09:58

Audi S4 skrev:
J L skrev:

Hmmm... hvad forventer du når du skriver sådan noget? Tror du at du havde bestået kørerprøven, hvis det var du kørte 90 i timen?
Men ok, nu kommer det også an på hvad du kører rundt i? En stor transporter kan jeg forstå det.

J L

J L
bruger siden
16-07-2003

11-07-2011 kl. 10:01

Altså hvis færdelsloven siger at 90 på motorvej ikke er forbudt og at jeg ligger i heeeelt til højre så ville jeg sige ja så er det god køreprøve.

Jeg ligger jo ikke og overhaler med 90 eller køre i overhalingssporet med 90 så problemet er vel ikke så stort??

Audi S4>> Nu er det 2. gang du svarer på et indlæg hvor du ikke har læst noget som helst...Ellers ville du vide hvad jeg kørte i.

Men igen jeg kan se problematikken...når nu man har købt en stor fin bil med masser af heste så har de andre fandeme bare at køre til....

Mht at jeg skulle være til fare for alle andre så kunne det være fint med lidt dokumentation på at dem der kører 90kmt er voldsomt farlige?

Profil slettet

Profil slettet

11-07-2011 kl. 11:22

J L skrev:

Fordi så udgør biler med campingvogne og turistbusser nemlig en virkelig stor fare i trafikken...

Iøvrigt så synes man at kunne fornemme at ord i færdselsloven som KAN, SKAL og BØR er meget misforståede begreber i et forum som dette.

Ved godt at man er i sin gode ret til ikke nødvendigvis at køre max tilladte hastighed på motorvejen.

Problemet er bare at når man ser en campingvogn/lastbil/turistbus forude, så VED man på forhånd at den kører omkring 80-90 km/t, og man kan bedre tilpasse hvornår man skal ud i overhalingsbanen. Derimod forventes en helt almindelig personbil uden trailer eller andet hastighedsdæmpende isenkram at køre lidt hurtigere end det, og man kan derfor godt blive overrasket over hvor langsomt vedkommende kører, når man kommer med 120-30 stykker.

Jeg har i hvert fald tit oplevet pludselige klumper i trafikken og undvigemanøvrer, når folk er blevet overrasket af en langsom personbil i 130 km/t zonen.

Vh Anders

Jesper Jensen

Jesper Jensen
bruger siden
26-01-2005

11-07-2011 kl. 11:46

J L skrev:Fordi så udgør biler med campingvogne og turistbusser nemlig en virkelig stor fare i trafikken...

Jamen; de udgør netop en reel fare i trafikken! Der er vel en årsag til at bl. a. visse campingvogne nu har fået lov til at køre 100 km/t?

Matias B

Matias B
bruger siden
03-02-2010

11-07-2011 kl. 12:42

J L skrev:
Matias B skrev:
Til J L.

Matias B>> Det virker voldsomt useriøst at kunne vide at man et eller andet sted har hørt noget...Men jeg er klar over at du henviser til Færdselsloven §41 stk. 3 hvor man ikke må hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse.

man skal ikke sammenligne biler med busser/lastvogne/bil med trailer, da der jo er tale om et helt andet type køretøj. hvorfor tror du selv at man også skal tage kørekort til hver af disse.
lastbiler og busser MÅ (og kan) ikke køre mere end 90, og det både må (og kan) din bil.

Ang om det er overdrevet langsomt, så kan det diskoteres. hvis du køre 90 hvor du må køre 110, så køre du næsten 20% for langsomt, hvilket er ret meget, og kan skabe mange farlige siturationer, hvis du køre 90, hvor du må køre 130 så køre du over 20% for langtsomt.

Desuden så er det ikke paragraf 41 jeg henviser til. Jeg snakker om at være til gene for de andre traffikanter, og ikke noget med at køre overdrevet langsomt.

du siger det er useriøst at jeg ikke kan huske hvad nr paragrafen har, kan du måske huske ALLE paragrafer i færdselsloven, uden at kigge efter noget.

J L

J L
bruger siden
16-07-2003

11-07-2011 kl. 12:51

Matias B skrev:
J L skrev:
Matias B skrev:
Til J L.

man skal ikke sammenligne biler med busser/lastvogne/bil med trailer, da der jo er tale om et helt andet type køretøj. hvorfor tror du selv at man også skal tage kørekort til hver af disse.
lastbiler og busser MÅ (og kan) ikke køre mere end 90, og det både må (og kan) din bil.

