BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

2,0 TDi - Turbo spørgsmål .....

Dennis Pedersen

Dennis Pedersen
bruger siden
25-01-2009

17-06-2009 kl. 12:01

Hej. Har en Altea 2,0 TDi (140hk) med DSG gear, der skal have sin tredie ! .... jep nr. 3 turbo ! bilen er 3½ år gammel og har kørt 156000 km !... Den første klarede at køre 108000 km .... den der er i nu har holdt 12 måneder og 41000 km ! .... Hemmm...... gu' ve' hvor lang tid den næste holder ? Når jeg har spurgt lidt til problemet (ikke hos Seat/VW, de er uforstående over for "problemet"), er svaret.. nårhh.... 2,0 TDi jahh... det er ikke ualmindeligt at den skal have ny Turbo og topstykke (skulle angiveligt flække) for hver 100000 km ! ...... Fruen er ved at tage kørekort, og der var en anden elev på holdet der kørte Altea, og de havde sørme fået ny Turbo + Topstykke på garantien, hun kunne ikke lige huske hvor langt de havde kørt. Syntes at det er underligt at det ikke er noget man hører om?, andre der har oplevet det samme ?, motoren bliver jo brugt i en del modeller .... Mvh.Dennis Mvh Dennis

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

17-06-2009 kl. 12:26

Hej Dennis.



Surt show, du spørger hvorfor man ikke hører mere til det, svaret må være at værkstederne går "stille men dørene" omkring problemet, de vil jo nødig skræmme kunderne væk fra deres biler .-)



En moderne dieselmotor er økonomisk, højtydende og kompliceret, det sidste betyder at det er sinssygt dyrt når den går i stykker, regninger på 20-30 og 40.000,- er ikke ualmindeligt, husk det næste gang du regner på om det kan betale sig at købe diesel frem for benzin.

Sidst rettet: 17/6-09

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen H

Jørgen H
bruger siden
16-01-2004

17-06-2009 kl. 13:34

Hej Dennis,

Jeg kender faktisk en meget god kollega som har fået skiftet turboen to gange på selvsamme model m/DSG, og såvidt jeg husker måtte han diskutere meget frem og tilbage med VW hver gang, da de havde svært ved erkende problemets omfang.

Men som ovennævnte skriver, så går man ofte stille med dørene når sådanne ting opstår, og giver den med store armbevægelser når man skal købe produktet - lidt typisk for bilbranchen, da man jo skal passe på med antallet af "dyrer" kulancereparationer, da dette jo giver præcedens fremover for andre kunder.

Kort sagt ! - så har bilbranchen meget at lærer om service, men mon ikke krisen ændrer lidt på det hen over tid - så kan de lærer det - kan de :-)

Mvh. Jørgen H:-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Christian Nørbæk

Christian Nørbæk
bruger siden
05-11-2007

17-06-2009 kl. 21:25

Hvordan er de turboer gået i stykker? Der er jo mange måder at ødelægge dem på.... Så det var da interessant at vide hvad fejlen på dem er? Om de er eksploderet eller hvad?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

kim k

kim k
bruger siden
28-08-2006

17-06-2009 kl. 23:46

turbo´en holder ikke, Gearkassen går i stykker, svinghjulet går til og topstykket holder heller ikke....

Nogle mærker er bare bedre til at skjule og dække over deres fejl end andre mærker.
Vw har i mange år ikke været særlig gode til at lave gearkasser, Polo Golf Transporter, men det er bare ikke noget man snakker tror jeg ikke.
De kunne nogle af de andre bilmærker lære lidt af :o)

/ Kim K

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Flemming Aasted

Flemming Aasted
bruger siden
04-08-2003

18-06-2009 kl. 21:56

Det lyder helt vildt at du kan brænde så mange turboladere af !
2,0 TDi må være den samme 2,0 pumpe dyse fra VW. Som også kører i Skoda og solgt på licens til Mitsubishi, Jeep og Dodge. Iøvrigt underligt som japaner producent og skal give 3 års garanti på en motor man har købt ved en konkurrent !
Jeg har selv haft en Golf 5 med samme motor(123000 km) og en ven har en Seat ca. samme alder som din (ca. 75000 km) . Der har aldrig været problemer med turbo eller andet i motorerne overhovedet.
Jeg har lidt svært ved at tro på den med at VW el. Seat "går stille med dørerne" . Nuvel der har været problemer, men det var med en anden type; 170 HK med variabel, geometrisk turbolader.
Nu ved jeg ikke hvordan din kørestil er, men det er fx. aldrig en god ide
at komme drønende fra motorvejen med 150 i timen og slukke for motoren få sek. efter. Så kan man risikere at turboen får for lidt smøring, overopheder og tager skade.
Du kan evt. checke i instruktionsbogen, kan ikke huske om det er nævnt deri.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Dennis Pedersen

Dennis Pedersen
bruger siden
25-01-2009

18-06-2009 kl. 22:59

Hej alle.

Det er lejerne der går i dem, de begynder at hyle, lyder lidt ligesom at der er et udryknings køretøj i det fjerne, første gang jeg opdagede lyden sad jeg faktisk og kikkede efter et udryknings køretøj fordi at lyden minder om det :-).......... da vi havde afmonteret den forrige kunne man tage med fingerne på akslen på hver side af turbo'en og så vippe en lille smule med aksnen, op og ned ikke frem og tilbage .........

