Nyeste biler:
08:44
VW Polo, 2012 - Kr. 140.000
08:32
Skoda Fabia, 2006 - Kr. 44.900
08:18
Ford Mondeo, 2004 - Kr. 32.000
07:52
Skoda Octavia, 2000 - Kr. 54.900
Annonce

BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Skæve bremskiver igen og igen og igen...

Christian Dam-Hansen

Christian Dam-Hansen
bruger siden
12-12-2006

15-03-2009 kl. 22:26

Hej.. jeg er efterhånden ved at blive godt træt af min bil. Jeg købte for 2 år siden en brugt Skoda Octavia Combi fra 2003. Jeg har kørt ca 30.000 km i den og har fået skiftet skiver og klodser 4 gange - heldigvis på garanti. Sidste gang jeg beklagede mig til forhandleren, fordi bilen rystede, viste det sig dog at være mine dæk der var ovale. Så jeg har nu 4 spritnye vinterdæk. Nu er den så begyndt at ryste ved nedbremsning igen. Denne gang er det dog kun fra ca 70 km/t og opefter og kun ved let bremsetryk. Hvis jeg bremser ved normal til hård styrke ryster den ikke.... Det skal siges, at der er blevet kigget på nav og at de så fine ud. Erfaringer eller idéer ang dette problem er yderst velkommen. /Christian Sidst rettet: 15/3-09

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

15-03-2009 kl. 22:43

hvis hjulet spændes på med luftnøgle kan man komme til at trække den en ganske lille smule skævt på - og så er fanden løs. Hjulet og bremseskive sidder derefter begge skævt.

allan svendsen

allan svendsen
bruger siden
07-06-2008

16-03-2009 kl. 10:34

står den nogen gange stille flere dage af gange? i så fald kan det give rust på bremse skiver, som så giver svag rysten ved de første opbremsninger...

Ryster den i rat eller hele bilen ???

Christian Dam-Hansen

Christian Dam-Hansen
bruger siden
12-12-2006

16-03-2009 kl. 12:06

Den kan godt stå stille i 2 dages tid indimellem. Jeg er opmærksom på, at der kan opstå rust i sådanne tilfælde specielt, hvis det har været fugtigt i vejret. Men den ryster i rattet selv efter flere opbremsninger. Det er som sagt kun ved let bremsetryk at den ryster i rattet. Som pasager i bilen kan man også mærke at den ligesom hugger i det ved let bremsetryk.

Michael Hansen

Michael Hansen
bruger siden
19-10-2004

16-03-2009 kl. 15:13

Hej Christian.

Jeg havde samme problem for et par år siden på min gamle Golf IV efter at have fået nye skiver på hos et mindre værksted. De skiftede skiverne 2 gange uden held og påstod at jeg holdt bilen på bremsen for meget efter større nedbremsninger (automatgear). Tilsidst lod jeg VW i Slagelse skifte dem med org. skiver og det løste problemet.

Ifølge VW var de ikke "affedtet/forbehandlet" ordentligt inden montering hvilket gav problemet. Jeg er ikke helt klar over hvad det betød men problemet vendte aldrig tilbage.

Håber du får løst dit - det er ikke til at holde ud og pinligt at have passagerer med når en ellers fin bil ryster på den måde.

Mvh. Michael Hansen

Janus rasmussen

Janus rasmussen
bruger siden
06-01-2004

16-03-2009 kl. 21:38

hej.
Kunne nemt være dine kaliber der ikke bevæger sig frit på glide styrene.
Måske sammen med lidt slidte bøsninger .

Jan

Jan
bruger siden
11-06-2004

20-03-2009 kl. 00:31

Jeg har to bud på, hvad der kan være galt:

* Navet er ikke helt rent, inden bremseskiven skrues på. Der må hverken være rust eller fedt på det. Der findes stadig mekanikere, der tror, at når navet er gjort rent, så skal det 'sjaskes' ind i kobberfedt ell. lign. "...Så ruster bremseskiven nemlig ikke fast." Big mistake! Fedtet vil gøre, at varmen ikke kan ledes ordentligt væk fra skiven og over i navet og fælgen. Værs'go': skæve bremseskiver...

