BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Auris Hybrid

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

08-07-2017 kl. 21:15

Hej alle hybrid kloge.

Har lige været på besøg hos en auris Hybrid ejer. Vedkomne påstod, at Toyota sagde, den ikke kunne holde strømmen i mere end 3 uger, hvis den ikke blev brugt?

Altså hvis man tog på ferie i 4 uger, så skulle man forventet ikke, at kunne starte bilen, når man landede hjemme igen.

Det kan sgu da ikke passe, at Toyota laver en bil der ikke kan tåle, at holde ude i byen?

Hvad siger i?

Dette indlæg blev 08-07-2017 21:16 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

08-07-2017 kl. 22:26

Toyota anvender NiMh-batterier - og i den traditionelle type, taber de desværre relativt hurtigt opladningen, når de ikke bliver brugt. Når teknologien (NiMh) anvendes almindelige batterier (f.eks. AA), opleves samme fænomen, men man har i årevis kunne købe en variant (typisk markedsført som "Ready-to-use" eller lign.), der kan ligger i mange måneder uden større tab.

Jeg ved ikke, hvilken af de to varianter Toyota anvender, men jeg vil umiddelbart tro, at de stadig kan starte og køre efter adskillige uger, men de har muligvis ikke strøm nok til egentlig batteridrift før de har kørt en længere strækning (til opladning).

Henrik Olsen

Henrik Olsen
bruger siden
22-06-2016

09-07-2017 kl. 09:46

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hej alle hybrid kloge.

Har lige været på besøg hos en auris Hybrid ejer. Vedkomne påstod, at Toyota sagde, den ikke kunne holde strømmen i mere end 3 uger, hvis den ikke blev brugt?

Altså hvis man tog på ferie i 4 uger, så skulle man forventet ikke, at kunne starte bilen, når man landede hjemme igen.

Det kan sgu da ikke passe, at Toyota laver en bil der ikke kan tåle, at holde ude i byen?

Hvad siger i?

Tag din ikke af K S. Han kan ikke lide bla. hybrid biler, og taler derfor dårligt om dem.
Han har i tidligere tråde vist at han blot udtaler sig, uden at reelt have sat sig ordentligt ind i tingene.

En Auris har 2 batterier. Et lille 12v batteri, og det store batteri på ca 400v som bilen kan køre på.

Det lille batteri er ikke stort større end det der sidder på en havetraktor, da det ikke er det der skal kunne starte benzinmotoren.
Det lille batteri er det der "vækker" det store, så bilen kan startes.
Hvis det lille batteri ikke er i god stand, eller man har strømbrugende ting på bilen f.eks P Watch eller lignende, så kan man opleve at det lille batteri løber tør for strøm, men det er normalt ikke et problem

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

09-07-2017 kl. 10:40

Henrik Olsen

bruger siden
22-06-2016

skrev:
Tag din ikke af K S. Han kan ikke lide bla. hybrid biler, og taler derfor dårligt om dem.
Han har i tidligere tråde vist at han blot udtaler sig, uden at reelt have sat sig ordentligt ind i tingene.

En Auris har 2 batterier. Et lille 12v batteri, og det store batteri på ca 400v som bilen kan køre på.

Det lille batteri er ikke stort større end det der sidder på en havetraktor, da det ikke er det der skal kunne starte benzinmotoren.
Det lille batteri er det der "vækker" det store, så bilen kan startes.
Hvis det lille batteri ikke er i god stand, eller man har strømbrugende ting på bilen f.eks P Watch eller lignende, så kan man opleve at det lille batteri løber tør for strøm, men det er normalt ikke et problem

Flot - prøv at lære at læse indenad før du angriber andre.

Hvor er det helt præcist, at jeg skriver noget dårligt og hybridbiler i ovenstående?

Og det, at man forholder sig kritisk til noget, betyder ikke, at man "ikke kan lide". Jeg falder bare ikke for skrønen om, at hybridbiler pr. definition er mere miljørigtige eller at de er svaret på alle bilejeres drømme. Tingene er lidt mere nuanceret, men det vil de, der føler sig frelste fordi de har købt en hybridbil, ikke høre på.