Ang om det er overdrevet langsomt, så kan det diskoteres. hvis du køre 90 hvor du må køre 110, så køre du næsten 20% for langsomt, hvilket er ret meget, og kan skabe mange farlige siturationer, hvis du køre 90, hvor du må køre 130 så køre du over 20% for langtsomt.

Desuden så er det ikke paragraf 41 jeg henviser til. Jeg snakker om at være til gene for de andre traffikanter, og ikke noget med at køre overdrevet langsomt.

du siger det er useriøst at jeg ikke kan huske hvad nr paragrafen har, kan du måske huske ALLE paragrafer i færdselsloven, uden at kigge efter noget.

Hvordan kan jeg køre 20% for langsomt??

De 110 kmt er jo en max hastighed ikke en minimumshastighed?

Ergo så kan jeg ikke køre for langsomt i forhold til noget.
Medmindre jeg kører 45kmt på motorvejen - så ville jeg kunne forstå at jeg var til gene for andre trafikanter - men at skulle have besvær med at vurdere en anden bils hastighed på motorvej med 90 kmt det er den bagfrakommendes ansvar ikke mit.

Du kunne jo kigge lidt på retsinformation så du var lidt forberedt på diskussionen.

Martin Nielsen

Martin Nielsen
bruger siden
11-12-2004

11-07-2011 kl. 13:07

JL.

Jeg vil altså give Mathias ret.

Hvis du ligger og tøffer af sted på motorvejen med kun 90 i timen hvor du må køre 110, så er du da til irriterende og farlig gene på motorvejen.
Hvis du kører med trailer eller lign, eller hvis vejret ikke tillader at køre 110, så skal du selvfølgelig ikke gøre det.
Men hvis det er en almindelig bil, så er det op på 110... Det kan du kalde sund fornuft at gøre det.
Husk på at det ligger i underbevidstheden at biler med trailer eller lastbiler/busser kører 80-90 km/t. Men det er ikke naturligt at en almindelig personbil kun kører 90. Så tror man jo der er noget galt, eller chaufføren ikke er ved sit fulde fem, eller det der er værre.
Husk på at det for rigtigt mange andre giver et unødvendigt vognbaneskift, fordi du ikke følger trafikken, hvilket trods alt er det sikreste.

Personligt bliver jeg lidt skræmt at folk der kører så langsomt uden grund. Fordi noget tyder på at de ikke helt er klar over hvad de egentligt foretager sig.

Så af sikkerhedsmæssige årsager, for alle os andre der følger trafikken, vil du så ikke være så venlig at køre ordentligt?

J L

J L
bruger siden
16-07-2003

11-07-2011 kl. 13:23

Martin Nielsen skrev:
JL.

Jeg vil altså give Mathias ret.

Hvis du ligger og tøffer af sted på motorvejen med kun 90 i timen hvor du må køre 110, så er du da til irriterende og farlig gene på motorvejen.
Hvis du kører med trailer eller lign, eller hvis vejret ikke tillader at køre 110, så skal du selvfølgelig ikke gøre det.
Men hvis det er en almindelig bil, så er det op på 110... Det kan du kalde sund fornuft at gøre det.
Husk på at det ligger i underbevidstheden at biler med trailer eller lastbiler/busser kører 80-90 km/t. Men det er ikke naturligt at en almindelig personbil kun kører 90. Så tror man jo der er noget galt, eller chaufføren ikke er ved sit fulde fem, eller det der er værre.
Husk på at det for rigtigt mange andre giver et unødvendigt vognbaneskift, fordi du ikke følger trafikken, hvilket trods alt er det sikreste.

Personligt bliver jeg lidt skræmt at folk der kører så langsomt uden grund. Fordi noget tyder på at de ikke helt er klar over hvad de egentligt foretager sig.

Så af sikkerhedsmæssige årsager, for alle os andre der følger trafikken, vil du så ikke være så venlig at køre ordentligt?