* Din kørestil. Hvis du fra middel til høj fart har haft en længere nedbremsning med moderat bremsetryk, f.eks. hen mod rødt lys eller en opstået kø på motorvejen, hvad gør du så, når bilen holder helt stille?Holder foden på bremsen? Big mistake! På det sted hvor bremseklodserne klemmer om bremseskiven, kan varmen ikke komme væk. Bare 30 sekunder kan være nok til at gøre skiverne skæve. Lad i stedet bilen rulle ca. 10 cm frem (eller tilbage) hvert 5. - 10. sekund i det første minuts tid du holder stille. Det kan godt være det ser åndsvagt ud, men du får ihvertfald ikke skæve skiver af det! ;o)

Håber du kan bruge det til noget...

Michael Hansen

Michael Hansen
bruger siden
19-10-2004

20-03-2009 kl. 08:19

Hejsa.

Jeg tror netop Jan's punkt 1 var hvad der var galt med min og punkt 2 var hvad værkstedet mente jeg gjorde forkert. Problemet er jo bare at med aut.gear skal du holde den på bremsen for at holde stille og spørgsmålet er om man pludselig efter mange års bilkørsel skifter så meget kørestil at et problem opstår som man aldrig før har oplevet...

Mvh. Michael Hansen.

Carsten Andersen

Carsten Andersen
bruger siden
15-04-2005

20-03-2009 kl. 13:59

Jeg kender kun alt for godt problemet med skæve skiver på Octavia. Jeg endte med at få skiftet til skiver af mærket "Brembo" og det løste problemet

allan svendsen

allan svendsen
bruger siden
07-06-2008

21-03-2009 kl. 08:57

Er nu ikke helt enig i det med kobberfedt, jeg køre selv til tider "hurtig med hårde opbremsninger på små veje" , og har ALTID brugt fedt på fælgen.
Enest bil det gav problemer på var en ford es 1,3 ( uden vent- skiver ), ALLE ander Golf GTD og Bmwer jeg har haft har jeg ikke haft problemet ( og det var selv om jeg kørt den ene 320 så varm i bremserne at væsken kogte )

Og Nyder hver gang jeg skal have hjul af at de ikke sidder "fast" så man skal slå, tæve osv for at få dem af.

Så et par kvali skiver der får lov lige at blive "kørt lidt til" , vil jeg mene ikke bliver "skadet" af fedt, eller lidt olie. Heller det end skal ned på dækcenter med skæve hjul man har "banket skæve" for at få af

Janus rasmussen

Janus rasmussen
bruger siden
06-01-2004

21-03-2009 kl. 09:33

Hej igen.
Som jeg har skrevet før, få tjekket dine glidelejer på kalibrene. Det er supervigtigt,. på grund af din bil kun har en cylinder i kaliberen. Hvis kaliberen bevæger sig frit på glidestyrene, får du kun tryk på den ene side af skiven.
Som der har været skrevet, er det med kobberfedt eller anden fedt uden betydning. Tror det er opfundet af et værksred der skulle finde en grund til skæve skiver.
I det her tilfælde er det en nyere bil, ellers skal man være opmærksom ved hjulskift, når alle boltene er løsnet, sidder skiven løs på navet og russkaller kan komme i klemme mellem nav og skive, når hjulet igen spændes. En gang var skiven fasholdt under hjulskift af et par små skruer i skiven, de er idag sparret væk på mange biler.

Jess Rømer

Jess Rømer
bruger siden
15-01-2006

26-03-2009 kl. 19:33

Jeg har haft og har stadig samme problem på min Skoda Octavia Combi 2003

Har fået skiftet skiver, drejet skiver til, drejet skiver mens de sad på navet. Det holder i små 5000 km max, så kommer fejlen igen stille og roligt.

Også her ved svage opbremsninger, ved moderat bremsning er der ingen problemer. Men ved kraftige opbremsninger hopper hele bilen, som om den er ved at hoppe af vejen.

Det er brembo skiver der er sat på har jeg fået at vide, men det kan ikke være være super kvalitets brembo skiver der er brugt. Hvis der er forskellige typer?

Profil slettet

Profil slettet

26-03-2009 kl. 20:38

Hej.

Jeg er også ejer af samme bil og årgang, og har haft de samme problemer. Jeg er blevet oplyst at det er en kendt fejl på bilen som der ikke er så meget at gøre ved desværre.. Den eneste trøst er at rystelserne fortager sig når skiverne bliver slidte. Alle tiltag til at rette fejlen er kun kortsigtet fordi problemet vender tilbage efter få tusinde kørte km.