Ang. tæv, så har den altid været driftsvarm før den har fået noget at leve af, samt at vi altid kører de sidste par kilometer i stille og roligt tempo før vi når vores bestemmelses sted, er ikke ubekendt med Turbo diesel biler da vi har haft Peugeot 206 2,0 HDi samt en Citroën C5 2,0 HDi , i 206'ern nåede vi at køre 98000 km og i C5'ern nåede vi at køre 133000 km ingen af dem havde problemer med Turbo'en .....

æv-æv ergeligt skidt, vi har ikke råd til at skyde SEAT'en af de næste par år, men tror sq' det bliver en bil fra PSA koncernen igen...

Hilsen Dennis

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Tommy Duelund

Tommy Duelund
bruger siden
29-10-2003

18-06-2009 kl. 23:22

Hej.
Ja det er træls med alt det bøvl, men VW/Seat/Skoda/Audi har efterhånden overbevist mange om, at de laver gode biler. Skabt sig et godt "brand".
PSA har overbevist mange om, at de laver knap så gode biler, men vil dog påstå, at en PSA HDI - maskine er bedre end en TDI.
Kører ikke selv i nogen af delene - ville bare smide en kommentar.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jesper Jensen

Jesper Jensen
bruger siden
20-06-2009

22-06-2009 kl. 22:12

min far har en seat altea 2.0 tdi og den har også fået skiftet turbo og topstykke... det nåede så ikke at være under garantien

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

22-06-2009 kl. 22:43

Tjaaaa vi er vist mange der efterhånden sætter spørgsmålstegn ved om vw er et kvalitetsprodukt i dag. Turbo og topstykke gik på min Passat TDI 4 måneder efter garantien var udløbet. SMC var kolde i røven - der er ikke mere garanti - værsgo at betale ved kasse 1 - og hundedyrt det blev det. Så skide være med at man har været en naiv og loyal kunde i mange mange år og aldrig har forsømt et eneste serviceeftersyn.
Suuukker efter mine 2 golf 2 GTIer -dengang lavede vw kvalitetsbiler.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

22-06-2009 kl. 23:13

Hvilke årgange er Jeres biler med alle de problemer fra,
2004 eller ...??

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

22-06-2009 kl. 23:35

havde "kun" gået 85.000 km. Næste bil bliver helt sikkert ikke en vw.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Dennis Pedersen

Dennis Pedersen
bruger siden
25-01-2009

23-06-2009 kl. 16:54

Hej.

Vores er en 2005 model

Mvh.Dennis

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Nielsen

Martin Nielsen
bruger siden
11-12-2004

23-06-2009 kl. 18:26

Jeg må ærligt tilstå at jeg har brugt mange timer her i forum efterhånden, men har godt nok aldrig før hørt om at 2,0 tdi skulle have store problemer med turbo og topstykke.

Det er da trist, især hvis VW og resten af VAG er ligeglade.

Men det er skrevet bag øret, at den altså ikke er så fantastisk som VW ellers hævder...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

per kofod

per kofod
bruger siden
05-07-2006

23-06-2009 kl. 18:55

jeg har lige investeret i en octavia med denne motor, jeg har kredset om den model de sidste 2 år og nu er de jo nede i mit prisleje for en årg. 04 der har kørt 100000 km, og den er sku dejlig, jeg har søgt, spurgt og læst artikler i vilden sky og ikke fundet noget hvor man bliver skræmt væk fra denne motor, snare tvært imod.
Men dertil har jeg faktisk et spørgsmål, når motoren er kold starten den med det samme, men når den så er varm tager den nogle flere snoninger på starteren altså ca (grynt grynt start ved kold motor, og grynt grynt, grynt grynt, grynt grynt start ved varm motor) sorry bedste måde og forklare det på tror jeg :) men er det mon normalt?
venlig hilsen per, (tilfreds skoda ejer)

Sidst rettet: 23/6-09

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jonas F

Jonas F
bruger siden
18-04-2007

23-06-2009 kl. 20:33

Dauertest VW Passat Variant 2.0 TDI — AUTO BILD — 26.09.2008

http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-passat-variant-2.0-tdi_785569.html

Google translate kan lave en grov oversættelse.

God fornøjelse

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ro Larsen

Ro Larsen
bruger siden
06-09-2003

24-06-2009 kl. 03:59

I Brugt revyen 2009 under VW Passat skriver de også om problemerne med den motor, med hensyn til revnet topstykke og defekte turboer.

Det eneste jeg undrer mig lidt over i det blad, er at ikke nævner samme problem ved Skoda Octavia, Seat Altea osv, hvor problemet må være det samme, når det er den samme motor vi taler om.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Claus Nedergaard

Claus Nedergaard
bruger siden
06-01-2004

24-06-2009 kl. 20:11

@ Tommy!
Du har ret.
Kører selv Audi - og 7-9-13 så spiller det maks, men har netop en 2,0 TDI som tilsyneladende er en ringe motor. Men omvendt kører der sat'me også mange af dem rundt i det ganske land. Tæl bare antallet af Octavia, A4, A6, Passat'er og Seat'er der fiser rundt med denne motor.
Men som du skriver laver PSA gode dieselmotorer. Men glem fattigmandsudgaven de putter i deres egne franske smadderkasser. Derimod er de TDCI motorer der ligger i Ford bilerne helt genial god. Jeg vile køre Ford, hvis resten af bilen havde Audis design, og kvalitets niveau - det er der desværre bare ikke mange der har!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Flemming Aasted

Flemming Aasted
bruger siden
04-08-2003

24-06-2009 kl. 22:34

Typisk SMC Biler - det er virkelig none-Toyota forhold !
Her bliver der aldrig givet kulance af nogen art ......