PS. Jeg har selv kigget på hybridbiler - men har endnu ikke set en, der matcher mine behov/ønsker. Der er dog nye spillere på markedet, og der dukker flere interessante plug-in versioner op (uden det trælse CVT-gear, som Toyota af uransagelige årsager holder fast i, selv om de fleste andre har droppet det).

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

09-07-2017 kl. 10:46

Det er en sprit ny hybrid, 2-3 måneder gammel.....

Og ifølge ejeren, så er det "lille" batteri det der starter motoren, for den kan ikke starte på eldrift.......... selvom det store batteri er helt opladt????

Det lille batteri er placeret i bagagerum, og jeg har set det. Det er altså ikke meget større end 2 maglight lygter, godtnok i den store model med 4 R20D batterie.

Synes bare det lyder utroligt at Toyota sælger en stangvare der ikke kan tåle *at sove alene"

Dette indlæg blev 09-07-2017 10:48 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

09-07-2017 kl. 16:19

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Flot - prøv at lære at læse indenad før du angriber andre.

Hvor er det helt præcist, at jeg skriver noget dårligt og hybridbiler i ovenstående?

Og det, at man forholder sig kritisk til noget, betyder ikke, at man "ikke kan lide". Jeg falder bare ikke for skrønen om, at hybridbiler pr. definition er mere miljørigtige eller at de er svaret på alle bilejeres drømme. Tingene er lidt mere nuanceret, men det vil de, der føler sig frelste fordi de har købt en hybridbil, ikke høre på.

PS. Jeg har selv kigget på hybridbiler - men har endnu ikke set en, der matcher mine behov/ønsker. Der er dog nye spillere på markedet, og der dukker flere interessante plug-in versioner op (uden det trælse CVT-gear, som Toyota af uransagelige årsager holder fast i, selv om de fleste andre har droppet det).

Opfør dig ordentlig her på bilbasen.

Det er ikke en krig eller kamp med at man skal angribe hinanden.

Tak !

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

09-07-2017 kl. 16:36

Ja, det lille batteri (Low Voltage (12 V)) bliver brugt til at drive accessories. dvs al elektronikken, samt start motoren til benzin motoren. Start motor og generator er betragtet som accessory. Toyota bruger en kombineret start motor/generator.

Det store batteri (High voltage / Traction battery) driver den elmotor, som trækker hjulene rundt. Her bruger Toyota også en kombineret motor / generator.

En ren elbil, herunder Tesla bruger også et low voltage batteri til at drive accessories. Og den har endda et højere off-state forbrug end en brænstof og hybrid biler.
De lader så bare fra traction batteriet

Så vidt jeg har kunnet finde ud af har Toyota tidligere brugt AGM batterier til LV.

Da jeg var ude og prøvekøre den brugte Mazda jeg købte sidste år, havde forhandleren en lille batteri pakke han satte på midlertidigt, og som den ikke kunne køre alt for langt på.
Det er muligt at Toyota er begyndt at sætte sådan nogle i. Hvilket jo er smart nok :)
Lavere vægt og fylder mindre.
Og så er det nok ikke blybatterier :)
Og det kan være det er den vej pilen peger. For især mindre biler.

3 uger er nok lavt sat, så har de ikke lovet for meget.

Jeg har / har haft 3 biler som har stået længe uden at blive brugt. Den ene skulle fyres op for hver 6 -7 uger for at der var strøm nok. de 2 andre kunne / kan står mere end 3 måneder.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

09-07-2017 kl. 20:03

Hej Jan

Jeg vil give dig helt ret.

Har tidligere haft gamle MGB'ere, de kunne snildt holde 6 måneder i garagen uden at blive starte, eller koblet fra batteriet. Og startede fint til foråret.

Ja normalt holdt de jo kun fra ca 1/12-1/3 eller sådan noget efter forsikringskravene. Men et par gange var jeg afstedm således det blev 6 måneder(sømand)

Og de klagede aldrig de gamle æsker fra sidst i 60'erne.