Det var et fornemt og sobert indlæg - men jeg vil ikke give dig ret i at det er sikkerhedsmæssigt uforsvarligt at køre 90 kmt...
Det er det vi gerne skulle have dokumenteret - det er for nemt at sige at hvis ikke du kører 110 så er du til fare for alle andre..
Altså der er jo ikke selvjustits ude på motorvejene og det er der jo så alligevel kan man se i indlægene ovenover...Man skal jo stadig være opmærksom fremefter og jeg vil gerne gentage at kommer man med 110kmt så er der rigelig tid til at trække ud og lave et vognbaneskift - Der hvor det bliver farligt det er fordi folk ikke ved hvordan de skal lave det vognbaneskift eller andre trafikanter ikke har den tålmodighed det kræver at lade trafikken køre glat...
Feks er det set ofte at et sted med 110 kmt kommer man med 120-125 og der er en der blinker til vognbaneskift så prøver man lige om ikke man kan komme forbi og hvis ikke så får han lige hornet og lyset istedet for at lette på speederen og lade ham komme ud.
Der skal en seriøs holdningsændring til hos mange trafikanter...

Martin Nielsen

Martin Nielsen
bruger siden
11-12-2004

11-07-2011 kl. 13:56

JL.

Jeg vil give dig ret i at der er rigtigt mange herhjemme der ikke kan finde ud af at foretage et sikkert vognbaneskift. Det oplever man desværre tit, fordi folk der har lyst til at overhale ikke lige orienterer sig ordentligt. De overhaler bare... Og det er farligt, da det tit betyder at andre er nødt til at bremse op.

Men alt andet lige, jo flere der kører samme hastighed jo nemmere, og mere sikkert.
Husk på at hvis du kører 90 eller i hvert fald på speedemteret 90, så er du vel også tit ude for at lastbiler overhaler dig, for de kører alt hvad den stakkels lastbil kan trække inden fartbegrænseren slår til. Og det er tit omkring 90 eller lidt derover.
Og du ved at det tager lang tid for en lastbil at overhale, hvilket skaber unødvendig kø i yderste spor.

Og JL, nogle gange er man nødt til at man nødt til at bøje sig for hvad mængden gør, især når det gælder kørsel på motorvej.
Der skal meget til at skræmme mig, mht at køre med andre. Men hvis de kører for langssomt, så bliver jeg sgu nervøs... for det siger som regel også lidt om evnerne bag rettet....

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

11-07-2011 kl. 13:57

J L skrev:

Det var et fornemt og sobert indlæg - men jeg vil ikke give dig ret i at det er sikkerhedsmæssigt uforsvarligt at køre 90 kmt...
Det er det vi gerne skulle have dokumenteret - det er for nemt at sige at hvis ikke du kører 110 så er du til fare for alle andre..........

Hvordan definerer man hvor grænsen for uforsvarligt går?

Fakta er at motorveje er de sikreste veje af mange årsager: ingen modkørende, ingen vejkryds, fodgængere, cyklister etc.
En anden stor faktor i høj sikkerhed at alle gør som medtrafikanterne forventer, hvilket også vil sige at man kører omkring samme fart (ved godt at lastbiler, bil med anhænger ikke gør).
Jo flere der afviger fra den generelle hastighed, jo flere vognbaneskift/overhalinger, hvilket selvfølgelig øger risikoen for ulykker. Herudover sænkes den trafikmængde der kan afvikles på en give strækning selvfølgelig også, såfremt flere insisterer på at køre langsommere.

Derfor er man, når man afviger fra denne fart (ca. 110/130) med til at øge risikoen og det gælder uanset om man kører hurtigere eller langsommere!!

Men kan ligesom fornemme at denne diskussion ikke fører til det store, fordi andre skal jo ikke blande sig i din kørsel.
Så længe det ikke er forbudt fastholder du jo din ret til at gøre det, uanset om det er fornuftigt eller ej......

Henrik Birgren

Henrik Birgren
bruger siden
09-01-2005

11-07-2011 kl. 14:03

Må indrømme at jeg primært kører på motorvej fordi det er hurtigt og effektivt. Forstår ikke - helt seriøst - hvorfor du ikke holder dig til landevejene hvis du reelt ikke bryder dig om at køre så stærkt, som man typisk gør på motorvejen. Der kan selvfølgelig være situationer hvor man ikke kan køre de 110/130 - og reelt skal man jo aldrig.