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

N. Møller

N. Møller
bruger siden
11-04-2005

25-06-2009 kl. 10:00

Nu spørger jeg så lige dumt:
Sådan en motor/turbo bliver vel udviklet løbende, så hvis der er topstykke eller turboproblemer, så bliver fejlene vel afhjulpet lfør eller siden, for den sprøjter vel ikke "defekte" motorer ud fra fabrikken den dag i dag?
Autobilds langtidstest skal nok også tages med et gran salt. Hvis Autobild ikke bryder sig om VW, så kan de jo godt køre bilen som svin alle 100.000 km, for at stresse mekanikken til det yderste, det vil alt andet lige give flere nedbrud og fejl, og ingen kan se hvordan testen er foregået.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Christian Nordbeck

Christian Nordbeck
bruger siden
26-08-2004

12-08-2009 kl. 21:25

Hej alle,

Jeg har netop købt en seat altea 2.0 TDI DSG som skulle bruges til firmabil. Bilen er fra 2006 og har nu kørt 81.000km. Da jeg havde rundet 72.000 KM i bilen, stod turboen af og skulle skiftes. Det lykkedes mig at finde en nyrenoveret turbo i Tyskland til 500 Euro, hvilket er en tredje del af den pris Scan Turbo forlanger for en magen til. Firmaet i Tyskland hedder APS Germany, og sælger alle mulige dele til små penge. Turboen kører perfekt..:)
Da bilen havde rundet 81.000km., begyndte den at bruge vand fra dag til anden. Bilen er nu på værksted, og skal have komplet nyt topstykke.. Dette kræver en større operation af motoren, og vil koste i omegnen af 15-20.000DKK at få lavet.
Burde man ikke kunne tage fat i seat, og bede dem tage denne sag ind som en reklamation i henhold til bilen lave km. stand..???

Mvh. Christian Nordbeck

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

13-08-2009 kl. 17:26

Jeg tvivler på at du får noget ud af det, visse importører er til at snakke med om kulance hvis alle service er overholdt til punkt og prikke på et AUTORISERET værksted, hvis ikke ? så er de kolde som en brøndgravers røv :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Dennis Pedersen

Dennis Pedersen
bruger siden
25-01-2009

13-08-2009 kl. 18:16

Hej Christian.

Har du det eksakte link, har prøvet at finde GPS Germany, men det er ikke lykedes for mig.

Min bruger også lidt vand :-( ......... men det er i størrelses forhold af ca. 1/4 liter på 4-5000 km ........ så den får lov til at køre .......

Hilsen Dennis

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Mikkel Dresler

Mikkel Dresler
bruger siden
16-11-2007

13-08-2009 kl. 21:02

Topstykket på min Altea 2,0 TDi DSG fra 2007 gik også efter 30.000 km, men jeg har (endnu) ikke oplevet problemer med turboen. Var heldigvis indenfor garantien, men det er da uhørt at et topstykke går i stykker så tidligt!

I øvrigt nogen der har et godt tip til hvad man kan gøre ved et klimaanlæg der hyler? Og hvor man får lavet 45.000 km service billigt?

Tak

Hilsen
Mikkel

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Christian Nordbeck

Christian Nordbeck
bruger siden
26-08-2004

15-08-2009 kl. 10:10

Hej Dennis,

Firmaet hedder APS Germany. De har en god webshop, samt en profil på ebay.de.
Jeg er i gang med at se på mulighederne for at smc tager den ind og skifter topstykket under garantien, men det er sikkert ønsketænkning..:) Hvis ikke har jeg en billig Altea til salg..:)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Kjær Sørensen

Thomas Kjær Sørensen
bruger siden
22-07-2009

15-08-2009 kl. 12:16

Hej Dennis

Jeg har hørt (men ved ikke nærmere noget om det) i kraft af at jeg overvejer at købe bil med dsg, at hvis ikke gearkassen er passende serviceret (dvs. ny olie/60000km) bliver den påvirket. Dette går ud over turbo'en. Check your fire med hensyn til udført service på gearkassen, - måske er det i virkeligheden den der er problemet.

Som nævnt - uden at jeg ved nærmere om det.

/T.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Nielsen

Martin Nielsen
bruger siden
11-12-2004

15-08-2009 kl. 18:42

jeg dog på at de ikke kan lide VW.
Jeg er rimeligt overbevist om at de resultater de kommer frem til passer ganske fint overens med virkeligheden. Og de ting de kritiserer er jo rent faktisk lige nøjagtigt de problemer som folk har med deres 2,0 tdi.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Flemming Aasted

Flemming Aasted
bruger siden
04-08-2003

16-08-2009 kl. 11:56

Hej.
Denne her tråd bliver længere og længere, men det er åbentbart et interessant emne for mange, især uheldige Seat Altea ejere.
Umiddelbart tror jeg der kan være noget om snakken. DSG gear kassen er jo en form for automatgear. Mange ænser ikke gearkasse olieskift som noget vigtigt, da det aldrig tidligere på VW's man. gearkasser har været nødvendigt. Her skulle værkstederne bare checke oliestanden, men ikke udskifte olien som fx. på Toyota og Nissan.
Det må jo stå i instruktionsbogen til bilerne. Man kunne sagtens forestille sig at værkstederne bare gør som de plejer og checker standen og så var det OK.
Om turboen kan gå i stykker som følge af gearkassen er svært at uvurdere ....
Hvis jeg stod med en defekte turbo i en Altea ville jeg nok søge hjælp ved en specialist som fx. Bosch EL-diesel, Ketner eller et større firma
som udfører chip tuning. Der må være et eller andet galt i kontruktionen hvis de bare går stykker gang på gang. Umiddelbart skulle fabrikanten eller det aut. værkstedet(SMC) jo kende svaret, men det er åbenbart ikke tilfældet !