Toyota have solgt ham et lille nødstarts sæt til 700 med lommelygte og startkabler til både bil og mobiltelefon. For at dække risikoen af.

Jeg syntes bare det var lige lidt ringe af en sprit ny bil, som skulle være noget så innovativ.

Havde Hyundai's Ionic kunnet fåes med større batteri end 28 KW, så ville den sælge som ind i helvede. Eks 60 Kwt, så kunne Tesla godt pakke sammen.

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

09-07-2017 kl. 23:00

Johannes Foss

bruger siden
11-04-2017

skrev:
Opfør dig ordentlig her på bilbasen.

Det er ikke en krig eller kamp med at man skal angribe hinanden.

Tak !

Skrevet af en person, der elsker at svine andre til her på sitet? Måske skulle du starte med dig selv - og derefter kan du jo passende sende en hilsen til vedkommende, jeg svarer.

Kristian P

Kristian P
bruger siden
24-03-2006

11-07-2017 kl. 11:22

Auris hybrid har 2 batterier - et hybridbatteri og et aux-batteri.

Hybridbatteriet er et NiMh på 201,6 volt (28 moduler á 7,2 volt) med en kapacitet på 1,3 kWh. Dette betragtes som højspænding og derfor (af lovgivnings-/sikkerhedsmæssige årsager) er hybridbatteriet forbundet til bilen via et sikkerhedsrelæ, som afbryder spændingen, når bilen slukkes.

Aux-batteriet er et lille 12 volts blybatteri på 38 Ah (lidt større end et havetraktorbatteri, men mindre end almindelige bilbatterier. Aux-batteriet bruges til at drive lygter/lys/multimedie/instrumenter mv. OG sidst men ikke mindst: sikkerhedsrelæet. Aux-batteriet lades fra hybridbatteriet via en DC/DC-konverter igennem relæet når bilen er startet.

Udover benzinmotoren har bilen 2 elmotorer/generatorer: MG1 og MG2 (begge drevet af hybridbatteriet (igennem sikkerhedsrelæet) . MG1 virker primært som startmotor og som "balanceringsmotor" for benzinmotoren - mao. er det via MG1 at omdrejningstal/moment for benzinmotoren styres. MG2 er udelukkende til fremdrift af bilen.

Dvs. hvis der ingen strøm er på aux-batteriet, så kan sikkerhedsrelæet ikke sluttes og benzinmotoren kan ikke startes og ligeledes kan aux-batteriet ikke lades.

Jeg er helt sikker på, at det ikke er hybridbatteriet, der bliver afladet under stilstand, men derimod aux-batteriet. Hvor lang tid det kan klare ved jeg ikke, men pga. batteriets størrelse er det nok kortere end andre biler. Dertil kommer at hybriden er udstyret med nøglefri start, så der går nok lidt energi til løbende trådløs søgning efter nøglen.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

11-07-2017 kl. 14:07

Tak for forklaring.

Jeg synes bare det er for ringe, at man ikke kan tage udenlands i 4 uger. uden man skal finde en med startkabler for at komme hjem fra lufthavnen.

Det er nok bare mig.

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

11-07-2017 kl. 14:16

Tak Kristian :)

Udfra wikipedia artiklen, fik jeg det indtryk at MG1 for strøm fra Aux batteriet.
Den del er temmlig ukalr, da de beskriver starter/generator på en konvetionel som accessories, og at aux driver diverse standard og energi sparende funktioner.

Da jeg så Jess' spørgsmål, prøvede jeg at surfe lidt, og fandt et spørgsmål på et ikke Toyota site.
Spørgeren skulle opbevare en Camry hybrid. Her sagde man også at det var AUX batteriet der bliver drænet. Traction batteriet mente de kunne stå 3 - 4 måneder.

Det var også via den surfing, jeg fandt ud af at i hvert tilfælde Tesla også bruger et aux batteri, og at den ikke kan køre hvis det er gået i stykker.

@ Jess, jeg tror du skal passe lidt på med dine konklutioner.
Prøv evt. at kikke i din egen bruger manual, og se hvor meget olie den må bruge pr 1000 km, samt hvor længe batteriet på din fjern betjening holder.