Poul Johansen

Poul Johansen
bruger siden
12-02-2006

26-03-2009 kl. 20:38

Hej Jess
Er du sikker på at dine baghjulsbremser er 100 % iorden ellers bremse dine forhjul hele bilen det kan de ikke klare uden at blive for varme = skæve skiver

Ole Vedel

Ole Vedel
bruger siden
26-02-2007

26-03-2009 kl. 21:30

På min forrige bil, som godt nok ikke var en Octavia, havde jeg samme problem.
Det viste sig at årsagen var uorginale alu-fælge. Der manglede en eller anden form for afstandsring på fælgen, hvilket gjorde at fælgen stille og roligt trykkede skiverne skæve.

Jan Koch Nielsen

Jan Koch Nielsen
bruger siden
03-01-2008

26-03-2009 kl. 21:36

Hej

Samme bil samme årgang og samme problem. Ifølge FDMs tekniske service er det simpelthen skiverne som ikke kan tåle at have klodserne klemt på skiverne efter en nedbremsning. Al varmen som opstår under nedbremsningen bliver hurtigt afledt gennem bremseklodserne og det kan skiverne ikke holde til. Og det er ikke kun et et skoda problem. Løsning: Af med de originale skiver og på med Brembo. 154.000 km uden problemer!

Jan

Christian Dam-Hansen

Christian Dam-Hansen
bruger siden
12-12-2006

27-03-2009 kl. 10:09

Det lyder til at være et kendt problem :-( Jeg har netop fået sat nye skiver på igen igen på garantien, så må vi se hvor længe de holder denne gang.

Må man spørge dig Jan, hvor du har købt dine Brembo skiver og hvilket prisleje det var?

Mvh Christian

Carsten Toft

Carsten Toft
bruger siden
28-09-2003

27-03-2009 kl. 11:10

Jeg har også haft samme problem med en Golf IV, jeg fik skiftet bremser fire gange inden for et halvt år. Jeg endte med at få sat lidt dyrer skiver på (Det er vist også Brembo).
Der har ikke været problemer siden.

kenneth Hansen

kenneth Hansen
bruger siden
10-10-2006

30-03-2009 kl. 11:02

Jeg tror ikke problemet ligger i bremserne, men i de gummibøsninger der sidder i for broen, prøv at få dem tjekket..
hvis de er slidt så ryster bremserne og man tror det er skiver der er skæve..
Håber det virker for dig..

MVH

Kenneth

flemming sørensen

flemming sørensen
bruger siden
08-10-2008

31-03-2009 kl. 14:25

Hej Christian.

det er meget vigtigt at forhjulsnavet er helt rent,rens anlægsfladen hvor skiven lægger op mod,køb nye skiver ved Merconomen,de har gode reservedele.skift skiverne og vær omhyggelig med tilspænding af hjul,idag spænder man ikke hjul med luft nye biler er mere følsomme for dette.spænd af 2 gange ALTID på kryds.start med 30 nm.og derefter op til 100.

så skulle det være løst.ellers er der noget galt med hjulophæng.

mvh Flemming.

Jess Rømer

Jess Rømer
bruger siden
15-01-2006

31-03-2009 kl. 18:49

Måske er det bøsningerne, jeg ved det ikke.

Jeg har haft værkstedet til at montere dem hver gang.

Jeg ved bare at når skiverne er skiftet, så bremser bilen fint og uden at ryste igen. Men de kommer igen efter kort tid.

Så uden at have den store expertise på dette felt kan jeg ikke se fejlen skulle ligge i andet end skiverne?

Jeg går ud bilen bremser som den skal på baghjulene, men jeg skal til syn inden en måneds tid, så der får jeg syn for sagen vedr. baghjulene ;)

Jan

Jan
bruger siden
11-06-2004

22-04-2009 kl. 00:38

...at Skoda Octavia hjul skal spændes med 120 Nm...

Jan

Jan
bruger siden
11-06-2004

22-04-2009 kl. 00:55

Jeg mener også BAG bremseskiven. NAVET skal være rent inden BREMSESKIVEN sættes på. Inden hjulet sættes på, kan du godt smøre lidt fedt på kanten af navet, så fælgen ikke ruster fast.
Men det er da muligt, at det er 'Brembo'-skiver der skal på 'problembarnet'.

Frederik Pedersen

Frederik Pedersen
bruger siden
19-03-2011

09-04-2011 kl. 17:56

Jan B skrev:
Jeg har to bud på, hvad der kan være galt:

* Navet er ikke helt rent, inden bremseskiven skrues på. Der må hverken være rust eller fedt på det. Der findes stadig mekanikere, der tror, at når navet er gjort rent, så skal det 'sjaskes' ind i kobberfedt ell. lign. "...Så ruster bremseskiven nemlig ikke fast." Big mistake! Fedtet vil gøre, at varmen ikke kan ledes ordentligt væk fra skiven og over i navet og fælgen. Værs'go': skæve bremseskiver...