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik S

Henrik S
bruger siden
12-07-2004

16-08-2009 kl. 17:42

Hmmm, Hvad har en turbo med gearkassen at gøre? , det må vist være

en historie nede fra dygtige SMC.
Hvad bliver det næste....slidte bremser ødelægger ....benzinpumpen måske.

Sidst rettet: 16/8-09

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Dennis Pedersen

Dennis Pedersen
bruger siden
25-01-2009

16-08-2009 kl. 18:57

Hej.

Hemmm ..... jahh.... johh.... min gearkasse har fået skiftet olie for hver 60000km, så det burde ikke være det .........

Ang. gearskifte og turbo, så har det måske lidt at gøre med hinanden, den kunne i hvertfald ikke finde ud af at skifte gear på det rigtige tidspunkt da den første turbo døede, der måtte jeg skifte manuelt for at humpe den til værkstedet! , men det har måske mere at gøre med det manglende moment, da motoren ikke var til at få over 2000 omd. ?

/Dennis

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Uwe Jepsen

Uwe Jepsen
bruger siden
12-02-2006

17-08-2009 kl. 22:00

Alt kan sku da gå istykker,hvis man kommer brøøøøølen hjem og vrider nøglen skal turboén sku se langt efter olietryk.Og om morgen,vrider den i øret og indenfor 1 km har vi nået driftstemp.(ja så skal topstykket jo ligne en banan)
Har selv en Altea 2,0 tdi/dsg,årg.07 med 100.000 km bag sig, og den fejler intet. Og det fis med at olien i gearkassen har noget med turboén at gøre, er da hvis noget VIASAT-nisserne har fortal dig!!!!!!!!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Nielsen

Martin Nielsen
bruger siden
11-12-2004

17-08-2009 kl. 22:40

Iflg autobilds 100.000 test er der problemer med topstykke oliepumpe og turboen. Og der skulle også være markante problemer med dyserne.

Og VAG longlife service er måske ikke lige det optimale når det kommer til stykket. Olien burde måske skulle skiftes noget oftere.

I øvrigt giver det jo også mening hvis der er problemer med oliepumpen. Hvis olien ikke kommer ordentligt rundt i motor og turbo, er det jo ikke så godt. Og hvis det er "For gammel" olie der ikke kommer ordentligt rundt, rammer den jo ekstra hårdt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Peter Nielsen

Peter Nielsen
bruger siden
10-05-2008

17-08-2009 kl. 23:21

Hej

Det Uwe skriver er helt rigtigt.......og Martin vi snakker ikke oliepumper,vi snakker om at mange lige glemmer at turboen skal ha lov til at kører lidt i tomgang,inden vi stopper motoren.
Ja....og hvis man ikke gør det,så smutter turboen,ikke første og anden gang,men det gør den før eller siden.
Sådan er det.
Og som Uwe skriver,så er der mange der kører alt for hårdt.
Tæsk af en kold motor er og bliver hærværk.

Mvh. Peter

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jess Reichstein

Jess Reichstein
bruger siden
03-12-2004

17-08-2009 kl. 23:38

Hej Dennis

Jeg ser længere oppe i tråden at du overvejer fransk med HDI frem for TDI.

Jeg kender en fætter som har skiftet turbo 2 gange på 120.000 km på en Pug 407 1,6 109 dhk HDI'er.

Grunden skulle være at i den lille 1,6'er, er der kun 3,5 liter smøreolie, og det bliver tilsyneladende "slidt" de 30.000 km der er i mellem service eftersynene.

Hvis du skifter til fransk, vil jeg derfor råde dig til at lave et mellem olie skifte, altså kun olie, ved 15.000 km. Kan gøres hjemme i garagen eller hos uauthoriseret "quickie lube".

Jess

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

18-08-2009 kl. 10:50

Martin - nu synes jeg du snakker som du har forstand til. Longlife serviceintervallerne er jo netop variable. Hvis du sviner din bil eller har mange koldstarter og dermed "slider" olien, vil div. sensorer fortælle dette og bede om olieskift ved feks. km 20000. Altså hvis din olie ikke fejler noget er de km 30000 hlet i orden og ganske sikkert. Vi snakker jo ikke om 15 år gammel Opel Astra her , vel !! ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Christian Nordbeck

Christian Nordbeck
bruger siden
26-08-2004

18-08-2009 kl. 19:13

Hej Alle,
Så kom dagen hvor jeg kontaktede SMC i Odense vedr. mit defekte topstykke efter 79.000 km. Alle service er overholdt hos bosch car service, og bilen er aldrig pint i kold tilstand.
Kommentar fra SMC kommer her: Hvis ikke du har serviceret bilen hos SMC, vil vi ikke yde dig den service vi tilbyder vores trofaste kunder, nemlig at søge Seat om en "colance" reperation af bilen. Kunden betaler arbejdslønnen, Seat fabrikken betaler for topstykket. Kommentaren gjorde mig en anelse bitter, da turboen røg ved 72.000km. og nu et topstykke... Det skal dog siges at bilen er købt hos SMC.
Ingen hjælp at hente hos dem!!!
Jeg har derfor taget et nyt våben i brug og har kontaktet TV2/Basta.. Jeg syntes det er grotesk at der er et åbenlyst problem med disse motorere som skal frem i lyset, nu da VW koncernen går så stille med dørene..
Mvh Christian