Det du skal være ops på, er at de lover den kan stå ubrugt i 3 uger, så kan den stå mindst i 3 uger, uanset hvor godt aux batteriet er ladet op, når bilen bliver slukket.
Du skal også tænke lidt i kontekst på, hvad er levetiden på en bil, når man taler om at komponenterne holder bilens levetid.

Jeg har da både lader og start kabler liggende hjemme, hvis nu der skulle ske noget, f.eks batteriet klapper sammen, eller man skulle have glemt at slukke lyset, eller hvad ved jeg.

Køber man en bil til mere end 250K kr, er 700,- kr, for et nød kit pebbernødder.
Det ville jeg nok også købe.

De biler jeg har haft stående længe, er fra 2000, 2005 og 2012.
Det er kun de 2 sidste der kun er sommerbiler, men den første havde jeg på et tidspunkt stående ubrugt.
Den fra 2005, kunne ikke stå over 2 måneder.
De 2 andre har jeg kun prøvet at have stående i mellem 3 og 4 månder.

Kristian P

Kristian P
bruger siden
24-03-2006

11-07-2017 kl. 15:20

Hej Jan

Jeg har lige læst wiki også - og beskrivelsen af en almindelig drivlinie kontra hybrid flyder lidt sammen, så man kan blive i tvivl om hvor vidt MG1 arbejder på aux-batteriet eller ej, men længere nede i artiklen står flg.:

Like the second generation Prius, the third generation Prius battery pack is made up of the same type of 1.2 volt cells. It has 28 modules of 6 cells for a total nominal voltage of only 201.6 volts. A boost converter is used to produce 500 Volt DC supply voltage for the inverters for MG1 and MG2.

Du nævner at Tesla også benytter et separat 12 volt aux-batteri og her kan jeg tilføje at Nissan gør det samme i deres Leaf. Jeg kender specifikt en Leaf-ejer som fik startproblemer pga et dårligt aux-batteri - han udskiftede det med et nyt og større (hvilket der var plads til).

En mulighed er at afmontere forsyningskablet fra en af polerne på aux-batteriet ved længere tids stilstand. Batteriet sidder nemt tilgængeligt i bagagerummet under en lille klap i højre side - evt kan en autoelektriker sikkert montere i kontakt, der er nem at betjene, hvis det er noget man har brug for ofte...

Henrik Olsen

Henrik Olsen
bruger siden
22-06-2016

11-07-2017 kl. 22:43

Kristian P

bruger siden
24-03-2006

skrev:
Auris hybrid har 2 batterier - et hybridbatteri og et aux-batteri.

Hybridbatteriet er et NiMh på 201,6 volt (28 moduler á 7,2 volt) med en kapacitet på 1,3 kWh. Dette betragtes som højspænding og derfor (af lovgivnings-/sikkerhedsmæssige årsager) er hybridbatteriet forbundet til bilen via et sikkerhedsrelæ, som afbryder spændingen, når bilen slukkes.

Aux-batteriet er et lille 12 volts blybatteri på 38 Ah (lidt større end et havetraktorbatteri, men mindre end almindelige bilbatterier. Aux-batteriet bruges til at drive lygter/lys/multimedie/instrumenter mv. OG sidst men ikke mindst: sikkerhedsrelæet. Aux-batteriet lades fra hybridbatteriet via en DC/DC-konverter igennem relæet når bilen er startet.

Udover benzinmotoren har bilen 2 elmotorer/generatorer: MG1 og MG2 (begge drevet af hybridbatteriet (igennem sikkerhedsrelæet) . MG1 virker primært som startmotor og som "balanceringsmotor" for benzinmotoren - mao. er det via MG1 at omdrejningstal/moment for benzinmotoren styres. MG2 er udelukkende til fremdrift af bilen.

Dvs. hvis der ingen strøm er på aux-batteriet, så kan sikkerhedsrelæet ikke sluttes og benzinmotoren kan ikke startes og ligeledes kan aux-batteriet ikke lades.