* Din kørestil. Hvis du fra middel til høj fart har haft en længere nedbremsning med moderat bremsetryk, f.eks. hen mod rødt lys eller en opstået kø på motorvejen, hvad gør du så, når bilen holder helt stille?Holder foden på bremsen? Big mistake! På det sted hvor bremseklodserne klemmer om bremseskiven, kan varmen ikke komme væk. Bare 30 sekunder kan være nok til at gøre skiverne skæve. Lad i stedet bilen rulle ca. 10 cm frem (eller tilbage) hvert 5. - 10. sekund i det første minuts tid du holder stille. Det kan godt være det ser åndsvagt ud, men du får ihvertfald ikke skæve skiver af det! ;o)

Håber du kan bruge det til noget...

Punkt 1.
Aldrig kobberfedt bag bremseskiven (ALTSÅ IMELLEM SKIVE OG NAV). så kan skiverne i komme af med varmen. Her må kan bruges, et tynd lag smøre olie.
Generelt bør kobberfedt slet ikk benyttes til bremser da det æder gummi op. Brug istedet kreramisk fedt eller "Mekanika Teknik fedt" på klodserne glidepunkter, på bagsiden af klodserne og bremse skoen hvor klodserne glider. Til glider og stempel i kaliber bruges ATE's Bemsecylinderfedt eller alm. leje fedt hvis du ikke kan finde andet. Imellem fælge og navfladen kan alm. leje fedt bruges i tynde lang eller smøre olie. Boltene og selve navet hvor fælget centeres kan leje fedt eller keramik fedt eller teknik fedt bruges.

Punkt to. har jeg ikk hørt om før???

Men tror måske at problem at folk folk ikke får advide at den skal KØRE PÆNT MED LETTE OP BREMSENINGER DE FØRSTE 2-300 KM. ELLERS RYKKES SKIVERNE SKÆVE.

Frederik Pedersen

Frederik Pedersen
bruger siden
19-03-2011

09-04-2011 kl. 18:00

Michael Hansen skrev:
Hejsa.

Jeg tror netop Jan's punkt 1 var hvad der var galt med min og punkt 2 var hvad værkstedet mente jeg gjorde forkert. Problemet er jo bare at med aut.gear skal du holde den på bremsen for at holde stille og spørgsmålet er om man pludselig efter mange års bilkørsel skifter så meget kørestil at et problem opstår som man aldrig før har oplevet...

Mvh. Michael Hansen.

Du kan staktens holde stile uden at holde foden på bremse i aut. biler Ved at sætte den i N og trække hånd bremsen eller bare sætte den i p. Du bør hvergang du holder for rødt sætte en aut. gear i N og holde foden let på bremsen for skåne motor, gearkasse, og bremser.

Frederik Pedersen

Frederik Pedersen
bruger siden
19-03-2011

10-04-2011 kl. 01:05

allan svendsen skrev:
Er nu ikke helt enig i det med kobberfedt, jeg køre selv til tider "hurtig med hårde opbremsninger på små veje" , og har ALTID brugt fedt på fælgen.

Enest bil det gav problemer på var en ford es 1,3 ( uden vent- skiver ), ALLE ander Golf GTD og Bmwer jeg har haft har jeg ikke haft problemet ( og det var selv om jeg kørt den ene 320 så varm i bremserne at væsken kogte )

Og Nyder hver gang jeg skal have hjul af at de ikke sidder "fast" så man skal slå, tæve osv for at få dem af.

Så et par kvali skiver der får lov lige at blive "kørt lidt til" , vil jeg mene ikke bliver "skadet" af fedt, eller lidt olie. Heller det end skal ned på dækcenter med skæve hjul man har "banket skæve" for at få af

På selve navringen efter skiven er mont. sker der ikk noget ved det. det faktisk en god idé men syns men bør benytte lejefedt eller keramikfedt eller teknik fedt i stedet. MEN DET ER IKKE DET HAN SADGE, HAN SAGDE INGEN KOBBERFEDT BAG SKIVERNE.

Iørvigt kan bemsevæske der gammel nok hav et koge på det samme som vand

Profil slettet

Profil slettet

13-04-2011 kl. 21:44

hej
prøv at se indlæg på teknik.

Annonce