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Nielsen

Martin Nielsen
bruger siden
11-12-2004

19-08-2009 kl. 12:17

sensorer burde regulere sig efter behov.... men hvis det ikke virker optimalt, så er det nok klogere at skifte olie jævnligt. Almindelig Logik. Og når der tilsyneladende er så mange problemer, så er det da værd at overveje. Det er trods alt billigere at skift Olie end topstykke og turbo...
Så jeg er næppe helt galt på den....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Flemming Aasted

Flemming Aasted
bruger siden
04-08-2003

19-08-2009 kl. 22:10

Peter og Uw, hvis I kigger længere oppe i tråden spurgte jeg Dennis om det samme altså med kørestil m. kold motor o.s.v.
Han mener han kører korrekt efter hvad han har skrevet. Jeg tror ikke Dennis ligefrem lyver, så det er altså undersøgt. Hvordan andre kører aner jeg intet om, men nu det jo Dennis der har startet debatten(tråden).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Tue Klinggaard

Tue Klinggaard
bruger siden
17-01-2005

20-08-2009 kl. 12:06

Det er almindelig kendt, at VAG 2,0 TDI PD er meget svage i turboer og topstykker. Der er blevet skiftet et hav af dem, og VW/SEAT/AUDI/SKODA gør intet for at oplyse om problemerne, selvom det jo må være en konstruktionsfejl.

Overholder man alle service hos sin aut. forhandler, gives der i nogle tilfælde kulance på en del af prisen, men personligt holdte jeg op med at støtte dem, da en af mine venner 10.000km / 3mdr efter garantien udløb skulle have ny turbo på sin Altea 2,0 TDI DSG der havde kørt på det tidspunkt 70.000km. Han fik 20% i kulance på hele regningen, og skulle være meget glad for det jvf. værkstedet.

Det er sq for ringe, da det jo idag + mobiliteteservice er den eneste grund til man skal være de aut. værksteder.

Det man skal være obs på med de TDI PD motorere er, svinghjul/kobling/trækaksler/topstykker/turbo.

Motorene er simpethent konstrueret for spinkelt, for motorene rykker det hele i stykker.

Personligt fik jeg skifet 2 trækaksler ved km. 40.000 i min G5 GT Sport 2,0 TDI DSG ved km. 39.000 på garantien, men mekanikeren sagde at " som regel " holdte til 60.000km

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

21-08-2009 kl. 17:33

Jeg synes det er påfaldende mange at denne konspirationteoris eksempler der mærkeligt nok rammer Brianbil nr. 1: gulplade "Brian/(el. måske Dennis)- Altea ´er !!!
Der skulle vel ikke være en sammenhæng mellem dækafbrændende, max. omdrejningstvingende kørestil hos disse ungersvende og så disse påstande, som ifølge ihærdige rygtesmede gælder alle VAG ´s modeller med denne skønne motor ?
Jeg har ihvertfald ikke selv oplevet med min, eller hørt om andre Passatejere som kan genkende problemer eller påstande om motorsvagheder på tdi 2,0 -170. Og da slet ikke hvis bilen er med det suveræne DSG.
Jeg tror det hele er et udslag af forsmåede menneskers jantelovstankegang. Rønnebærerne er sure, hvá ?
Leve Das Auto.......................

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Dennis Pedersen

Dennis Pedersen
bruger siden
25-01-2009

21-08-2009 kl. 17:49

.......... Denne ungersvend er 48 år gammel, såå deeet :-)

Hilsen Dennis

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik S

Henrik S
bruger siden
12-07-2004

21-08-2009 kl. 19:15

Det er en dejlig Argumentation af A M, lige min kop the.
Jeg har altid haft samme ide men det var omkring Alfa og Fiat, de
bliver som regl kørt af "brian".
A M er konklusionen så, at VW er ikke bedre end Fiat og ALfa
og vis du ikke kører som morfar, så køb endelig ikke en VW?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

21-08-2009 kl. 19:35

Jeg kan ikke følge din konklusion Henrik, men hvis du tror jeg køber en bil til over en halv million for kun at køre morfaragtigt, så siger det vist mest om din indsigt og erfaring end om så meget andet. Næh, det jeg mener er, at enhver bil kan pines og svines ihjel, og nu ved jeg ikke om du bor ude på Lars Tyndskids mark, men vi andre oplever tit Mekanikerlærling Brian komme fræsende i sin top-chippede Seat med dækrøg ved hvert kryds på vej til det næste dækafbrændingsræs. Ikke engang Muhammeds 3-20 kan holde til det i længden.
Så lidt seriøs baggrunds fortællinger om brug/misbrug af de omtalte havereredemotorer efterlyses.
Jeg selv kører 30-40.000 erhvervskilometer om året - ca. halvdelen på motorvej, og ikke sjældent friskt og hurtigt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik S

Henrik S
bruger siden
12-07-2004

21-08-2009 kl. 19:57

Jeg kender mange med biler over en halv milion ofte passat der kører morfar, (lægger jo heller ikke ligefrem op til brian kørsel) typisk folk over 50 der har fået lidt luft i økonomien.
Jeg er faktisk ganske enig med dig, ingenting kan holde til din "mekanikerlærling", men kunne det være sjovt hvis ALFA folket
alle var over 50 hvordan bilerne så klarede sig i div tests.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bo Kelm