Men helt seriøst - hvis du gik til køreprøve og kørte 90 km/t på motorvej - så ville du dumpe, fordi du ikke udviste den fornødne sikkerhed i din kørsel - også selvom det ikke er decideret ulovligt.

J L

J L
bruger siden
16-07-2003

11-07-2011 kl. 14:20

Henrik Birgren skrev:
Må indrømme at jeg primært kører på motorvej fordi det er hurtigt og effektivt. Forstår ikke - helt seriøst - hvorfor du ikke holder dig til landevejene hvis du reelt ikke bryder dig om at køre så stærkt, som man typisk gør på motorvejen. Der kan selvfølgelig være situationer hvor man ikke kan køre de 110/130 - og reelt skal man jo aldrig.

Men helt seriøst - hvis du gik til køreprøve og kørte 90 km/t på motorvej - så ville du dumpe, fordi du ikke udviste den fornødne sikkerhed i din kørsel - også selvom det ikke er decideret ulovligt.

Det er ikke fordi jeg ikke bryder mig om at køre hurtigt tværtimod...Jeg har også været 18 år engang...men økonomisk og sikkerhedsmæssigt så mener jeg ikke at 90 udgør et sikkerhedsbrist....
Jeg kører alligevel 50000km om året så et eller andet må jeg vide om at køre bil..

K S

K S
bruger siden
11-06-2011

11-07-2011 kl. 14:20

Jeg har netop vasket gulvet med min nye moppe.

Grundet afgifterne kører der mange vrag rundt på de danske veje, faktisk lige så mange som i Østeuropa. Jeg kunne dog aldrig finde på at mobbe andre trafikanter grundet standen på deres køretøj.

At visse Skoda modeller har det svært på motorvejen skyldes nok lav motorisering og ikke så meget føreren af bilen.

At køre 90 km/t på motorvej synes i underkanten men er ingenlunde ulovligt, derfor kan du roligt fortsætte med denne hastighed.

Du har loven på din side, måske det var en idé du kørte i læ bag en lastbil.

På denne vis skal de øvrige forjagede trafikanter jo overhale uanset.

J L

J L
bruger siden
16-07-2003

11-07-2011 kl. 14:21

Martin Nielsen skrev:
JL.

Jeg vil give dig ret i at der er rigtigt mange herhjemme der ikke kan finde ud af at foretage et sikkert vognbaneskift. Det oplever man desværre tit, fordi folk der har lyst til at overhale ikke lige orienterer sig ordentligt. De overhaler bare... Og det er farligt, da det tit betyder at andre er nødt til at bremse op.

Men alt andet lige, jo flere der kører samme hastighed jo nemmere, og mere sikkert.
Husk på at hvis du kører 90 eller i hvert fald på speedemteret 90, så er du vel også tit ude for at lastbiler overhaler dig, for de kører alt hvad den stakkels lastbil kan trække inden fartbegrænseren slår til. Og det er tit omkring 90 eller lidt derover.
Og du ved at det tager lang tid for en lastbil at overhale, hvilket skaber unødvendig kø i yderste spor.

Og JL, nogle gange er man nødt til at man nødt til at bøje sig for hvad mængden gør, især når det gælder kørsel på motorvej.
Der skal meget til at skræmme mig, mht at køre med andre. Men hvis de kører for langssomt, så bliver jeg sgu nervøs... for det siger som regel også lidt om evnerne bag rettet....

Bøje sig for hvad mængden gør lyder både demokratisk og voldsomt anarkistisk...:=)

J L

J L
bruger siden
16-07-2003

11-07-2011 kl. 14:24

Martina Nielsen skrev:

Jeg har netop vasket gulvet med min nye moppe.

Grundet afgifterne kører der mange vrag rundt på de danske veje, faktisk lige så mange som i Østeuropa. Jeg kunne dog aldrig finde på at mobbe andre trafikanter grundet standen på deres køretøj.

At visse Skoda modeller har det svært på motorvejen skyldes nok lav motorisering og ikke så meget føreren af bilen.

At køre 90 km/t på motorvej synes i underkanten men er ingenlunde ulovligt, derfor kan du roligt fortsætte med denne hastighed.