Jeg er helt sikker på, at det ikke er hybridbatteriet, der bliver afladet under stilstand, men derimod aux-batteriet. Hvor lang tid det kan klare ved jeg ikke, men pga. batteriets størrelse er det nok kortere end andre biler. Dertil kommer at hybriden er udstyret med nøglefri start, så der går nok lidt energi til løbende trådløs søgning efter nøglen.

Det var helt rart at læse et indlæg fra en der, i modsætning til KS, har sat sig ind i tingene.

Det batteri der er i fare for at kunne blive tømt for strøm er det lille 12v batteri, og "faren" kan bestå i at hvis bilen her nøgler betjening, vil den som Kristian også skriver, bruge energi på at søge efter nøglen. Man kan dog, hvis bilen skal holde stille i mange uger, blot frakoble den nøglefrie betjening direkte på Touchskærmen.
Så at købe en startbooster som din Hybrid ejer ven har gjort det, virker lidt overdrevet. Men så kan han da i stedet bruge den som lommelygte, og ekstra kraftigt mobil batteri.

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

13-07-2017 kl. 07:23

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Toyota anvender NiMh-batterier - og i den traditionelle type, taber de desværre relativt hurtigt opladningen, når de ikke bliver brugt. Når teknologien (NiMh) anvendes almindelige batterier (f.eks. AA), opleves samme fænomen, men man har i årevis kunne købe en variant (typisk markedsført som "Ready-to-use" eller lign.), der kan ligger i mange måneder uden større tab.

Jeg ved ikke, hvilken af de to varianter Toyota anvender, men jeg vil umiddelbart tro, at de stadig kan starte og køre efter adskillige uger, men de har muligvis ikke strøm nok til egentlig batteridrift før de har kørt en længere strækning (til opladning).

Endnu et indlæg fra K S baseret på uvidenhed og gætværk.

For det første er det 12v batteriet der kan være udfordringer med - hvis bilen står længe med et forbrug på f.eks med nøgleringe adgang der ikke er slået fra, eller med en P watch.

For det andet, hvis det store hybridbatteri er nede i ladestand fra sidste køretur, så skal der ikke køres en længere strækning for at lade det op - det går faktisk ret hurtigt

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

14-07-2017 kl. 17:34

Kristian P

bruger siden
24-03-2006

skrev:
Hej Jan

Jeg har lige læst wiki også - og beskrivelsen af en almindelig drivlinie kontra hybrid flyder lidt sammen, så man kan blive i tvivl om hvor vidt MG1 arbejder på aux-batteriet eller ej, men længere nede i artiklen står flg.:

Like the second generation Prius, the third generation Prius battery pack is made up of the same type of 1.2 volt cells. It has 28 modules of 6 cells for a total nominal voltage of only 201.6 volts. A boost converter is used to produce 500 Volt DC supply voltage for the inverters for MG1 and MG2.

Du nævner at Tesla også benytter et separat 12 volt aux-batteri og her kan jeg tilføje at Nissan gør det samme i deres Leaf. Jeg kender specifikt en Leaf-ejer som fik startproblemer pga et dårligt aux-batteri - han udskiftede det med et nyt og større (hvilket der var plads til).

En mulighed er at afmontere forsyningskablet fra en af polerne på aux-batteriet ved længere tids stilstand. Batteriet sidder nemt tilgængeligt i bagagerummet under en lille klap i højre side - evt kan en autoelektriker sikkert montere i kontakt, der er nem at betjene, hvis det er noget man har brug for ofte...

Tak igen Kristian :D
Ja det står der jo højt og larmene.

Nu "vi" har fat i dig.

Hvis du kan og vil svare, har jeg 2 "mindre" spørgsmål.

1. Er det seneste, facelift af Yairs, en gen 4 HSD?

2. Hvor meget at drivelinen, har de genbrugt i Mirai?

Vedr.: AUX batteri, kan jeg fristes til at tro de alle bruger et.
Som du skrev i dit første indlæg, trækker det sikkerheds relæet.

ps til Jess. Fede biler de der MG'er.
MGA, MGB eller?