Bo Kelm
bruger siden
19-06-2008

21-08-2009 kl. 22:29

ser dig lidt om i den virkelige verden, så vil du opdage at VW faktisk har kvalitetsproblemer i lighed med andre mærker. Det er simpelthen grinagtigt at du forsvarer din elskede passat med næb og klør hver eneste gang der bliver rejst den mindste smule kritik af VAG. Og at du næsten altid slutter af med jantelov og rønnebær er da endnu sjovere. Passat er en fin bil i mine øjne, men der er så absolut intet specielt eller noget prestige og misundelsesværdigt over den. Man kan jo næsten ikke skovle sig frem på de danske veje for passater. Så prøv nu at vær lidt objektiv for en gangs skyld, selvom din bil har kørt problemfrit indtil videre.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jonas Petersen

Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007

22-08-2009 kl. 17:02

Har tre bekendte/kammerater der har problem med 2,0 tdi, topstykke og DSG gearkasse. Min ene vens Altea 2,0 TDI DSG fra 2004 havde ikke engang kørt 100.000 km før den brugte vand (=mikrorevner i topstykke, søg på google - der er rigelige med folk der har dette problem), og DSG gearkassen skulle have skiftet elektronisk styreboks (=dyrt). En anden bekendt har for et par md siden købt en Altea 2,0 TDI fra 2005. Den bruger rigtigt meget vand og skal have nyt topstykke. Den tredie har en Touran 2005 2,0 TDI 70000 km der skal have ny turbo og topstykke...
VAG koncernen laver fine biler med en høj kvalitetsfornemmelse, men de er hverken bedre eller værre holdbarhedsmæssigt end andre biler.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

thomas lauridsen

thomas lauridsen
bruger siden
11-04-2008

23-08-2009 kl. 18:16



Sidst rettet: 10/11-09

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

René Valin

René Valin
bruger siden
01-02-2004

24-08-2009 kl. 07:45

Jeg har hørt om rigtig mange efter hånden, som har problemer med deres 2,0 tdi.. jeg har selv haft en altea 2,0 tdi fra 2004 og den solgte jeg 2 år efter, da turbo'en begyndte at sige "lyde"... Men der kan jo sagtens være forskel på de enkelte motore og især måden de bliver kørt på.. VW har altid haft problemer med deres diesel motorer... deres 1,9 td og 1,9 tdi har en masse skavanker!!!!!!! Jeg har aldrig brugt penge på motorer i andre biler end de Vw og Seat modeller jeg har haft... Men de kører godt og langt pr. ltr når de fungere, det bliver man jo lokket af hver gang ( og håber hver gang at de har løst problemerne) Men heldigvis er Vw koncernen gået over til commonrail teknik og man må håbe at de også har fået styr på deres turbo leverandør ,-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

24-08-2009 kl. 08:58

En skam med de mange TDi problemer. Vil man have diesel uden problemer, så er en af løsningerne BMW! Vil være min anbefaling.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Hr. Petersen

Hr. Petersen
bruger siden
23-12-2006

25-08-2009 kl. 01:20

Vi har en Audi A3 2,0 TDI sportsback ambiente m.læder mm.2005 m.manuel gear, den har kørt 260.000 uden problemer. Olie 0w-30 Castrol olie,forbrug 8-10.000 km/lit.
Der er kun skiftet nogle bolte til dieselpumpen, som alt er klaret under garanti som alm.service indkaldelse under garanti da man fandt problemer med nogle bolte til fuelpumpen på nogle motorserier, det kunne ødelægge koblingen da der kunne risikere at komme diesel på koblingen. Diesel forbrug 18-21 km/lit.Turbo og topstykker fungerer 100% og er aldrig skiftet, kører ca.40%by/landevej og 60%motorvej hvor den BRUGES når den er varm. Kører ikke ture der er under 4-6 km, og stopper ikke motoren fra fuld speed, men rolig ned og lader den køre tomgang 30-60 sek imedens sikkerhedsseler,lys mm. slukkes. Dette er meget vigtig da turboen fra max rpm. mister olie når motoren slukkes,da bliver turboaksel-enderne blå af varme, hærdning svækkes og akslerne bliver skæve og hyler og til slut står af. Vedr. franskebilers kvalitet, arbejder et familiemedlem i en motorværksted for toppe og turboer, de KENDER de franske motore med knuste turboer og flækkede topper, desuden et utal af vedvarende elfejl, så på trods af at 2,0 TDI sidder i enormt mange biler, så ses de franske oftere i specialværkstededet for turbo og topstykker. Fejlfri er de ikke, men motorværkstedet udtaler at de største fejl uanset mærke er Chiptuning=knuste turboer og overvarme toppe=revner, og til slut at Stoppe motorene fra stor belastning med turboskade til følge, og kolde bank. Overstående viser, at alm.hensyn til visse fakta vedr.turbo dieselmotore, kan resultere i at en TDI ejer er yderst tilfreds med sin Audi 2,0 TDI.Sportsback 6 manuel gear.
Ps. i TDI 2,0 er der ikke samme turbo i alle, vores er en Garret turbo.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

René Valin

René Valin
bruger siden
01-02-2004

25-08-2009 kl. 09:05

Se det er fornuft snak. enten BMW eller MB de har lavet de bedste motore bil verden kender til!!!!!! ( Har selv haft en 330d 204 hk..)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Dennis Pedersen

Dennis Pedersen
bruger siden
25-01-2009

25-08-2009 kl. 16:17

Kører på samme måde som du selv beskriver, Vi kører fra Dalby/Haslev og til selinevej på Amager ......... sårhh... vi har nok bare været uhældige, med hensyn til turbo er de sidste to Garret ved ikke om den første også var det ?, og med hensyn til olie har min altid kørt på Castrol TXT 505-01 , med olie + filterskift for hver 15000 km .......