Du har loven på din side, måske det var en idé du kørte i læ bag en lastbil.

På denne vis skal de øvrige forjagede trafikanter jo overhale uanset.

ah ja...
Nu er det ikke en Skoda Rapid med fire pedaler
men en ny TDI...
Jeg ligger jo netop bag lastbiler og andre langsomt kørende i indersporet....
Så folk kan slå sig løs ud i overhalingsbanen....

Profil slettet

Profil slettet

11-07-2011 kl. 16:49

Min Skoda bliver ikke "moppet", den bliver vasket med svamp ;)

A. Nielsen

A. Nielsen
bruger siden
18-12-2006

12-07-2011 kl. 00:15

Hej,

Jeg synes Faktisk jeg har oplevet en anden morsom tendens omkring skoda ejere nemli at de generelt lader til selv at have et komplex. Ikke så meget de små af slagsen men når man overhaler en octavia eller superp så virker mange af dem opsat på at vise at de ikke vil finde sig i at blive overhalet så de ligger sig i en hvis halvdel på en, eller sætter farten op og forsøger at overhale en straks efter 8) Lidt Morsomt. Givet jeg synes personligt stadig skoda er en kedelig og uinteressant bil men hvis de selv kan lide bilen er der vel ingen grund til komplekser. Men sandheden er jo nok at lillemor har digteret at det skulle være en konsumcontainer og ikke sjovert 8)).

Det gælder så ikke for ham der kører 90 8) med mindre man kører på løbehjul på motorvejen selvfølgelig ). Der er mig dog helt uforståeligt hvis man kan kører 50k om året at man kører 90 på motorvejen. Inhaverende kørsel er vejen til uopmærksomhed. Uopmærksomhed er vejen til uheld i trafikken. Men måske han har fundet en vej til at køre imens han er i trance eller han afprøver en ny fuldaut. fartpilot )).

J L

J L
bruger siden
16-07-2003

12-07-2011 kl. 08:36

A. Nielsen skrev:
Hej,

Jeg synes Faktisk jeg har oplevet en anden morsom tendens omkring skoda ejere nemli at de generelt lader til selv at have et komplex. Ikke så meget de små af slagsen men når man overhaler en octavia eller superp så virker mange af dem opsat på at vise at de ikke vil finde sig i at blive overhalet så de ligger sig i en hvis halvdel på en, eller sætter farten op og forsøger at overhale en straks efter 8) Lidt Morsomt. Givet jeg synes personligt stadig skoda er en kedelig og uinteressant bil men hvis de selv kan lide bilen er der vel ingen grund til komplekser. Men sandheden er jo nok at lillemor har digteret at det skulle være en konsumcontainer og ikke sjovert 8)).

Det gælder så ikke for ham der kører 90 8) med mindre man kører på løbehjul på motorvejen selvfølgelig ). Der er mig dog helt uforståeligt hvis man kan kører 50k om året at man kører 90 på motorvejen. Inhaverende kørsel er vejen til uopmærksomhed. Uopmærksomhed er vejen til uheld i trafikken. Men måske han har fundet en vej til at køre imens han er i trance eller han afprøver en ny fuldaut. fartpilot )).

Ja selvfølgelig....Alle Skoda ejere er kedelige som kogte majroer....
Personligt er jeg rimelig frisk og synes godt om ideen at VW ejere betaler for udvikling af teknologi og motorer som kan komme os andre til gode.

Du mener sikkert enerverende kørsel og det vil du så mene 90 kmt er samtidig at det skulle give uopmærksomhed.
Nu er det jo dig der skal holde fornuftig afstand til forankørende og det er mig helt uforståeligt at du finder dit tov trækkeri med Skoda bilister morsomt og du er måske lidt mere til fare for trafikken end jeg er?
Men de 25,5 pr liter diesel vurderer jeg som en højere prioritet end at skulle køre 110kmt.

Nu kørte jeg faktisk på Istedrødvejen igen igår med 90kmt(og der er kun 90..så rolig nu) og gang på gang blev jeg overhalet af mobil talende folk....Det er da noget der er til fare for trafiksikkerheden...

Dette indlæg blev 12-07-2011 08:37 redigeret af dets forfatter.

Annonce