Nyeste biler:
20:05
Renault Clio IV, 2014 - Kr. 189.900
19:40
Toyota Avensis, 2002 - Kr. 19.995
19:37
VW Golf IV, 2001 - Kr. 39.500
19:25
Citroën C4 Picasso, 2007 - Kr. 89.900
Annonce

BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Alufælge til Skoda Octavia Combi

Christian Svarrer

Christian Svarrer
bruger siden
26-03-2007

17-02-2010 kl. 20:44

Hejsa .. Jeg er på udkig efter et par alufælge til min skoda octavia combi ('10 model) Jeg har hørt at det er muligt at sætte (brugte-)fælge fra andre biler (ala. audi/VW/Seat ) på.. men jeg er lidt i tvivl om fælgens ET ? (hvad end det så er?) Herudover kan man vel "bare" købe en anden alu kapsel (med skoda logo?) og sætte på? Nogen der ved hvad en 17" fælg skal ha i værdi for elementet ET ? Samt om der burde være nogen problemer i at købe dem fra en VW-passat ejer? (ET 32) på forhånd tak

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kasper S

Kasper S
bruger siden
13-05-2007

17-02-2010 kl. 22:25

Du skulle ofre en sænkning og et sæt originale RS fælge til den, det ser SÅ godt ud. Jeg var forbi Skoda i Kolding forleden, de havde et sæt brugte stående (så ud som nye) med Michelin dæk, til under halv pris - bare hvis det var noget. De passer i hvert fald 100% på bilen, har dem selv :o)

Ulrik Frejvald

Ulrik Frejvald
bruger siden
14-08-2009

18-02-2010 kl. 07:21

ET står for indpresningsdybde dvs at fælgene ikke kommer udenfor skærkanten feks. Vil mene at du kan finde ET til din bil på alle de hjemmesider der sælger fælge.
Pas lidt på med at sænke bilen, da den så vil lave "hæl og tå" på dækkene og det får bilen til at larme ala terrændæk. Har dog ikke oplevet hæl og tå hvis man bibeholder de originale fælge og dæk.
Kører selv Passat som er sænket og den gør det også. Ved godt at jeg muligvis sætter en voldsom debat igang nu med hvilke justeringer og hvilken dæktype man så "bare" skal køre med. Jeg vil tro at igennem årene har jeg lave øvelsen med 5-6 forskellige bilmærker og de har alle lavet hæl og tå.
Men okay man må lide for skønheden ikke sandt :-)

Lars Andersen

Lars Andersen
bruger siden
25-06-2006

18-02-2010 kl. 10:46

jeg kører altid i sænkede biler og de kører altid med dæk min. 3- 4 tommer støre end standard og jeg har aldrig oplevet hæl og tå man skal bare sørge for at få bilen ordent ligt sporet
Lars

Christian Svarrer

Christian Svarrer
bruger siden
26-03-2007

18-02-2010 kl. 12:59

Tak for jeres indlæg..

Efter at havde gransket yderligere sites med alufælge til min skoda må jeg konkludere at ET værdien nok ikke bør være mellem 38-50 (det er ydrepunkterne for fælgene der burde passe til min bil)

Mht sænkning tror jeg at jeg melder pas.. (er ganske klar over at det ser bedre ud, samt køreegenskaberne burde blive bedre)..MEN for mange mennesker er en sænket bil = en bil der har fået tæsk! (brianbil)
Jeg ville personlig nødigt købe en sænket bil..

Kasper S

Kasper S
bruger siden
13-05-2007

18-02-2010 kl. 15:55

Min bil kørte som demobil hos forhandleren, og var sænket, da jeg fik den derfra. De originale fjedre følger med.

Nu er en Octavia jo ikke ligefrem en "Brian-biL", men derimod en bil, der ser super åndssvag ud, hvis man sætter 18" fælge på, uden at sænke den. Så burde den næsten meldes ind i Land Rover klubben :o)

Hvis du har et problem med det, kan du jo blot montere de originale fjedre inden salg.

Lars Nelsson

Lars Nelsson
bruger siden
22-05-2007

18-02-2010 kl. 16:14

Hej du.

Nu skal du høre. Det er noget folk som regl køre rundt i. Skal se om jeg kan forklare det kort.

1. Et på fælgen er rigtig som folk skriver længere oppe. Fx vil en ny Octavia køre med det samme som resten af familien. Altså din ET 45. Det samme som en Jetta, Golf5 og 6. Audi A3, Passat osv. Som udgangs punkt passer de fælge samme. Altså inde for samme "generation"

Fx ville den "gamle" octavia passe fælge sammen med en Golf4 osv. Jo længere ned talet går, jo længere stikker dine fælge ud fra kanten. Min Jetta har ET 42 på. Så de stikke en smule ud fra kanten. Hvor det korrekte ville være det samme som din.

2. Du skal være opmærksom på krydsmål. Igen gamle og nye modeller. Fx ville krydsmål på de gamle modeller være 5*100. Altså igen gammel octavia, golf, audiA3, toledo osv.

Hvor de nye "din og min bil" vil køre på 5*112. Så dine fælge fra din gamle skoda passer ikke på din nye skoda!! Krydsmål er alle de huller i midten af fælgen. Der hvor der skal bolte i.

3. Sænkning. Tja.... Det er en smagssag. Personligt syntes jeg det ser åndsvagt ud med 19 eller 20 tommer på. Uden sænkning. Det ligner nærmere en firehjulstrækker. Det er ok med små fælge. Det er noget sludder ang sænkning og hæl og tå. Tilgengæld handler det om mønster på dæk. Pileformet/V-mønster har tiltdens til at få hæl og tå. Hvor imod "vandret" mønster vil være det bedste. Jeg har kørt på mange dæk og testet mange lavprofil dæk. De bedste må være mine nuværende 215.35.19" Min er en Brian bil!! Altså ikke med billigt lort fra T-hansen. Men med højglans poleret fælge, original Xenon, 50 mm sænkning og en masse andet lækkert. Og den ser pisse lækker ud. En bil som folk som regl gider at kommentere.

Håber du kan finde lidt rundt i det... Ps skøn bil du har!!

Hilsen fra en som har haft meget med fælge at gøre.

Annonce