Hilsen Dennis

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Flemming Aasted

Flemming Aasted
bruger siden
04-08-2003

25-08-2009 kl. 21:19

René og Thomas, vi har jo alle vores egen favorit mærke og fred være med det.

Jeg har tit fulgt med i forum m.h.t. BMW og deres diesel motorer og de får ofte ros. Det er en dejlig bil, ingen tvivl om det, men desværre vokser træerne ikke ind i himlen ! BMW diesel motorer kan også gå i stykker; topstykker o.s.v. Har en ven som har en 320d, hvor "vandet gik på den" - topstykke revnet og defekt !

Hvis man ved bare lidt om motor rep. generelt har næsten alle mærker problemer med topstykker, som typisk er i aluminium eller letmetal.

Det er bare en skrøbelig motordel !

Så det kan godt være nogle mener at BMW og Mercedes laver verdens bedste diesel motorer, men det er desværre ikke ensbetydende med at de har verdens bedste holdbarhed.

Sidst rettet: 25/8-09

Sidst rettet: 25/8-09

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren L

Søren L
bruger siden
01-09-2009

01-09-2009 kl. 21:22

Jeg har en Seat Altea Sport 2.0 TDI DSG fra '06 hvor turboen nu hyler og skal skiftes :0(

Værkstedet siger at jeg kan køre videre med turboen indtil den dør helt. Det kunne være aktuelt da jeg tænker lidt på at sælge den alligevel. Hvad er jeres erfaringer?

Der findes jvf. værkstedet ikke brugte turboer, hvilket jeg finder meget underligt, når man tænker på hvor mange af netop disse motorer fra VAG der suser rundt på vejene. Kan det passe at de ikke findes brugt?

Mvh en ellers meget tilfreds Seat Altea ejer,
Søren

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jonas F

Jonas F
bruger siden
18-04-2007

01-09-2009 kl. 21:56

Hej Søren

Mener jeg har læst at hvis en turbo står at kan den bruge olien fra motoren hviket jo kan resultere i større skade. Men ved ikke om det også gælder for vag´s produkter.



Når du skriver at du måske overvejer at sælge den - har du så tænkt dig at informere den nye købe om din viden ? Eller ......

Sidst rettet: 1/9-09

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren L

Søren L
bruger siden
01-09-2009

01-09-2009 kl. 22:10

Hej Jonas,

Slet ikke. Jeg vil ikke sælge bilen med defekt turbo (med mindre det bliver til en forhandler der bliver meddelt problemet).

Hvis jeg får turboen udskiftet med en brugt men fuld funktionel turbo, er det - i mine øjne - ikke min pligt at påpege mere eller mindre kendte svagheder ved netop denne motor model.

Mvh.
Søren

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren L

Søren L
bruger siden
01-09-2009

01-09-2009 kl. 22:13

Hej Christian Nordbeck,

Det er ikke lykkedes mig at finde APS Germany på hverken Google eller ebay.de.

Har du evt et link?

Mvh.
Søren

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jonas F

Jonas F
bruger siden
18-04-2007

01-09-2009 kl. 22:23

Hej Søren

Hvis du vælger at skifte den - uanset om det er en ny eller brugt vil jeg da nævne det for køber. Det er da en fordel for køber at den er skiftet.

Personlig ville jeg nok vælge en omb. turbo eller en ny, da du med en brugt turbo jo kan stå med samme problem igen om få måneder. Ved en omb. eller ny vil der jo garanti ved defekt.

Hilsen jonas

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren L

Søren L
bruger siden
01-09-2009

01-09-2009 kl. 22:33

Hej Jonas,

Omb?

Mvh.
Søren

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

01-09-2009 kl. 23:02

siden direktør Hr. A M har solgt sin Phaeton og nu fiser rundt i en mindre folkevogn til en sølle halv mille. Mon bunden nu er nået? Det næste bliver vel at du må opsige dit medlemskab i Rotary - quelle domage!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Christian Nordbeck

Christian Nordbeck
bruger siden
26-08-2004

02-09-2009 kl. 16:50

Hej Søren,

Jeg har her fundet linket til APS i Tyskland. De har 4 stk. på lager, og prisen er 499€+20€ for forsendelsen.

http://stores.shop.ebay.de/aps-germany__W0QQ_armrsZ1

De har alle mulige spændende ting til en brøkdel af det de forlanger for lignende renoverede dele i DK.

Mvh Chrisitan

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Jansen

Henrik Jansen
bruger siden
03-10-2005

02-09-2009 kl. 20:11

Hi

desværre så gør den næste heller ikke - skal du køre den altea så få palm i skovlunde til at monterer en turbo der holder og det skal ikke være org. turbo - med garanti! - og som bonus får du nok også lidt ekstra hypper :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Christian Bovenkamp

Christian Bovenkamp
bruger siden
31-01-2004

06-09-2009 kl. 17:16

Hej Per,

jeg har haft nøjagtig samme oplevelse med min Octavia 2.0TDi. Fejlen lå i turboladeren, så efter lidt tovtrækkeri og hjælp fra FDM måtte forhandleren (ligger i Fredericia) tage bilen tilbage...
Jeg er ret sikker på forhandleren (ikke aut. Skoda) blot har solgt bilen videre uden nogen form for udbedring.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

carsten jensen

carsten jensen
bruger siden
22-06-2008

18-04-2014 kl. 23:44

Håber på hurtig hjælp :-)

Min turbo er gået på min Touran 2.0 tdi. Er der nogen som ved hvad sådan koster at blivet skiftet ? Det er en 2005 model

Mvh

Carsten

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

12-05-2014 kl. 20:37

Jeg har en Touran 2,0 tdi fra 2006 kørt 325000km den har kostet os 100000kr i rep ud over service i de 4 år vi har haft den. Men den originale turbo blev først skiftet ved 300000km så jeg har så nok været heldig på det område. Det kostede 13900kr og så blev der skiftet en trækaksel også, jeg fik den lavet ved Dit Autocenter i Nørager.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

12-05-2014 kl. 20:38

Kan se på regning at turbo kostede 5500kr + moms

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jens Erik Andersen andersen

Jens Erik Andersen andersen
bruger siden
22-12-2003

19-10-2016 kl. 11:24

En vw 2,0 TDI er ikke en ting. Jeg kan godt tilslutte mig holdningen til smc for deres garantier er intet værd. Imidlertid har min passat 2,0 TDI med den nye cr motor fra 2009 nu spadseret km 241.000 uden problemer og går bare bedre og bedre med blandet by og motorvejskørsel. Så der er ingen grund til at hakke alle TDI motorer ned!!! En gang imellem kunne fejlen jo også være mellem rattet og hovedet på chaufføren.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

19-10-2016 kl. 12:00

Claus Nedergaard

bruger siden
06-01-2004

skrev:
@ Tommy!

Du har ret.

Kører selv Audi - og 7-9-13 så spiller det maks, men har netop en 2,0 TDI som tilsyneladende er en ringe motor. Men omvendt kører der sat'me også mange af dem rundt i det ganske land. Tæl bare antallet af Octavia, A4, A6, Passat'er og Seat'er der fiser rundt med denne motor.

Men som du skriver laver PSA gode dieselmotorer. Men glem fattigmandsudgaven de putter i deres egne franske smadderkasser. Derimod er de TDCI motorer der ligger i Ford bilerne helt genial god. Jeg vile køre Ford, hvis resten af bilen havde Audis design, og kvalitets niveau - det er der desværre bare ikke mange der har!

Den super fede 2,0 tdci motor der ligger i Mondeo stod netop af for min lillebror. Han skal ikke have ford igen.

Jeg selv kører A6 2,0 tdi, den runder 280.000 km lige om lidt, og har efter servicebogen aldrig fejlet noget.
Det skal dog også nævnes at VAG råder over 7stk 2,0 motorvarianter med forskellige styringer, så det er ikke sikkert det er samme motor i en Seat , Passat og en Audi.

Hilsen Lars.

Ps. Måske jeg skulle have beholdt den gamle 5-benede Audi.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
16-01-2006

19-10-2016 kl. 14:00

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
Den super fede 2,0 tdci motor der ligger i Mondeo stod netop af for min lillebror. Han skal ikke have ford igen.

Jeg selv kører A6 2,0 tdi, den runder 280.000 km lige om lidt, og har efter servicebogen aldrig fejlet noget.
Det skal dog også nævnes at VAG råder over 7stk 2,0 motorvarianter med forskellige styringer, så det er ikke sikkert det er samme motor i en Seat , Passat og en Audi.

Hilsen Lars.

Ps. Måske jeg skulle have beholdt den gamle 5-benede Audi.

Både og - motorene er grundlæggende de samme på tværs af mærkerne, men dels var problemerne primært med den forlængst udgåede PD-motor (som de alle brugte), og skiftet til CR skete på lidt forskellige tidspunkter imellem de forskellige bilmodeller, og dels er det ikke alle varianter, der sælges i alle modeller i DK.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henning Primdahl

Henning Primdahl
bruger siden
19-10-2016

19-10-2016 kl. 18:21

Profil slettet

skrev:
Jeg kan ikke følge din konklusion Henrik, men hvis du tror jeg køber en bil til over en halv million for kun at køre morfaragtigt, så siger det vist mest om din indsigt og erfaring end om så meget andet. Næh, det jeg mener er, at enhver bil kan pines og svines ihjel, og nu ved jeg ikke om du bor ude på Lars Tyndskids mark, men vi andre oplever tit Mekanikerlærling Brian komme fræsende i sin top-chippede Seat med dækrøg ved hvert kryds på vej til det næste dækafbrændingsræs. Ikke engang Muhammeds 3-20 kan holde til det i længden.

Så lidt seriøs baggrunds fortællinger om brug/misbrug af de omtalte havereredemotorer efterlyses.

Jeg selv kører 30-40.000 erhvervskilometer om året - ca. halvdelen på motorvej, og ikke sjældent friskt og hurtigt.

Det er sateneme konge indlæg. Kæft det er rigtigt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
19-10-2016

19-10-2016 kl. 19:09

VW er noget fucking lort, det ved selv herrefolket i syd:



http://www.autobild.de/bilder/qualitaetsreport-2015-8431567.html#bild1

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg